Lader / ballancer probleem

Hoi,

ik heb een lipo: flight power 6S 4900 Mah.
FlightPower EVO 20 Li-Po Batterypacks

en ik heb een lader: Robbe fun dou power
Van de Goor Modelbouw*::*Accu lader*::*Computer lader*::*Robbe Fun Duo Power

en ik heb een ballancer: Flight power V-balance
FlightPower EVO 20 Li-Po Batterypacks

en nu kom ik er achter dat als ik in het display kijk van mijn lader. hij niet meer afgeeft dan 3 Ampere. ook als ik hem helemaal leeg vlieg. ik heb de lader goed in gesteld en gezegt wat voor een type battery er aan hangt ( 6 cell 4900 Mah LIPO ) en ik heb daarbij ook ingesteld dat hij maximaal 5 ampere mag laden. want hij kan tot 6,5 ampere zoals je ziet bij de specs.

mijn probleem is dus dat hij niet sneller wil laden dan 3 ampere.
ik moet er nu dus ongerveer 1:35 uur op wachten tot hij vol is. terwijl het met 1c snelheid ( 5 ampere) toch in een uur moet lukken.

er zitten geen beveiligingen op de lader. heb alles geprobeert om er meer dan die 3 ampere uit tehalen tijdens het laden. maar hij blijft daar hangen.

wie weet wat het probleem kan zijn.
kan het aan de lader liggen dat deze maar maximaal 130/90 watt vermogen kan leveren? ( zie specs).

graag verneem ik reactie's

gr. marvin

Laatst bewerkt:
Ja dit is het vermogen-spook. Staat altijd leuk in de spec's dat zo'n lader tot 8 cellen Lipo en tot 6.5A kan laden. Alleen kan (bijna) geen een lader dit tesamen.
Het laadvermogen wat opgegeven wordt 130/90 Watt beperkt de laadstroom bij hoge accuspanning (= meer/veel cellen).
Omdat het hier een Duo Power betreft, zowel 12V als 230V, heb je ook nog eens 2 laadbeperkingen. 1 van de hardware die laadstroom moet handelen en de andere van de ingebouwde 230/12V adapter.
Dus als je het ding in de 230 prikt dan kun je maximaal met 90W laden, en misschien is dat getal ook nog eens wat naar boven afgerond.
Die 3A klopt dan redelijk, 6 cellen x 4.2V x 3A = 75.6 W, bij een lege accu (zo'n 3.2V/cel) zou die toch wel 4.5A moeten aangeven, wat dan terugzakt naar 3.5A.

Probeer het eens rechtstreeks vanaf een 12V accu, dan zou de laadstroom wel hoger moeten zijn, volgens de spec's heb je dan 40W meer laadvermogen.

Rick

hallo,

zijn er mensen die een aanbeveling hebben voor een lader ( ook weer niet het neusje van de zalm) maar gewoon een lader die voldoet aan mijn eisen.
dus voor een 6S 4900Mah. het liefst wil ik hem ook met 1,5c of 2c.(in nood gevallen) kunnen laden. zowel op netstroom als met de accu. een balancer hoeft er niet perse in te zitten omdat ik deze al los heb.

en dus niet een lader zoals die ik nu heb en die maar max 3A. afgeeft bij een 6S lipo. terwijl er staat van 0.05 tot 6.5A. grrrrrrr:2gunfire:

gr. marvin

ja, dat is vaak een gemene instinker van die lader fabrikanten. Je moet echt kijken naar het laadVERMOGEN. Want Vermogen = spanning x stroom.
Met andere woorden , als je accuspanning toeneemt (meer cellen) neemt de laadstroom evenredig af ....
Laatst was er iemand op het forum die zich ook vergist had.

Hyperion laders zijn relatief goedkoop en hebben heel veel mogelijkheden.
De 1210i bijvoorbeeld kan tot 12s lipo laden. Het maximale laadvermogen is 180Watt. Dus met 6s lipo laadt je die met maximaal 180/ (6*4.2V) = 7 A .

Of de 0610i, die heeft echter ook al een balancer ingebouwd maar kan wel met 250W laden !

Te koop bij marijn ( RCtechnics Internet Store )

HYPERION CHARGERS SUPPORT PAGE

Als je een goedkope maar toch goede spanningsbron zoekt dan kan ik je deze Graupner zeer aanbevelen : Eheli.nl

Ik heb hem zelf ook en is voor 50euro een koopje !

succes !

Enne ... beter eenmaal een goede wat duurdere lader aanschaffen dan 2maal een goedkopere en dan beseffen dat hij te weinig mogelijkheden heeft .... ik spreek uit ervaring .... :-(

Back