Lafayette

Ben bezig de electonica te testen van mijn lafayette, voordat ik hem inbouw in het staartstuk.
De duiktank werkt op een schuifregelaar. Midden is neutraal stand, naar boven is 100% vullen, weer naar middenstand is 80% en naar beneden is duiktank legen.
Dit werkt allemaal goed. Maar volgens Engel moet bij een storing de duiktank automatisch legen, dit is in te stellen op een blauwe standen schakelblokje op de BTS.
Als ik de zender uitschakelt dan zou de duiktank na 5 of 10 seconden moeten legen.
Maar als ik dit doe dan word de duiktank met tussenpozen geleegd. Klopt dit of moet hij in een keer legen.

De zender die ik gebruik is een Graupner MC19 40 mhz.
Alles is goed aangesloten, heb dit 2 keer gecontroleerd.
Op welke stand moet ik de blauwe schakelaar zetten die op de BTS zit met een Graupner zender.
Is er iemand die me dat kan uitleggen.

Groetjes,
Eric

hey eric

dat blauwe blokje op de bts is volgens mij om de accu spanning in te stellen, dat als de accu leeg is de duiktank moet leeg pompen.

gr mick

Hallo Eric,
dat blauwe blokje kun je instellen op de vertragingstijd van wanneer de schakelaar signaal moet geven om de tank leeg te pompen bij uitval van zend signaal.
Ik heb hem al jaren op 0 staan, dus bij wegvallen van zendsignaal pompt hij meteen leeg.
Ik weet wel dat verschillende zenders een ander getal of letter nodig hebben.
Vraag dit anders even aan Norbert als je naar Biddinghuizen komt.
Norbert komt ook.
En anders moet je het gewoon uitproberen in welke stand hij het beste werkt.
Wel op de tafel he en niet in het water testen.
Bij het te water laten van de boot test ik altijd of de fail save werkt.

Hein

Hallo Hein,

Biddinghuizen red ik niet, moet werken die dag.
Maar als jij de zender uitzet word de duiktank dan in een keer leeggepompt of met tussenpozen.
Heb een Graupner zender dus ingesteld met de cijfers of letter die in de graupner colom staan.
1= keine
5=5 sekunden
9=10 sekunden
D= keine u. Druckschalter = Lenzen

Maar bij het uitzetten van de zender leegt hij niet in een keer namelijk maar met tussenpoze.
Zal straks nog eens kijken of ik het met andere instellingen kan oplossen.

Groetjes,
Eric

hallo

ik heb hem met de MC 12 van graupner op 0 staan
ontvangst weg leeg pompen die handel
maar zoals gezegd bel eens naar norbert (spreekt goed nederlands)en vraag wat er aan de hand is

gr raf

@ Raf,

Alles werkt goed van de lafayette, behalve het leegpompen bij uitval van de zender.
dan pompt hij niet in een keer leeg.
Zal anders Norbert volgende week eens bellen om te vragen waar het aan kan liggen.

groetjes,
Eric

Eric,
de schakelaar doet bij mij hetzelfde.
Niet in een maal doorlopen om de tank leeg te krijgen.
Stapsgewijs doet hij het.
Is nog nooit anders geweest.

Hein

@Hein,

Bedankt voor je reaktie. Dan klopt het in iedergeval wel dat hij de tank met tussenpozen leegt.
Hoe ik niet verder te zoeken en kan ik het staartstuk erop zetten en dan gaan uitloden.
Dit jaar word het geen Biddinghuizen maar volgend jaar wel.

Bedankt en fijn weekend,
Eric

De Lafayette is af maar stuit toch nog op het volgende probleem.
Het techtek gaat goed de tube in maar alleen het laatste stukje wil niet.
Nu heb ik van de voorste schijf van het tech-rek iets afgehaald in de hoop dat alles gemakkelijk de tube in kan worden geschoven.
Heb de rubberen ring op de bajonet gezet en deze met vaseline in gesmeerd.
Alles past nu wel maar ik moet nog steeds erg veel kracht zetten om de 2 bajonet sluitingen in elkaar te krijgen.
Als de bajonets in elkaar zitten dan wil de rubberen ring nog wel eens naar buiten schieten tussen de 2 onderzeeboot helften.
Komen deze problemen vaker voor bij de lafayette, of moet ik de een na laaste schijf van het techrek ook afvijlen zodat deze ring ook beter in de neus van de lafaytte past.
Vaseline is toch het gode middel om de bajonets in te smeren?
Er zitten ook nog 2 loodplakjes bij, zijn die voor het uitloden of moeten die ook al worden in gelijmt.
Kan iemand mij daar raad op geven.

Groetjes,
Eric

hallo eric

die ring moet blijven zitten en mag er zeker niet tussen uit schieten
vaseline is goed maar dat vet van norbert is beter
de O ring moet normaal in de uitsparing blijven zitten
je hebt hem toch wel in de juiste renure gelegd????
hij hoort niet tussen de tanden van de bajonet te zitten maar in de uitsparing er juist achter
dat de sluiting een beetje straf inelkaar gaat dat zou geen probleem mogen zijn maar die O ring is je grootste probleem denk ik

zo natuurlijk moeilijk te zeggen maar ik denk dat hij tegroot is of uitgeleurt

gr raf

@Raf,

Zou je denken dat de rubberen ring te groot is, maar deze is net uit de verpakking gekomen.
Je zou moeten zeggen dat hij goed zou zijn.
Kan het ook komen door teveel vaseline zodat de ring uit de uitsparing word gedrukt.
Wat voor vet word er meestal gebruikt voor dit soort dingen, ik dacht dat er meestal vaseline voor word gebruikt.
vandaag nog maar eens verder puzzelen om hem sluitend te krijgen.

groetjes,
Eric

hallo erci
de ring moet in de uitsparing zitten en je moet moeite doen om hem er uit te krijgen
ik doe dit met een fijne schroevendraaier en dan gaat het nog moeilijk
hij probeert steets terug te springen
je moet met de vaseline gewoon de ring een beetje vettig maken
niet de vaseline maar de ring moet afdichten de vaseline doet het alleen maar beter schuiven
je kan ook vaseline in de andere ring smeren dat geeft het zelfde effect
het is 200 km maar op 16/17 is er in mol een treffen en dan is er normaal wel een laffayette of 2 aanwezig
daar zou je eventueel je techrek kunnen opmeten en kijken waar het vast loopt
normaal schuift het er zo gewoon in zonder dat het wringt
als je ring te groot is dan is normaal norbert bruggen er ook en die heeft er wel altijd bij
norbert werkt voor engel dus dat is mooi meegenomen
norbert zal er normaal zaterdag zijn denk ik
ikzelf heb andere verplichtingen maar de andere bestuursleden redden het ook wel zonder mij
het adress
mol belgië zilvermeerlaan 2
de site

http://users.telenet.be/bmsa
aan de kassa zeggen dat je duiker bent met materiaal dan mag je met de wagen op het domein
biddinghuizen was dichter bij geweest voor je maar zoveel duikboten treffens zijn er nu niet elk jaar

gr raf

@Raf,

Het ligt in de bedoeling een keer naar Mol te komen.
Heb het er als eens over gehad met Hans (bosreus) om daar eens heen te gaan en dan een weekend op de camping blijven.
Maar werk om het weekend, en dit valt nu net in een werk weekend.
Maar er komen nog wel meer dagen om te varen in Mol.
Denk dat de ring iets te groot is kan hem er namelijk zo uit halen.
Heb er extra besteld bij Engel, dus ga die maar eens passen.
Las ook dat je de boot verticaal moet houden als je het techrek erin schuift.
misschien ligt het hier aan, had hem namelijk horizontaal liggen.
Ga in iedergeval straks even puzzelen en met wat geduld zal het moeten lukken.

Fijn weekend en bedankt voor je reaktie,
Groetjes,
Eric

Eerste duik.

Na wat tegenslag met de bajonetsluiting van de lafayette is hij officeel te water gelaten vandaag.
Alles ging voorspoedig, electronica werkte goed, duiktank vulde zich goed.
Heb na paar keer de duiktank vullen en legen, dit om de lucht eruit te halen, toch een mankementje gevonden.
Op een gegeven moment vulde de duik tank zich niet meer. Reageerde niet meer op de schuifregelaar.

full

full

full

full

Boot uit water gehaald en tech-rek eruit gehaald om te kijken wat er aan de hand was. Lag klein beetje water in de romp maar dit kwam door het niet vast draaien van de doorvoeren.
Het hoek verbindinkje van de presure switch was los en de slang was dubbel geknikt.
Of het hiermee te maken heeft dat er niet meer gevuld kon worden weet ik niet.
Maar na uitbouwen tech-rek werkte de duiktank weer.

Alleen moet de onderzeeboot nog worden uit gelood.
Wat is de goede volgorde qua uitloden eerst boven water (drijvend) en daarna zwevend onder water.
En boven water hoe diep moet de lafayette in het water liggen?

Groetjes,
Eric

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo

eerst boven water uitloden
normaal zou ze tot op de scheiding moeten liggen van dat rode en dat zwarte
nadat ze recht op de water lijn licht is het zaak ze onderwater uit te loden

gr raf

@ Raf,

Als ik hem in het water legt dan komt het water al tot aan de verhoging.
De rode waterlijn kan ik dus niet aanhouden, zal hem dan recht uitloden waar de verhoging begint.
Als de duiktank op 80% staat moet hij dan helemaal onder water zijn en hem dan zwevend uitloden.
Als ik hem nu op 80% zet dan komen net de periscopen boven water.

Groetjes,
Eric

hallo eric
periscopen boven water is op 80% voldoende
dan heb je nog een beetje om hem helemaal onder te krijgen
als je dan gaat varen is 80% periscoop diepte

gr raf

Back