Lader verkeerd aangesloten

WillydeWoofer

Forum veteraan
In een vlaag van verstandsverbijstering, sluit ik in het clubhuis de lader verkeerd aan. De plus en de min dus omgedraaid. Meteen kwam er rook uit de lader.
Einde lader, volgens een paar aanwezige technici. Maar tot ieders verbazing ("dit kan helemaal niet") heb ik er een 6 cellen/3300mAh lipo mee geladen.
Volgens een van de HTS'ers is lader geen lang leven beschoren en kan hij er plotseling ineens mee ophouden.
Wat mij het meest bezig houd, is de vraag, of het wel veilig is om het apparaat nog langer te gebruiken.
Hoe zien jullie dat? Zou hij gerepareerd kunnen worden?

Plus en de min van de uitgang of van de ingang omgedraaid?

Normaal (zelfs op goedkopere) laders zit het toch vol veiligheden tegen zulke fratsen..

Zeker op de uitgang.

Rook is nooit goed, zonder te weten wat er juist gerookt heeft en dus zonder hem open te maken om is te kijken zou ik hem al zeker niet meer gebruiken, not safe..

Edit: het gaat over de ingang dus, de voeding van de lader..

Het is me niet helemaal duidelijk wat je hebt uitgespookt.
Heb je de 6 cellen lipo met de plus en min verdraaid van de voeding nog kunnen laden?

Of heb je in een onoplettend momentje rook uit de lader laten ontsnappen, om daarna het zaakje Plus en min wel goed aan te sluiten.
Om daarna de 6 cellen lipo op te laden?

We willen een gedetailleerd minuut tot minuut verslag , ook wanneer er koffie is gedronken enz.. :rofl:

Zou kunnen dat hij nog hersteld kan worden ja.. feit dat hij nu nog werkt is hoopvol.. wel door iemand met kennis van zaken laten herstellen natuurlijk..

Laatst bewerkt:
Meestal zit er aan de ingang van de lader een stevige elektrolytische condensator. Met een beetje mazzel is alleen die condensator opgeblazen en heeft op die manier de rest van de lader min of meer beschermt.
Dat wil niet zeggen dat er verder niets beschadigd is. Er kan inderdaad heel goed een onderdeel (onderdelen) zijn dat nu nog werkt maar over X tijd plotseling de geest geeft.
Dat kan vervelende gevolgen hebben. Ik zou erg voorzichtig zijn en voorlopig liever buiten laden!

We willen een gedetailleerd minuut tot minuut verslag , ook wanneer er koffie is gedronken enz.. :rofl:
Zou kunnen dat hij nog hersteld kan worden ja.. feit dat hij nu nog werkt is hoopvol.. wel door iemand met kennis van zaken laten herstellen natuurlijk..

In het clubhuis staan een paar grote (auto?) accu's. De leden kunnen daar hun lader op aansluiten. Volgens mij, heet dat een voeding.
Als je ze allemaal op een rijtje hebt, sluit de rood op rood en zwart op zwart aan. Helaas sloot ik zwart op rood aan en rood op zwart.
Er kwam rook uit de lader en stoom uit mijn oren. Ik maakte de aansluitingen weer los en sloot de lader goed aan. Dus rood op rood en zwart op zwart.
En de lader deed het weer.

Als het nog niet duidelijk is: gewoon vragen heh mannen :(:mad::confused::eek::oops:o_O

Als het nog niet duidelijk is: gewoon vragen heh mannen :(:mad::confused::eek::oops:o_O
Owkee, je heb al heel wat info gegeven.
Niet de oorzaak meteen bij jezelf leggen, gebeurde deze brainwave (verstandsverbijstering) voor of na het eerste kopje koffie?

Over wat voor merk / type lader hebben je het eigenlijk, dat er rooksignalen uitkomen en dat heb je zelf ervaren, hoeft het nog eens niet stuk te gaan.
Als het nu een lader van ISDT was geweest, die zijn geniepig bij het verwisselen van de plus en min van de voeding :oops:, zonder optische en akoestische signalen gaat het erg snel stuk.
Niet dat er heel veel kapot is, maar toch bij het uit elkaar halen kan ook zomaar de behuizing stuk gaan.

Dat wil niet zeggen dat er verder niets beschadigd is. Er kan inderdaad heel goed een onderdeel (onderdelen) zijn dat nu nog werkt maar over X tijd plotseling de geest geeft.
Dat kan vervelende gevolgen hebben. Ik zou erg voorzichtig zijn en voorlopig liever buiten laden!
Dit is een heel goed rammelend advies.
Over welke tijdsduur hebben we als het over voorlopig buiten laden gaat, omdat er over X tijd plotseling iets de geest kan geven.

Bij wijzen van spreken zou je het ook zo kunnen omschrijven.
Omdat na een X tijd plotseling de lader de geest kan geven, is het advies om voorlopig binnen te laden.
En bereiken van de X tijd voor de rest van de levensduur van de lader buiten te laden.

Of te wel, als een beschadigde lader lange tijd goed werkt, wil het helemaal niet zeggen dat het over een nog langere tijd ook goed blijft gaan.

Beter is het dat tie ff een geoefend oog naar het inwendige van zijn lader laat kijken en als ik me niet vergis uit eerdere forum berichtjes, heeft tie een reparatie adresje.

Owkee, je heb al heel wat info gegeven.
Niet de oorzaak meteen bij jezelf leggen, gebeurde deze brainwave (verstandsverbijstering) voor of na het eerste kopje koffie?

Over wat voor merk / type lader hebben je het eigenlijk, dat er rooksignalen uitkomen en dat heb je zelf ervaren, hoeft het nog eens niet stuk te gaan.
Als het nu een lader van ISDT was geweest, die zijn geniepig bij het verwisselen van de plus en min van de voeding :oops:, zonder optische en akoestische signalen gaat het erg snel stuk.
Niet dat er heel veel kapot is, maar toch bij het uit elkaar halen kan ook zomaar de behuizing stuk gaan.

Dit is een heel goed rammelend advies.
Over welke tijdsduur hebben we als het over voorlopig buiten laden gaat, omdat er over X tijd plotseling iets de geest kan geven.

Bij wijzen van spreken zou je het ook zo kunnen omschrijven.
Omdat na een X tijd plotseling de lader de geest kan geven, is het advies om voorlopig binnen te laden.
En bereiken van de X tijd voor de rest van de levensduur van de lader buiten te laden.

Of te wel, als een beschadigde lader lange tijd goed werkt, wil het helemaal niet zeggen dat het over een nog langere tijd ook goed blijft gaan.

Beter is het dat tie ff een geoefend oog naar het inwendige van zijn lader laat kijken en als ik me niet vergis uit eerdere forum berichtjes, heeft tie een reparatie adresje.

Gelukkig heb jij meer verstand van Multiplex zenders Leon :p:D.

Er zit vast een diode over de ingang welke bij verkeerd aansluiting van de voeding polen kortsluit zodat een eventuele zekering de boel red. Deze zekering is er alleen nooit (een geschakelde voeding schakelt uit bij overbelasting, een auto accu blijft doorstoken) en dus is de diode flink gaan roken, of een baan op de print. Wonder boven wonder heeft die diode het volgehouden anders was er veel meer schade geweest. De fet's zullen hierdoor niet snel beschadigen en aangezien de stuur elektronica nog werkt heeft die spanningsregelaar het ook overleeft. Ik zou de lader zeker intern bekijken om de zien wat er is gaan roken. Als het idd een condensator is zoals Ernst schreef dan doet de lader het misschien nog bij lagere vermogens maar is deze zeker niet meer betrouwbaar. Hoe dan ook, het is zeker niet einde lader en met een beetje moeite is deze prima repareer baar.

Er zit vast een diode over de ingang welke bij verkeerd aansluiting van de voeding polen kortsluit zodat een eventuele zekering de boel red. Deze zekering is er alleen nooit
Bij de meuk van ISDT zit een (smd) zekering op de print gesoldeerd en soms na een stevige ompoling, vast gebakken en natuurlijk defect.
Hoe ik dat weet is meer iets van :oops: van datum.
Bij andere merken zit er soms iets anders in dan een zekering, maar wel vaak een dingetje wat bedoeld is om bij al te heftige mishandelingen stuk te gaan.

IMG-20250317-WA0001.jpg

Deze heeft gesmuld.

Je ziet meerdere componenten die beschadigd / defect zijn. Mogelijk is er nog meer aan de hand.
Daar kom je alleen achter als je een schema hebt. Dat is echter iets wat geen enkele fabrikant meer verstrekt.

Zover ik het kan beoordelen is aan de fabrikant vragen of hij dit kan repareren de juiste weg.

Succes en grt,

Arnoud.

Probleem is dat er vaak onzichtbare gevolgschade is wat na een reparatie aan het licht komt.

Wel, ik ga geen enkel risico nemen en hem eenvoudigweg niet meer gebruiken.
De Hyperion heb ik eerder gebruikt en die deed het toen prima.
Op de club hebben velen een mini ladertje van 30 euro, via Aliexpress. Men is er zeer tevreden over.

Back