Lader Hitec cg-207 en hete batterijen

LS,

Mijn neefjes,die beginnen willen met modelvliegen, hebben pas een Easy Star RTF besteld:p. Bij die set zit een Hitec cg-207 lader. Volgens de specificatie's zou die lader een 6 cell's NiMh pakket eerst moeten laden met 2 Amp constant om daarna automatisch af te slaan.

Bij eerste ladingen (lader aangesloten op 12 Volt accu) gelet op de tijd en zelf de zaak handmatig uitgeschakeld om te gaan vliegen. Gisteren niet "voortijdig" de zaak afgekoppeld, maar op de automaat laten lopen. Dat ging helemaal fout.:puppydogeyes: De batterijen bloedje bloedje heet en naar de knoppen. Dat is nog niet eens de grootste ramp, maar ik vertrouw deze lader dus niet meer...:evil:

t'Gekke is dat deze lader veel bij de RTF setjes verkocht worden.
Iemand enigi idee wat er mis is ??

- Past de lader niet bij een 6 cell's 1200 mAmp set ?
- Maandagochtend exemplaar ?
- Hete weer :zon:van invloed op het afslaan van de lader
- ???

Voor details lader zie specificatie's hieronder:
- Constant charging current of: 2Amps
- Charging voltage range: 5-7 cells (6-8.4V)
- Cut off delta voltage of: 0.05v
- Input voltage: 11-15V
- Subject battery capacity range: 600 to 2000mA
- Size: 118 x 67 x 35mm
- Weight: 145g

Groet, Evert.

Laatst bewerkt:
2A is aan de hoge kant voor 1200mAh NiMH cellen, gebruikelijk is 1C dus 1.2A zou beter zijn. De hoge temperatuur kan heel goed komen door de hoge laadstroom. Je mag er toch vanuit gaan dat een nieuwe lader goed werkt en dus de delta peak zijn werk doet.
Wat zijn dat precies voor cellen? Penlite AA model? Deze cellen staan erom bekend dat ze meestal een wat slechtere Ri hebben en dus heter worden bij laden. En inderdaad maakt het hete weer het nog erger :(

Enig idee HOE heet ze waren tijdens laden? Is de lader uiteindelijk wel afgeslagen?
Waarom denk je dat de cellen naar de knoppen zijn? Als het veiligheidsventiel niet heeft geploft, dan kunnen de cellen toch nog in orde zijn.

Laatst bewerkt:
wat vaak ook kan zijn bij nieuwe cellen is dat een lader de deltapeak mist. dit omdat deze peak nog vrij klein is in het begin. daarom wordt er ook altijd aangeraden de eerste 5 - 10x langzaam te laden en steeds wat sneller te laden.

hoe sneller je laad hoe warmer de accu kan worden. te hoge laadstroom loopt uit op zeer hete accus. maar wat is heet? bij echte race wedstrijden worden de accus wel 60 graden of soms zelfs meer. echter voor kinderen vermoed ik niet dat dat hier de bedoeling is om de accu compleet tot het uiterste te pushen.

is de laadstroom regelbaar op de lader?

Wat zijn dat precies voor cellen? Penlite AA model? Deze cellen staan erom bekend dat ze meestal een wat slechtere Ri hebben en dus heter worden bij laden. En inderdaad maakt het hete weer het nog erger :( [COLOR=blue zei:
Het betrof een hier een standaard multiplex pakket met 6 AA cellen:|.[/color]

Enig idee HOE heet ze waren tijdens laden?

Hoe heet precies weet ik niet, maar bijzonder warm 8-O. Denk 100 graden of meer:
- De schuimcellen van EasyStar zijn rondom de batterijen nl behoorlijk uitgezet (sinaasappelhuid), net alsof de binnenkant lang in kokend water gestaan had.
- De batterijen waren na een 1/2 uur nog steeds niet met de blote handen aan te pakken, zo warm.

Is de lader uiteindelijk wel afgeslagen?

Nee, lader was niet afgeslagen. Toen ik na 1 uur kwam kijken was het spulletje bloedheet en heb ik de stroomtoevoer direct van de lader gehaald.

Waarom denk je dat de cellen naar de knoppen zijn? Als het veiligheidsventiel niet heeft geploft, dan kunnen de cellen toch nog in orde zijn.

Zou kunnen, maar in dit geval leverde het pakketje in koude toestand absoluut geen vermogen. Motor draait 10 sec rond en stopt dan vanwege te lage voltage (BEC). Denk veel te heet geworden en dus naar de knoppen.:(

Bij dit eenvoudige type is de laadstroom niet regelbaar. Maar aangezien ik de zaak toch niet permanent aan de accu wil hangen, zou het handig zijn om een 220 / 12 Volt adaptor te zoeken die ca 1 amp levert ipv 2 amp ?

Is de deltapeak bij lager laadstromen makkelijker te herkennen door de lader ?

Groet,

Evert.

de piek is niet makkelijker te zien maar er gebeurt minder als die hem niet ziet.

ik zou zoiezo toch is informeren bij de verkoper hoe en wat. als ik het zo begrijp is er iets ergens niet goed wat eigenlijk inhoud dat het garantie moet zijn mits je alles volgens specificaties en regels gedaan hebt

keurste:
Het betrof een hier een standaard multiplex pakket met 6 AA cellen:|.
fbk:
Dat zijn dus inderdaad cellen die wat warmer worden tijdens laden, persoonlijk zou ik het bij 1C houden, dus met ongeveer 1A laden, maar helaas heb je bij deze lader dus geen keuze.

Hoe heet precies weet ik niet, maar bijzonder warm 8-O. Denk 100 graden of meer:
- De schuimcellen van EasyStar zijn rondom de batterijen nl behoorlijk uitgezet (sinaasappelhuid), net alsof de binnenkant lang in kokend water gestaan had.
Betekent dat, dat je de accu in het vliegtuig hebt laten zitten tijdens laden? Dat moet je NOOIT doen, dan worden ze zeker warmer, altijd uit het vliegtuig halen om te laden!
100 graden is inderdaad wel heel erg hoog :(

Nee, lader was niet afgeslagen. Toen ik na 1 uur kwam kijken was het spulletje bloedheet en heb ik de stroomtoevoer direct van de lader gehaald.
Toch zou de lader moeten afslaan, dus ik zou teruggaan naar de winkel.

Motor draait 10 sec rond en stopt dan vanwege te lage voltage (BEC). Denk veel te heet geworden en dus naar de knoppen.:(
Ik denk het ook :(

zou het handig zijn om een 220 / 12 Volt adaptor te zoeken die ca 1 amp levert ipv 2 amp ?
Zou ik niet doen, een adapter is niet geschikt om mee te laden, ook niet bij "maar" 1A. Een goede lader met deltapiek moet gewoon netjes kunnen afslaan. Je moet er van uit kunnen gaan dat een lader/accu kombinatie, die geleverd is bij een beginnersmodel als een Easystar, zonder problemen werkt.

Is de deltapeak bij lager laadstromen makkelijker te herkennen door de lader ?
Juist niet, hoe lager de laadstroom, hoe lastiger de deltapiek is te herkennen door de lader.
1C is een redelijk kompromis voor NiMH cellen.

Laatst bewerkt:
wat vaak ook kan zijn bij nieuwe cellen is dat een lader de deltapeak mist. dit omdat deze peak nog vrij klein is in het begin. daarom wordt er ook altijd aangeraden de eerste 5 - 10x langzaam te laden en steeds wat sneller te laden.

Dank voor jullie support :).

Verkoper was het eens dat het niet zou mogen en stelt voor om alles terug naar Multiplex te sturen. Zou enige weken duren. :rolleyes:

Gekke is dat er duizenden verkocht zijn en er nauwelijks klachten zijn. Dus besloten dat we altijd nog van de garantie gebruik kunnen maken.;)

We gaan er 20 euro aan wagen om te kijken of de theorie van Cheeta mogelijk het defect heeft veroorzaakt. Dus besloten een standaard accupakket mee te nemen en de eerste 5 keer met mijn Robbe lader te bewerken. Daarna, onder begeleiding, maar eens testen of de afslag het met een ingeregelde accu het wel op de automaat doet.

In het slechtste geval kost het 20 euro extra :( , in het betere geval vliegen ze gewoon weer. :banana:

Groet,

Evert.

Back