Lader wordt heet?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door jan brilman, 9 jan 2023.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Ben ik net bij de vriendin (15 km verderop), kom ik er achter dat ik mijn Graupner Ultimat aan heb laten staan, met een accu eraan: Storage programma.

    Kan dat kwaad?

    Niet, toch?

    Aan het eind van het programma gaat 'ie een tijdje piepen, daarna wordt het stil . . .


    jan.
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dit soort situaties zijn vaker goed afgelopen, maar toch....
    Get in the car, go home, turn it off.
    Then get back.....
     
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Tsja . . .

    Voor de peace of mind toch maar even op en neer gesjeest. :hammer:

    (Niets aan de hand natuurlijk, maar ja, je weet nooit.)


    jan.
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Je lader zet de stroom om in warmte dus dat is normaal. Maar beter blijf je erbij.
     
  5. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    985
    Locatie:
    Zuid Holland
    Het meeste risico voor de accu is bij laden, en dan ook snelladen, niet bij ontladen als je dat aan het doen was.
    De lader heeft thermische beveiliging en schakelt na een tijdsduur uit, dus dat was niet heel gevaarlijk.

    Beste wat je hiermee echter laat zien is dat je bewust bent van de risico’s en daar serieus mee omgaat, dat voorkomt de meeste ellende. Bovendien is het risico klein, we zien het hier gelijk als het fout is gegaan, maar er zijn miljoenen accu’s in omloop. Kans is praktisch net zo klein als het winnen van de loterij, en de loten blijven we ook kopen omdat we alleen die paar winnaars zien.
     
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Afgezien van de thermische- en tijdsbeveiliging, schakelt de lader toch ook uit als-ie de ingestelde waarden bereikt? Zeker bij Storage (om vol te laden doet ie soms best lang over de laatste loodjes).
    15 kilometer was ik er ook voor teruggereden... maar mijn vriendin woonde 40 km verderop, ander verhaal. Maar inmiddels woon ik bij haar, en mijn laders ook.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  7. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    682
    Locatie:
    in een huis
    Mischien voor iedereen :thumbsup::thumbsup: deze zoiets in verschillende uitvoeringen te verkrijgen 4 Packs Smart Steckdose WIFI WLAN Home Socket Alexa Google Fernbedienung Timer | eBay
    Heb dit al jaren ingebruik :yes::yes: bij laders of 3d printers met camera`s en werkt zeer goed:yes: , zal een voorbeeld geven: 3d printer aan camera aan ,ga boodschapje :bier: doen kan dus onderweg controleren of alles goed gaat met print ,zoniet !!:banana: dan schakel ik gewoon de printer uit:goal ,dit kan ook met een vergeten lader natuurlijk (stroom eraf) .
    Allemaal nog de beste knutselwensen:beer:
     
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Kijk, ik woon in de linker (de 'Stoker'; die andere is de Brander; vroeger stond daar een energiecentrale), op de 14e . . .

    [​IMG]

    (Ja, ik kan 2/5e van het veld van de FC zien. Heb je niks aan.)

    Je wilt toch geen Grenfell Tower-achtige toestanden op je geweten hebben . . . :eek:

    [​IMG]

    Rexonamen, bedankt voor de tip, ga ik zeker aanschaffen! :thumbsup:


    jan.
     
  9. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.310
    Locatie:
    REO
    Als je voor een meer universeel systeem kiest kun je ook verlichting, audio en ….. en ….. schakelen op afstand.
    Ben zelf bezig met Zigbee van Lidl. Is compatibel met Google Home.
    Wij roepen dus steeds: “hé Google …….” en het gebeurt.
     
  10. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    985
    Locatie:
    Zuid Holland
    Smart home van de Hornbach is compatibel met meerdere systemen, Zigbee, Alexa en Google Home.
    Klikaanklikuit en Hue worden dus ook ondersteund.

    Ik vind één nadeel aan deze slimme oplossingen, ze verbruiken allemaal stroom. Is wel iets om in je achterhoofd te hebben, met andere woorden, heb je het echt nodig of niet.
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Ach, de lader zal netjes afschakelen en dan niets meer doen. Lader kan je rustig op spanning houden en de accu zal na het afslaan ook niets doen.
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    De kans dat er iets mis gaat is heel klein. Hoe vaak heb je al je accu's geladen zonder dat er ook maar iets fout is gegaan? Juist honderden keren, duizenden keren?
    Zelf heb ik in de afgelopen 45 jaar diverse ongelukjes meegemaakt. Diverse NiCad accu's die, meestal door verkeerd laden :rolleyes:, opgeblazen zijn. Het metalen busje vloog tegen het plafond. Een zenderaccu maakte een bende in mijn zender toen die open barstte. De schuur die een keer vol rook stond toen een accu in mijn startkist ergens sluiting mee maakte.
    Een lood-gel accu die niet best meer was, toch proberen op te peppen om nog te kunnen gebruiken. Ging ik na een poosje kijken was hij open gebarsten en kwam er een smerige drap uit. Gelukkig geen plof en of brand.
    Een kleine LiPo (1S 300mAh) die tijdens het laden open scheurde en een kleine steekvlam produceerde. Gelukkig in een aarden bloempot dus niets aan de hand. Wel een smerige lucht in huis. Oorzaak? ik weet het niet. Hij zat in een klein indoor model en ik had al wel gemerkt dat de capaciteit flink achteruit was gegaan. Kon ik er eerst bijna 10 minuten mee vliegen de laatste keer was het net aan 3 minuten. Hij was dus niet best meer denk ik.
    Nu ik dit zo opschrijf bedenk ik me dat ik de meeste ongelukjes met NiCad accu's heb gehad en slechts 1 met een LiPo(tje). ;)
    Daarom snap ik heel goed dat het je geen lekker gevoel gaf. Zelf zou ik zo goed als zeker ook terug zijn gegaan. Ik zou het mijzelf nooit vergeven als het een keer echt fout zou gaan.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  13. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    682
    Locatie:
    in een huis
    Persoonlijk zeg ik altijd LADERS aan IK erbij ,zelfs voor Ebike met tijdslot laden van 8u tot 23u s`nachts uit , mocht je toch onverhoopt een boodschap of visite gaan heb je altijd via wifi controle de boel uit te zetten , :worship:Fijn idee toch:friends:


    TrilliWilli:bye::bye:
    :(:(:(Ik vind één nadeel aan deze slimme oplossingen, ze verbruiken allemaal stroom. Is wel iets om in je achterhoofd te hebben, met andere woorden, heb je het echt nodig of niet.:(:(:(
    :banana:dit vind ik een rare , dus voor modelbouw doe je alles met de hand dus geen elektrich gereedschap geen kacheltje op je werkplek:hammer:
     
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Natuurlijk mooi dat die dingen via je smartphone te bedienen zijn.

    Maar dat betekent ook dat ze gehackt kunnen worden, neem ik aan.

    Zetten grappenmakkers alles aan ipv. uit . . .


    jan.
     
  15. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    985
    Locatie:
    Zuid Holland

    Natuurlijk doe ik niet alles met de hand, maar je mist het punt. Tegenwoordig moet alles slim zijn. Thermostaatkranen vind ik logisch als je er energie mee bespaard, maar een oven die je op afstand aan kunt zetten zinloos, ik zou niet weten hoe je op afstand je eten erin moet zetten. Ook slim speelgoed, wat vaak ook risico’s met zich meebrengt omdat je op onveilige Chinese servers zit en je ook af moet vragen of dat voor speelgoed nou wel echt nodig is.

    Datzelfde geldt voor het op afstand aan en uit zetten van een lader waar je geacht wordt bij te blijven. Er is een ontvanger die hiervoor dag en nacht aanstaat en verbinding heeft met de wifi, voor misschien één keer dat het nodig is omdat je hem vergeten ben. Dat is heel wat anders als je soldeerstation gebruiken voor de modelbouw, of een Dremel.

    Het is een oplossing voor een niet bestaand probleem, als je normaal laad als je thuis ben kun je de centen voor een WIFI WCD ook lekker in je zak houden.
     
  16. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    682
    Locatie:
    in een huis
    :beer: STOP maar :wave dit word een eindeloze discusie :banana: niemand word winnaar .:beer:
     
    coen_l vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina