lader

hoi,

met de hype rond het electro vliegen enz, twijfel ik om misschien stukje voor stukje wat bij te kopen om ook een electro heli te hebben(t rex 600 ofzo). nu ga ik me sowieso een nieuwe lader kopen voor gewone Nicad batterijtjes, en dan dacht ik dat het misschien best was van van de eerste keer een deftige lader te kopen die dan ook 6 cellen Lipo's zou kunnen laden(eventueel 8 of 10, maar das misschien al wat veel, en dan stijgt de prijs weer zekers...)

iemand enkele suggestie's over welke laders ik naar moet kijken die 6 cellen lipo's zou moeten kunnen laden, en liefst ook Nicadjes voor mn ontvangerpacks

ik heb er toch zeker wel 200 euro voor over zonder balanceerder, als het echt echt moest, heb ik er misschien wel wat meer voorover.

iemand enige suggestie's? en wat krijg ik dan voor zulke prijs?
of naar welke prijs moet ik minimaal kijken voor een deftige lader die 6 of meer cellen kan laden?

bedankt

Hoi Maxime,

Het is lastig om een lader te kopen die EN NiCd en NiMh kan laden + minimaal 6 cellen lipo met meer dan 1C. Je wil uiteraard wel snel kunnen laden, tis niet echt fijn om elke keer een uur te wachten voor je accu vol is.

Ik denk dat je het beste kunt kijken naar de duurdere schulze laders, later kun je deze samen met een FlightPower V-balancer gebruiken om je 6s lipo's te laden met meer dan 1c. Ik zou kijken naar een lader met 200 watt o.i.d.

Ik heb niet zoveel verstand van de Schulze laders, dus advies geven over welk type etc laat ik aan de experts over.

Misschien is dit ook iets: http://www.helifreak.com/viewtopic.php?t=25048 <<-- Bantam E-Station BC8 charger/balancer station

Die kan alleen je 6S lipo's niet snel laden.... en geloof me, dat wil je echt wel!!

Ik heb overigens overal gewoon Lipo of Li-ion inzitten dus mijn 2x TP1010 + 210 balancer voldoet prima. Deze kost ongeveer 220 euro incl. verzenden. Dan kun je tot 10cellen gebalanceerd laden. Met een 3S lipo kom je in je zender ook een eind :wink:

Cheers,

Richard

Maxime,

Kijk is bij http://orbit-electronic.de vervolgens op products en dan laders.
Ik heb zelf de pocket lader en ben hier uiterst tevreden over, ook is het
mogenlijk als er een up-date komt deze te downloaden.
De service en garantie is prima (duitse degenlijkheid) en niet tever van huis.

Gr Frans.

wat vinden jullie van de schulze 6-330d?

die laad wel alle types batterijen, alleen weet ik niet op welke snelheid ik Lipo's kan laden... is 2C op 6s1p4900 packs mogelijk met de schulze?
als ik goed lees geeft die maar max 5.5 A, en das dus 1.1C laadcapaciteit. een goede 50 minuutjes laden dus... :(

2C op 4900 akku's is voorzover ik weet alleen nog maar uitvoerig getest op de ThunderPower 1010+210 balancer die Richard hier ook al noemde. 220 watt vermogen 10A.
Als je dan toch goed wilt zou ik daarvoor gaan. Er loopt een enorme thread op RCGroups over deze lader en hij is zeer populair onder de T-Rex 600 vliegers. En nog betaalbaar ook.

2C op 4900 akku's is voorzover ik weet alleen nog maar uitvoerig getest op de ThunderPower 1010+210 balancer die Richard hier ook al noemde. 220 watt vermogen 10A.
Als je dan toch goed wilt zou ik daarvoor gaan. Er loopt een enorme thread op RCGroups over deze lader en hij is zeer populair onder de T-Rex 600 vliegers. En nog betaalbaar ook.

Probleem is alleen dat hij voorlopig geen NiCd o.i.d. kan, alleen Lipo of Liion. Overigens kun je natuurlijk voor je NiCd zenderaccu ook gewoon een Robbe lader 5 gebruiken, die kost 10 euro ofzo... Zenderaccu's zijn over het algemeen toch slecht te laden met veldladers, pieken vaak verkeerd en daardoor word de accu of erg warm of hij komt niet vol...

Ontvangerpacks nicd zijn eigenlijk ouderwets, lipo is vele malen handiger. Lopen niet af en zijn veel lichter. Alleen in je zender zou je een 3s lipo kunnen gebruiken, maar daar werkt een 2500mah nimh ook goed.

Cheers,

Richard

Ik zit nu ook een beetje te zoeken naar een lader voor de toekomst (nabije toekomst :D)...

dacht eraan om die TP1010 met balancer te kopen, maar nu zag ik dit staan bij ACW:
http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=4625

HP-EOS1210I*

tot 12 cellen lipo, max 10 amp. 159dollar los.
222dollar incl kabel en 2 balancers (zodat je ook echt 12S kan laden :))

Iemand al meer over gehoord?

ik ga der alleszins nog es over nadenken. maar ik denk dat ik voor de TP1010 zal gaan als ik een electro heli koop, en toch een lader waar ik voorlopig kan zien hoeveel ik in mn nicad packs kan steken, zoals een robbe infinity 2 ofzo

bedankt

maxime zei:
en toch een lader waar ik voorlopig kan zien hoeveel ik in mn nicad packs kan steken
bedankt

Hallo,

Wat je IN een accu "steekt" is lang niet alles zeggend, wel wat je "UIT" een accu kan halen......

Kom vaak genoeg tegen dat je 16Ah in een accu steekt maar dat er maar 2Ah uit komt....en die 2Ah is toch
van meer belang !

mvg, Z

sietse zei:
Ik zit nu ook een beetje te zoeken naar een lader voor de toekomst (nabije toekomst :D)...

dacht eraan om die TP1010 met balancer te kopen, maar nu zag ik dit staan bij ACW:
http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=4625

HP-EOS1210I*

tot 12 cellen lipo, max 10 amp. 159dollar los.
222dollar incl kabel en 2 balancers (zodat je ook echt 12S kan laden :))

Iemand al meer over gehoord?

Die zag ik ook al staan :) Lijkt me een erg leuk lader voor een erg leuk prijs. Probleem is duane :( maar 180 euro zou nog niet duur zijn ;)

@ Maxime,

Heres what Flightpower have to say about it

Cycle life: Shown left is the cyclic performance at 20C showing the reduction in voltage-under-load performance and capacity over 50 cycles. This is the limit of rated performance.
As a guideline:
1 C Charge 20C average Discharge, cycle life expectayion: 50 Cycles to 80% Capacity.
This will only affect the craziest EDF projects and must be factored in as the normal running cost of such applications.
1C Charge 10C average Discharge, cycle life expectation: 200 Cycles to 80% Capacity.
This represents the limit of normal RC use and most users should regard 200 Cycles as a minimum expectation to 80% retained capacity, of course the pack will normally continue to function well beyond this point.
2.5C Charge 10C Discharge, cycle life expectation: 100 Cycles to 80% Capacity.
Fast charging at 2.5C is possible with the FlightPower EVO 20 packs in exchange for a reduction in cycle life. This is recommended "in case of need" and use of a balancer is advised.

Je kan natuurlijk dolgraag een lader nemen die 2C en meer kan laden en een motor die 15C trekt maar dan is na 100 vluchten je pakketje gereduseerd tot 80% en ook je vliegtijd met 20% afgenomen.
Dit kan financieel behoorlijk oplopen.

Allen ter informatie,

Gr Frans.

Uiteindelijk is elektrisch toch goedkoper als Nitro. Als je een beetje normaal vliegt zo'n 200 cycles... Hoeveel liters nitro is dat?
Een gallon voor een 50 machine (ala raptor of zo) gaat een vlucht of 10 mee en kost 30 Euros (real cheap stuff). 200 Nitro vluchten kosten dan 20 x 30 Euros = 600!
Een batterij is 250 Euro. Neem er 2, of 3 dan moet je ook niet lang wachten om weer de lucht in te gaan.

De initiele aanschaf is alleen duur, daar waarbij Nitro verspreid wordt....

Dus ik denk dat ik binnenkort volledig overschakel op elektrisch en naast mijn Trex450 SE en XL er een 600 bij neem en mijn nitro spulletjes verkoop.

Nog een ander voordeel van elektro, minder vuil, minder lawaai.... :roll:

Ron

Je kan natuurlijk dolgraag een lader nemen die 2C en meer kan laden en een motor die 15C trekt maar dan is na 100 vluchten je pakketje gereduseerd tot 80% en ook je vliegtijd met 20% afgenomen.
Dit kan financieel behoorlijk oplopen

Er zijn al mensen geweest die 200 vluchten hebben gemaakt op de FlightPower 4900 6s1p accu's en deze ALTIJD met 2c geladen. Ik spreek mensen van FlightPower/Duralite persoonlijk en met 2/3c laden heeft veel MINDER invloed op de levensduur dan de max. C rating er van trekken. Als je in dit geval dus constant 100ampere trekt, elke lading, continu.. dan haal je de 50 cycles, daarna worden ze minder.

Ook is er dan nog Charlie wang van ThunderPower die heeft een TP pro-lite 910mah cell laten cyclen...

The TP1010C/TP205,205V,210V,are designed to charge prolite at up to 3C.
But the testing is time consuming.

I am 100% sure that 3C charging have no effect on cycle life of ProLite 480s.910s and 2100s(one single test would take more than 2 months, the ProLite 910 test/3C charging is still on going after 1100 cycles)

We have to test from 1S to 10S pack with capacity of 480s to 6000s, tell me how much time is needed for approval

It will take another 6 to 8 weeks minimuim for official annoucement for 3C charging.

Regards,
Charlie

en de follow-up
I spent 4 months with thousands of charge/discharge cycles testing ProLites charging at 3C with TP1010C/205,205V210V:
Safety:
1)All TP ProLites match pack technology are allow to be charged at 3C effieciently with zero effect on cycle life(With TP1010C/balancer).
2)Thunder Power ProLite can be charge safetly withTP1010C/TP balancer which include four safety charge program and auto charge reduction to deal with safety of charging unhealty pack
3)These Charging system also prevent the charger from charging if cell count is incorrectly set, this added preventive measure combine with overcharge shut-off,over imbalance shut-off for maximum safety
4)Auto current reduction is an included safety if you unintentionaly charging an unhealty pack.

Charge time and break-in:
1))Full charge setting:charge time from 3.6V(96% discharge pack) to 97% is 26 minutes.
2)Fast charge setting(V1.90):charge time from 3.6V to 95% is 23 minutes.
3)Battery breakin:All 3C charging I performed start from the first cycle.
But breakin cycle is always good to formulate the cell.
Charge the first 5 cycles at 1C and fly at 3 to 5C with any ProLite packs to no more than 90%
4)Do not discharge to below 3.45V/cell if you use a discharger.
*Break-in by discharging at 1C is not effective, it is better that you simply fly the pack gentle the first 5 cycles.

Regards,
CHarlie

Ik zou me er niet teveel zorgen over maken, ik vlieg vrij hard en trek pieken tot 120ampere maar gemiddeld zit ik rond de 60/70 ampere. Dus dat is vrij goed. Daar haal ik met gemak de 200 cycles mee en daarna worden ze pas "minder" en kan ik ze nog tijden gebruiken om rustiger te vliegen... of, zoals in mijn geval, verkopen aan een bevriende hoveraar.

Ik laad mijn accu's thuis gewoon met 1c en op het veld altijd 2c, dat zal zomers meer zijn dan s'winters... want nu heb ik het na 2 vluchten wel gezien.

Cheers,

Richard

@ Kraaijer

20 gallon á 30 euro (beter is 24)= 600, dit is wel brandstof voor een kompleet jaar.
Je vergeet dat een Raptor 50 ± 9-10 min haalt met flink 3D een 600 haalt ± 4,5-5 min
dus moet je qua tijd dat de heli in de lucht is met een 600 2x zo vaak de lucht in
m.a.w. geen 200 maar 400 cycles en die moet je dan ook in een jaar vliegen.
Een brandstof motor is aan slijtage onderhevig en een elect. motor veel minder dus
hier boek je wel veel winst.

Het klopt dat de eerste aanschaf bij een electro heli duurder is dat is mischien ook de rede
waarom men brandstof vliegt, iedere keer wat kopen valt niet op in de portemonnee
daardoor LIJKT het goedkoper.

@ Raptor rulezzz,

Goeie info, jijzelf houd ook een logboek bij en vliegt veel, de tijd zal het uitwijzen
of de capaciteit goed blijft.
Overigens neem ik de amerikaanse piloot met een korreltje zout, vaak blazen ze boel enorm op
en laten hetgeen mooier lijken dan dat het werkelijk is. Een jaar later lees je toch hele andere
verhalen en soms nog van dezelfde persoon.

Let wel ik probeer hier niet het electro in zijn algemeen te ondermijnen of in een kwaad daglicht te zetten.
Ik volg met grote interesse de nieuwe Hirobo lipton ex, maar voordat ik zoiets aanschaf wil ik wel een
goed beeld hebben van het totale kostenplaatje.
De invoerrechten zijn hier 26% op de totale prijs dus even impulsief iets kopen laat je wel uit je hoofd,
er is hier ook geen modelbouwwinkel dus alles www.

Gr Frans.

ok, das wel interessant die info.

in theorie zou je toch een goede 150 a 200 cycles moeten kunnen halen dus

ik heb wel nog een vraagje. waarom zitten sommige amerikanen op bv 8 of 10s met die NEU motoren en dergelijke, of standaard motor, en met een 17t pinion op ofzo? dan zijn de amperage pieken toch veel hoger omdat de motor meer koppel moet opwerken, dit zou dan resulteren in minder performance uit je pack na x cycles, en dan zit je ook nog eens met een headspeed van 2400 ofzo bij sommige amerikanen.

de "punch" is dan wel iets groter bij veeleisende pitchmanoevers door de hogere headspeed, maar heeft de motor niet meer power met een iets kleinere pinion en dus iets lagere headspeed, en dan zijn ook nog es de amperagepieken lager

dit snap ik echt niet waarom ze dit doen... zou iemand dit kunnen uitleggen?

heren, graag het "kosten electro vs brandstof" even uit dit draadje houden.

houd dit even over de laders.

ook ik zag de lader op aircraft-world, die is 180 watt tegenover de 1010 met 220 watt, waar zie ik dat verschil in ?
laadvermogen of wat(t) ? :?

hmm even gekeken, die lader trekt net geen 5000 ma lading op 6 cellen serie op 2 C

Het verschil is beide Gerard.

Laadvermogen = cellenvoltage * aantal Mah die de lader er in pompt.

Stel je wilt laden:
Aantal amp/h dat je in je accu wilt pompen = 180 watt (lader die tadango aanwees) / 22.2 V (jouw 6s accu)

Bij die Thunderpower is het dus:
Aantal amp/h dat je in je accu wilt pompen = 220 watt (lader die tadango aanwees) / 22.2 V (jouw 6s accu)

Als je de getalletjes invult zie je dus dat je meer amp/H kan laden met de Thunderpower accu (lees sneller laden)

ik heb wel nog een vraagje. waarom zitten sommige amerikanen op bv 8 of 10s met die NEU motoren en dergelijke, of standaard motor, en met een 17t pinion op ofzo? dan zijn de amperage pieken toch veel hoger omdat de motor meer koppel moet opwerken, dit zou dan resulteren in minder performance uit je pack na x cycles, en dan zit je ook nog eens met een headspeed van 2400 ofzo bij sommige amerikanen.

de "punch" is dan wel iets groter bij veeleisende pitchmanoevers door de hogere headspeed, maar heeft de motor niet meer power met een iets kleinere pinion en dus iets lagere headspeed, en dan zijn ook nog es de amperagepieken lager

dit snap ik echt niet waarom ze dit doen... zou iemand dit kunnen uitleggen?

Om nog meer vermogen te hebben, of hetzelfde vermogen en langer vliegen. Vaak komt het neer op meer vermogen en dezelfde vliegtijd met een zwaardere heli.

Het is erg gaaf om 8s of 10s te vliegen omdat je dan bijvoorbeel op een governor mode 2400 toeren kan draaien en gewoon 14 graden pitch kan trekken zonder inkakken. Maar er is nog niet 1 perfecte setup en de 6s setup voldoet en is VEEL goedkoper... upgraden naar 10S kost je ex. accu's snel 500/600 euro.

Cheers,

Richard

ook ik zag de lader op aircraft-world, die is 180 watt tegenover de 1010 met 220 watt, waar zie ik dat verschil in ?
laadvermogen of wat(t)

Met de TP1010 kun je met een hoger vermogen (220watt) laden en is je accu dus sneller vol. De TP1010 pompt ze over het algemeen binnen 30 minuten tot 97% vol als je hem op de "fast charge" optie zet.

Cheers,

Richard

Back