Lader slaat veel te vroeg af: accu kapot?

Ik heb een paar Intellect 4600 mAh accus's (6*SC-4600) welke ik laad met een Ultramat 14, dat doe ik op 5 A en 5 mV/C.

Af en toe merk ik dat mijn accu's niet goed vol worden geladen, nu ook weer. Ik heb de accu eerst helemaal ontladen met zo'n 7,2 V discharger en toen aan de lader gehangen. Al na 800 mA geladen te hebben slaat de lader af.

Is mijn accu misschien slecht, of doe ik iets fout?

O ja, ik ben hobbyrijder en rij eens per week een paar rondjes met mijn Tamiya DB-01 met brushless setje. Rij hooguit beide accu's leeg en zet de boel dan weer weg. Af en toe ontlaad ik de accu's even volledig.

verhoog je delta peak een klein beetje. Zijn het Nihm of Nicd Cellen? Voor nihm kun je wel naar 7 mV/C, bij Nicd is de delta peak een stukje hoger

Meer leesvoer over het laden:
delta-peak-laders

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor je advies, maar ik heb juist de aanbevelingen van Intellect gebruikt:
(A) Guidelines on handling Intellect Sub-C NiMH pack :

Charge the battery with quality charger, and max. current 3~4A.

Charging cut-off setting : Peak voltage = 5mV per cell, Temperature <55ºC,
and best with timer.
[Example on Peak voltage calculation : 6-cell pack = 5mV x 6 = 0.03V]

The battery can offer high current discharge, and be good for the level of
10A+ (with Tamiya plug).

If you expect to leave the battery idle for >2 weeks, charge it for 1/3 capacity
(say, 3A for 20 minutes)

Avoid to store the battery in hot & humid environment. Best temperature
would be around 20~25ºC.
Zie RC Battery Handling Tips

Ik ben eigenlijk vooral benieuwd wat er nu aan de hand is, dat wil ik graag eerst weten voordat ik de delta peak waarde ga verhogen. Het zou toch gewoon moeten werken?

Hoi,

Je kan het beste even de pakketten een paar keer cyclen en dat op niet te hoge laadstroom dus gewoon laden met 1 amp maximaal. ontladen mag best wat bruter de kans is echter dat hij zijn peak spanning al aanvoelt terwijl 1 of meerdere cellen nog niet vol zijn.

lukt dat niet dan zijn de cellen niet in orde meer.

succes

grt jasper.

In het begin van het laadproces kunnen ontladen cellen "ruisen" de celspanning gaat varieren en de lader kan dat zien als een delta-peak moment en slaat af. Veel laders hebben een ingebouwde vergrendeling waardoor in het begin van het laadproces niet wordt gekeken naar de delta-peak.

Ik neem even aan dat het Ni-Mh cellen zijn. Wat kan je er dan aan doen.

In de eerste plaats niet ontladen met een discharger. Dat heeft voor Ni-Mh cellen geen nut. Dit type cel kent geen geheugeneffect.

Als dit niet helpt kan je de delta-peak waarde, zoals al aangegeven, iets verhogen.

O ja, je geeft aan dat je lader afslaat nadat er 800 mA is geladen. Dat zal wel 800 mAh moeten zijn.

(Laad)stroom wordt uitgedrukt in Ampere (A) en capaciteit in Ampere uur (Ah).

In het begin van het laadproces kunnen ontladen cellen "ruisen" de celspanning gaat varieren en de lader kan dat zien als een delta-peak moment en slaat af. Veel laders hebben een ingebouwde vergrendeling waardoor in het begin van het laadproces niet wordt gekeken naar de delta-peak.

Ik neem even aan dat het Ni-Mh cellen zijn. Wat kan je er dan aan doen.

In de eerste plaats niet ontladen met een discharger. Dat heeft voor Ni-Mh cellen geen nut. Dit type cel kent geen geheugeneffect.

Als dit niet helpt kan je de delta-peak waarde, zoals al aangegeven, iets verhogen.
Kijk, daar kan ik wat mee. Bedankt voor je advies.

Na nog eens 1000 mAh en daarna 2700 mAh is het pakket toch helemaal vol geraakt,

Back