lader slaat direct af

Hallo,
Ik heb een imax b6ac lader en die slaat al naar een paar minuten af. Bij de eerste accu al na 3.05 min. er was toen 11.8 mA geladen, en bij de tweede accu al na 4.20 min. En toen was er 17.1 mA geladen. Ik heb de vorige tips opgevolgt om de accu's eerst een paar keer langzaam te laden. Ik snap er niks meer van, en op deze manier gaat mij de lol er een beetje af. En dat zou ik jammer vinden.:sad:

Henri

Hallo,
Ik heb een imax b6ac lader en die slaat al naar een paar minuten af. Bij de eerste accu al na 3.05 min. er was toen 11.8 mA geladen, en bij de tweede accu al na 4.20 min. En toen was er 17.1 mA geladen. Ik heb de vorige tips opgevolgt om de accu's eerst een paar keer langzaam te laden. Ik snap er niks meer van, en op deze manier gaat mij de lol er een beetje af. En dat zou ik jammer vinden.:sad:

Henri

wat voor accu wat voor instellingen gebruik je?

mvg Hans

Hallo Henri,

Om welke accu's gaat het? NiMH, Lipo, Pb? Welke capaciteit?

En, zoals al gevraagd, welke instellingen gebruik je?

Hoe méér informatie, hoe duidelijker de antwoorden.

Groeten, Jan.

Ik gebruik de originele accu's van traxxas. Het is een 7 cell van 3000mAh. Ik laad met 1C. Dealta peak heb ik op 5mv staan. Ik heb net geprobeert om te laden met 0.3 A. Maar nu slaat de lader af na 2 uur, en er is 1.1 A ingegaan en de accu blijft steenkoud. Ik weet bijna zeker dat de accu leeg gereden is. En als ik de lader direct weer aansluit slaat hij direct weer af

Henri

Accu's eerst een paar keer langzaam laden, 0,1C = 300mA, om NiMH accu's te formeren (formateren is iets heel anders). Anders krijg je ongewenste piekjes.

Ik zou oppassen met het verhogen van delta-peak-detectie niveau, je loopt kans dat lader dan niet meer af slaat en accu overlaadt. Slecht voor levensduur van accu.

'Verplicht' leesvoer voor NiMH gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.

• Modelbouw FAQ's - MBF
    -> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
    -> De Nikkel-Metaalhydride accu
    en ook
    -> Delta Peak laden/snelladen van NiCd en NiMH
    maar delta-peak niet gebruiken bij zender/ontvanger, gewoon risicoloos langzaam laden met 0,1C, uitschakelen van beveiligingsdiode is niet nodig, rvs
  • PK-Racing - akku laden info

... er was toen 11.8 mA geladen ...
... En toen was er 17.1 mA geladen. ...
Niet mA (stroom) , maar mAh, (capaciteit, lading, inhoud). Zeer belangrijk om dat onderscheid goed onder de knie te hebben anders verreken je je een keer. Ten koste van een accu en van hetgeen zich rond die accu bevindt.

wikipedia...Ampère (stroom, aantal elektronen per seconde, 'liters per minuut')
versus
wikipedia...Ampère·hour (Ah, lading, capaciteit, stroom gedurende one hour, inhoud van accu, 'liter', 'aantal elektronen')

Zet de delta peak maar eens wat hoger (staat bij mij tussen de 10 en 12)

Precies, bij een te lage waarde zal de lader vroegtijdig afslaan. Kijk ook of de connector goed contact maakt met de laadkabel. Soms zie je de spanning op en neer springen als je aan de kabel komt, tegen dat het contact slecht is, en dan meet de lader niet de juiste spanning.

Waarschuwing van Ron om de afslagspanning niet te hoog te zetten is natuurlijk prima, uiteraard blijf je bij de accu bij het laden, en kun je het laadproces in de gaten houden. Wordt de accu te warm, dan het laden stoppen en eventueel de veiligheidstimer zo instellen dat het laden na bijv. anderhalf uur vanzelf stopt.

Back