Lader en voeding

• Topicstarter Topicstarter Denzo
  • Startdatum Startdatum
D

Denzo

Guest
Hallo mensen

Ik had een vraag, ik heb een combinatie van een lipo lader en een voeding gekozen maar weet niet of die twee goed samen gaan en of ik zo de mogelijkheden van de apparaten optimaal kan gebruiken en zowel 3,s en 6,s kan laden? en voor de toekoms mischien meer. dus dacht hopelijk kunnnen jullie me adviseren of het wel goed is?

Mischien is die voeding wat te sterk maar dat geeft niet kan er dan altijd nog een lader bijzetten.

het is een Hyperion EOS 0610i DUO - 2 x 6S, 2 x 10 A max, 360 W lader
met een bijv.Netzgerät 60A / 900W McPower MRGN-900 0-60V 19 Zoll Voeding

En het zijn best dure apparaten en als het voor deze prijs nog beter kan zou ik het ook graag horen.

ik snap eingelijk niet hoe je die berekeningen met laad tijden maakt en hoeveel amps. en watts je voor wat nodig hebt daarom vraag ik het hier ff.

En ben ook zeer benieuwd hoe jullie je lipos laden welke laders en of voedingen jullie gebruiken?

Gr.

Deniz

Je geeft nog wat weinig info, vlieg/vaar/rij je en welke lipo's heb je daarbij op het oog?

Die Hyperion lader is 360W. Die voeding is 900W, dat is nogal een overkill. Je zou met gemak 2 van deze laders eraan kunnen hangen..

Wil je normaal gaan laden met 1C of met meer C gaan laden, dat zijn allemaal factoren die van invloed zijn op de keuze van de beste lader/voeding combinatie.

Hallo Denzo,

Een voeding is nooit te sterk, een lader neemt alleen wat 'ie nodig heeft.

Voor jouw toepassing zou deze voeding ook voldoen:
Dile Online

Ik heb al jaren de SPS 9400 in gebruik, da's dezelfde voeding maar dan met digitale uitlezing, en daar kan ik alles mee voeden wat ik aan laders in gebruik heb, met matige laadstromen zelfs alle vier laders gelijktijdig...

Groeten, Jan.

Nou het is de bedoeling dat ik ga vliegen :p

Zit te wachten op me t-rex 500, en ik heb een beetje rond gekeken bij die lipo's maar nog niet echt in verdiept.

Maar wat ik zeker weet is dat ik lipo's wil gaan kopen die perpect bij de 500 passen en natuurlijk met het snelst mogelijk laadtijd van zon lipo.

pompebled die SPS 9400 ziet er idd goed uit.

Zoals al geschreven een voeding kan nooit te veel vermogen leveren. Er is wel één punt wat ik wat minder vindt van deze voeding.
Het is een regelbare voeding. Normaal is dat misschien zelfs wel fijn maar voor deze toepassing is het niet nodig en kan het zelfs lastig zijn. Je moet er namelijk goed aan denken dat de voeding juist staat ingesteld elke keer dat je hem gaat gebruiken. Als hij te laag staat zal je lader zwaarder moeten werken of geeft een foutmelding en niets meer doen.
Staat de voeding te hoog dan kan je lader en ook problemen mee hebben. Met een beetje mazzel zal hij een foutmelding geven en niets meer doen maar hij kan ook "opblazen" en in rook opgaan.
Al met al lijkt het mij beter om voor deze toepassingen een vast ingestelde voeding te gebruiken. Deze zijn goedkoper en de kans op problemen is ook kleiner.
Succes.

He Ernst,

Dat wist ik allemaal niet, kijk zo leer je nog eens wat.
Maar een vast ingesteld voeding zegt mij niets kun je mij mischien een voorbeeld geven van een goed merk?

Hallo Denzo,

De voeding uit de link die ik gegeven heb, heeft een schakelaar in de bodem, waar je om kunt schakelen tussen een vaste voltage van 13,8V en het regelbare voltage van 0-15V.

Daar ik laders heb, die tot 12V voedingspanning mogen hebben (goed, 13,8V dan) heb ik de voeding altijd op de vaste waarde staan, gaat het altijd goed.

Heb je een lader, die met een hogere voedingsspanning overweg kan, dan kun je de lader op 15V zetten en zal de lader ook nog eens efficiënter werken.

Kijk dit wel vooraf goed na in de gebruiksaanwijzing; als de rook eenmaal uit de lader is ontsnapt, zal 'ie niet meer werken...

Groeten, Jan.

Als je het allemaal nog moet aanschaffen
- accu's
- lader(s)
- voeding
Moet je eerst beginnen bij de selectie van je accu's
Ik neem aan dat het over 2500-3000 mAh accu's 6s gaat ( grootste accu grootste vermogen nodig)

Als je nu hyperion G3 neemt mag je die dus laden met 3000 mAh * 5C
is 15A bij 6s. Dan gaat dat over 350 watt laad vermogen om de G3 vol te krijgen in nog geen 13 minuten. Dit doet de hyperion duo dus niet want je hebt maar 180 watt per kanaal. dat betekent dus dat je meer dan het dubbele moet wachten, en dus eigenlijk nog een accu moet kopen om redelijk achter elkaar te kunnen vliegen. Ik pomp dit soort accu's dus vol met een iCharger 208B, kost de helft en kan dus wel met 340 Watt laden. ( is aan getoond, door everydayflyer op rcgroeps ). Op 12 Volt gaan ze tot 290Watt, met 18V en hoger de volledige 340 Watt

Als je de accu's al hebt en deze maar met 1 of 2C geladen kunnen worden is de Duo een aardige keuzen. Maar wat voor accu's ga je kopen als ze vervangen moeten worden, toch de 4-5C laad accu's ?

En voor de toekomst meer, gaat je de hyperions niet brengen. te weinig vermogen.

Ik heb de voeding die jij in je eerste post hebt staan. Ik raad hem eigenlijk niet aan voor het laden.
Waarom :
- Je kunt hem fout in stellen.
- bij lage belasting laat hij een heel iritant piepje horen.
- De hoog vermogens aansluitingen zitten op de achterkant

Even over de iCarger 208B, hij is makelijk te bedienen de support is goed, open via RCgroeps zelfs ( ze verstopen zich dus niet). Ik heb nu zo'n 200 ( ongeveer) high power (290 Watt +) ladingen achter de rug , zonder maar 1 hickup, en ben tot nu toe een hele tevrede klant. Verwacht geen Europese degelijkheid. ik verwacht bijvoorbeeld dat ik de ventilatoren nog een keer moet vervang, zijn niet van goede kwaliteit.

Bart,

Hallo Bart,

Inderdaad Het gaat over de 3000 mah 6s maar het mag altijd groter mischien 3300 maar weet niet of dat zo goed gaat met trex 500.

En wil eingelijk al direct 4/5c accus kopen.
En kan die icarger verschillende merken lipos opladen? en 2 tegelijk?

Nu alleen nog een voeding, als jij Netzgerät 60A afraad als een gebruiker dan word het hem niet, ben er ook niet zo ervaren mee met die dingen dus kan niet uitsluiten dat ik niet iets verkeerd instel:p

De versterker die Jan aanraad zit er goed uit, maar op de een of ander manier kan ik maar geen keus maken er zijn zoveel voedingen.

> En kan die icarger verschillende merken lipos opladen?

je stel eigenlijk maar 3 dingen in

charge type : bij mij altijfd balanced charge
stroom : kun je dus makkelijk veranderen
aantal cellen : ook makkelijk in te stellen

Maar daar naast kun je ook presets saven en weer oproepen.

> en 2 tegelijk?
Als je naar 4/5 C laden gaat, snap ik niet waarom je dit wilt ?
Je laat een accu terwijl je vliegt en als je klaar bent met vliegen, is het laden ook klaar.

Maar als je het toch wilt, zul je twee laders moeten kopen, maar die kosten het zelfde als 1 hyperion duo

269 euro voor Duo ( hyperion eu )
280 Euro voor twee 208B ( zonder korting bij HC )
230 Euro voor twee 208B ( met korting bij HC )
zoek iemand in je buurt, die gold member is bij HC

en met twee losse laders kan er 1 kapot zonder dat je hoeft te stoppen met vliegen :-)

Bart,

Back