lader

GOED NIEUWS!!!!!!

ThunderPower heeft per vandaag een update voor de TP1010 waarmee je ook de A123 cellen kan laden.

Halverwege Januari 2007 komt er ook een update voor NiMh en NiCd cellen.

Download from www.thunderpower-batteries.com
1)V2.0D=V2.0C + A123 (available for download tonight,Thunder Power web under construction now)
2)V2.0E=V2.0C plus NiMH, NiCd(Download available in Mid January).

All TP1010C Charger shipped with 2.0C software

Happy New year again

Regards,
Charlie

Cheers,

Richard

A123 cellen worden gebruikt in de nieuwe serie DeWalt accuboormachine's.

Een LiOn (oid) cell die dus bouwvakker-proof is.

Echt dus iets voor jou Gerard :)

A123 cellen hebben een lagere eindspanning (3,6-3,7V dacht ik) en zodoende moeten de laders daarop aangepast worden. Bij 'actieve' balancers is dat niet nodig, je verliest alleen de extra veiligheid voor afslaan bij overspanning.

Verder zijn de cellen een stukje zwaarder dan Lipo en is er maar 1 capaciteit beschikbaar (± 2100 mAh).

Grote voordeel is de prijs, aangezien deze cellen echt m.b.v. massaproductie worden gemaakt is de prijs behoorlijk lager als Lipo's

Rick

Wat is Watt............. en daarmee wil ik ook mijn kleine bijdrage in het watt-schaaltje leggen :lol:

10S lipo 4900 mAh laden met 2C geeft een laadstroom van 9,8A.
10S lipo geeft een laadspanning van circa 10x4,2V = 42V.
42V bij een stroom van 9,8A geeft dat om en nabij de 411,6 Watt

Wat is Watt als de lader in dit geval "maar" 220 Watt heeft??
Dat houdt dan toch in dat de laadstroom bij het laden van de 10S naar beneden gaat naar ongeveer 5A?
In dat geval betekent snelladen toch dat het nog een uur duurt voordat de lege lipo van 4900 mAh vol is?

Trouwens de nieuwste lader van Robbe, Power Peak Infinity 3, heeft een vermogen van max 180 Watt en kan maximaal 30 cellen nica/nimh en max 12 cellen lipo's aan.
Een snel testje met Nicad-cellen geeft:

8 cellen bij max. 10A laadstroom
10 cellen bij max. 10 A laadstoom
12 cellen bij max. 10 A laadstoom
16 cellen bij max. 7,5 A laadstoom
20 cellen bij max. 5,2 A laadstoom
24 cellen bij max. 4,7A laadstoom

Hieruit blijkt dus dat -uitgaande van een bepaald maximum vermogen van een lader en een maximale laadstroom- de laadstroom lager is naarmate het aantal cellen groter is.
Dat alles onder invloed van de formule Watt = Volt x Ampère of I=U*A

Die nieuwe PPI 3 ziet er zo uit:
8429.gif

De Schulze lader i8-936g heeft meer Watts namelijk: Ladebereich: 1-13 Lithium-Zellen, max. 10A, ca. 310W.
Maar ook hier gelden beperkingen: hoe meer cellen, hoe lager de laadstroom.
Dat is ook te lezen op de site van Schulze op http://www.schulze-elektronik-gmbh.com/

Met andere woorden:
een 10s lipo/4900 mAh willen snelladen in een half uurtje............ daarvoor is een lader nodig met veel, heel veel vermogen.
En tot op heden heb ik die nog niet kunnen vinden :cry:

vr.gr.

Joyce

Ik heb de Thunder Power 1010C, daar komt binnenkort een nieuwe update voor om ook Nimh en Nicad te kunnen laden, die heeft een vermogen van 210 watt.

Mij bevalt ie in ieder geval prima voor mijn 6s pakketjes voor de 600

Met andere woorden:
een 10s lipo/4900 mAh willen snelladen in een half uurtje............ daarvoor is een lader nodig met veel, heel veel vermogen.
En tot op heden heb ik die nog niet kunnen vinden

Het ging ook over de T-rex 600, daar gaan 4900 6s1p pakketje in... die laad je wel in een half uurtje vol met de TP1010 :wink:

10s 4900 mah zou ook een beetje erg zwaaaaaaaaaar worden...

Cheers,

Richard

Ha-eM Helifun zei:
Wat is Watt als de lader in dit geval "maar" 220 Watt heeft??
Dat houdt dan toch in dat de laadstroom bij het laden van de 10S naar beneden gaat naar ongeveer 5A?
In dat geval betekent snelladen toch dat het nog een uur duurt voordat de lege lipo van 4900 mAh vol is?

Klopt helemaal, alleen de 10S accu's die op de T-Rex 600 worden gevlogen zijn 3300mAh
De standaard 6S FlightPowers zijn 4900 mAh en zijn binnen een half uur vol op de TP1010 lader. Dit is dus op 2C geladen
Er wordt wel bij gezegd dat 2C laden op lipo's in het algemeen een kortere levensduur geeft. Er zijn echter al veel Flightpower piloten die meer dan honderd ladingen hebben gedaan op 2C en nog geen waarneembare achteruitgang zien.

Ik moet zeggen dat ik zelf altijd op 1C laadt met de 1010 omdat ik het (nog) niet nodig vind om de akku's binnen een half uur op te laden. Maar voor velen is de snellaadfunctie een zegen op het veld.

Nu er ook daadwerkelijk beloftes worden nagekomen en de TP1010 ook de A123, Nimh en Nicd cellen kan laden door de laatste firmware updates, moet ik zeggen dat deze lader op dit moment moeilijk te verslaan is. Zeker met de 210V balancer aangesloten op de datapoort.

Nu er ook daadwerkelijk beloftes worden nagekomen en de TP1010 ook de A123, Nimh en Nicd cellen kan laden door de laatste firmware updates, moet ik zeggen dat deze lader op dit moment moeilijk te verslaan is. Zeker met de 210V balancer aangesloten op de datapoort.

AMEN

het is inmiddels al half januari geweest ik en vroeg me af de update voor nicd en nihm cellen er als is.
ik sta namelijk op het punt om een nieuwe lader te kopen met het oog op de toekomst (t-rex 600).

Raptor Rulezzz zei:
Hoi Maxime,

Het is lastig om een lader te kopen die EN NiCd en NiMh kan laden + minimaal 6 cellen lipo met meer dan 1C. Je wil uiteraard wel snel kunnen laden, tis niet echt fijn om elke keer een uur te wachten voor je accu vol is.

Richard

Je kan lipos toch alleen maar laden met 1C :?

Back