Lader voor lood accu

Beste forumleden,

Een collega vroeg mij of ik wist met wat voor lader de onderstaande batterij opgeladen moest worden. Hij komt uit een speelgoed rc. weet iemand van jullie met welke lader deze batterij opgeladen moet worden?

20qj1o2.jpg

Groeten
Rien

Laatst bewerkt:
Te kleine foto helaas om de info te kunnen lezen maar ik gok op een lood accu.

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je FAQ die cdrom flyer heeft opgegeven hebt gelezen zou je moeten weten dat je deze accu moet laden met een lader geschikt voor loodaccu's en een maximale stroom van 300mA, of te wel 0,3A.
Bijvoorbeeld DEZE lader zal heel goed bruikbaar zijn.

Belangrijk! Helaas deze info klopt niet helemaal, zie reactie nummer 8!

Laatst bewerkt:
Met een Imax B6 of B6AC (ook op netspanning), de standaardlader voor beginners. Laadt NiMH, LiPo, LiFe en lood (pb).

Nederlandstaligere, betere en uitgebreidere handleiding voor Imax/Voltcraft/Accucell/Maxtrax/Turnigy/etc.etc. B6 en B6AC 50watt laders. Voor de liefhebbers ook in het Engels, Duits en Frans:
www.produktinfo.conrad.com....MULTILADER_ENTLADER_ B6_de_en_fr_nl.pdf

En nog twee forumtipjes, e.e.a. in het cader van contacten, cruiwagens, connecties en corruptie:

• Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, hulp, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, of een recente schermafbeelding, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een zeeeeer ruwe indicatie geven van de kwaliteit/kunde/ervaring/kennis van jouw antwoorden.
    8CBWEZYl_gju-O0mEKjDNw0Eh_qIbYUu1oZBKfZqOypmLO1gU9NfBBUnKK5HrwoN-VKG8iQn_PvQpZDlbxq0IwVL9dQOy_HcGJ0=s0-d-e1-ft
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Als je FAQ die cdrom flyer heeft opgegeven hebt gelezen zou je moeten weten dat je deze accu moet laden met een lader geschikt voor loodaccu's en een maximale stroom van 300mA, of te wel 0,3A.
Bijvoorbeeld DEZE lader zal heel goed bruikbaar zijn.

De accu heeft een voor loodaccu's nogal ongebruikelijke spanning van 10 volt. Veel standaardladers voor loodaccu's hebben een keuzeschakelaar voor het laden van 6 of 12 volt accu's. Een 10 volt accu laden op de 12 volt stand van de lader is niet aan te raden.

Bijft over een voor modelbouwtoepassingen geschikte lader met een programma voor loodaccu's en vrij te kiezen celaantal. Het celaantal moet dan op vijf worden ingesteld.

N.P.S. daar wijs je op een belangrijk punt. :thumbsup:
Die accu is inderdaad maar 10V (5 cellen). Dat was mij helemaal niet opgevallen, wel dat hij een ongebruikelijke capaciteit heeft van 1100mAh. De aangegeven acculader is dus NIET geschikt voor deze accu.
Om deze accu te laden zal je een lader moeten hebben die je kunt instellen op 11,5V (absolute maximum 12V) voor 5 cellen.

N.P.S. bedankt voor de waarschuwing.

Maar aan de specs van de Imax B6 te zien kan ik die er voor gebruiken?
(instelbaar van 2-20V en 0.1-5A)

Die 5A geldt alleen bij het laden van lagere spanningen, ga je hogere spanning laden dan loopt die stroom terug. Dit is een 50watt lader, die kan 10volt nog net wel/niet met 5ampere laden. Als de lader bijna vol is, bij 5x2,3 = 11,5volt zal de lader nog met 50/11,5 ampere laden. Maar ook dat is nog ruim voldoende voor jouw accu'tje.

N.P.S. bedankt voor de waarschuwing.

Maar aan de specs van de Imax B6 te zien kan ik die er voor gebruiken?
(instelbaar van 2-20V en 0.1-5A)
De stroom is instelbaar op de juiste stroom voor deze accu en heeft meer dan genoeg vermogen dus dat is geen probleem.
De hamvraag is of de spanning ook instelbaar is op 11.5V zodat hij daar de stroom gaat af bouwen.
Als de spanning ingesteld kan worden op 11.5V dan kan je hem er voor gebruiken.
Ik verwacht van wel.
Bij de eerste keer laden wel even controleren of dat ook gebeurt.;)

Back