Hallo lieden,
even een vraag voordat ik -voor de derde keer- mijn Lafayette van Engel ga demonteren om te zorgen dat het ding eindelijk 's GEEN water inneemt....
Vorig jaar voor het eerst (midden in de winter): water in m'n Lafayette na het blazen.... Gelukkig goede beveiliging, want het ding weigert natuurlijk resoluut om weer onder water te gaan. De veroorzaker was toen, volgens mij, de lage temperatuur van het water (afkoelende gecomprimeerde lucht in de WTC, dus water binnen 'trekken' bij het blazen met de Engel-tank.
Daarna tijdens de werkschependag één en al lekkage... Nieuwe O-ring om de schroefas, nieuwe O-ring in de bajonet, nieuwe balgjes voor de stuurstangen.
Tijdens de Seabottom Subsail geen problemen!!!!
En tijdens de open dag van Vaargroep Flevoland in Biddinghuizen wederom water in't vooronder. En een 'Vacuüm-gezogen' Lafayette. En een bellenspoor uit de vrije-vloed ruimte in de achtersteven. Hier bevinden zich de volgende zaken: in/uitlaat ballasttank, opening voor de drukmeter (deverbindingen hiervan lekken niet!), de schroefas (met keerring) en de twee stuurstangen.
Mijn vraag: zou het kunnen dat het juist de ballasttank zelf is die lekt? Dan bedoel ik dus eigenlijk de pakking tussen de zuiger en de cilinder van de tank. Dus: is dit bellenspoor een bekend verschijnsel bij een Engel-tank die aan onderhoud toe is?
Kan iemand een tip geven?
Anders wordt het gewoon het ding in anderhalve meter water houden met de boeg naar de bodem en goed in de vrije vloed ruimte kijken...
Bedankt,
Jos
even een vraag voordat ik -voor de derde keer- mijn Lafayette van Engel ga demonteren om te zorgen dat het ding eindelijk 's GEEN water inneemt....
Vorig jaar voor het eerst (midden in de winter): water in m'n Lafayette na het blazen.... Gelukkig goede beveiliging, want het ding weigert natuurlijk resoluut om weer onder water te gaan. De veroorzaker was toen, volgens mij, de lage temperatuur van het water (afkoelende gecomprimeerde lucht in de WTC, dus water binnen 'trekken' bij het blazen met de Engel-tank.
Daarna tijdens de werkschependag één en al lekkage... Nieuwe O-ring om de schroefas, nieuwe O-ring in de bajonet, nieuwe balgjes voor de stuurstangen.
Tijdens de Seabottom Subsail geen problemen!!!!
En tijdens de open dag van Vaargroep Flevoland in Biddinghuizen wederom water in't vooronder. En een 'Vacuüm-gezogen' Lafayette. En een bellenspoor uit de vrije-vloed ruimte in de achtersteven. Hier bevinden zich de volgende zaken: in/uitlaat ballasttank, opening voor de drukmeter (deverbindingen hiervan lekken niet!), de schroefas (met keerring) en de twee stuurstangen.
Mijn vraag: zou het kunnen dat het juist de ballasttank zelf is die lekt? Dan bedoel ik dus eigenlijk de pakking tussen de zuiger en de cilinder van de tank. Dus: is dit bellenspoor een bekend verschijnsel bij een Engel-tank die aan onderhoud toe is?
Kan iemand een tip geven?
Anders wordt het gewoon het ding in anderhalve meter water houden met de boeg naar de bodem en goed in de vrije vloed ruimte kijken...
Bedankt,
Jos