lageregler 2

Hi allen

Ik heb een probleem met mijn lagelegler die ik in mijn X-craft gebouwd heb.Als eerste had ik hem uiteraard verkeerd gemonteerd,als de regelaar een reactie naar boven moest geven ging die naar beneden,maar dit heb ik opgelost door hem 180 grade te draaien!Maar als ik hem afstel zo als het hoord is de servo constant een beetje in beweging terwijl de boot gewoon stil op mijn werkbank lig en stel ik de schroef zo dat de servo stil is reageerd de regelaar niet meer,hoe kan ik dat oplossen dat die zenieuwpees wat rustigger is en dat de regalaar nog wel werkt.Uw antwoord is welkom.

Gr.Joop

hallo joop

mij regelaars doen hetzelfde ???
maar werken toch wel als de boot op/in het water licht
en wat is stil liggen ???
elke kleine trilling wil de regelaar compenseren
groeten raf

Ja Raf,wat is stil liggen,er is momenteel geen aardbeving gaande in mijn garage dus de boot lig echt stil!Maar....als ik de radio uit zet die ik nogal hard aan had staan heeft er wel invloed op dat ik duidelijk kan merken,het bewegen is dan iets minder,maar ik verzoen mij daar in en nog bedankt voor je antwoord.

Gr.Joop

hallo joop

de regelaars werken op druk verschillen
er is al een topic over geweesst geloof ik
en als nu de duikboot open licht dan kan het zijn dat er juist wat wind over de regelaar heen gaat en dit minime drukverschil is reeds voldoende om de servo te laten trillen

met de eerste door mij gebouwde regelaars had ik het probleem dat deze werkte met een ldr
op zich geen probleem als alles dicht geschroeft was hoor maar het afregelen was een ellende
moest in het duister gedaan worden
daar de ldr reageert op licht
ldr is een licht gevoelige weerstand
het werkte tamelijk goed hoor maar deze nieuwe weken beter

groetjes raf

Hoi Joop,

Ik ben het er niet helemaal mee eens. De LR2 werkt dan op drukverschil, maar dat is druk in een miniem hermetisch afgesloten kamertje. De buitendruk heeft er geen invoed op. Daar zouden we ook niet blij mee zijn, want dan zouden de regelaars verlopen zodra en drukverandering in de WTC optreed. (koud-warm, zuigertank vol-leeg, noem maar op)

Bij mij blijft de servo ook steeds iets trillen. Op zich is dat niet erg en een beetje inherent aan die dingen, als de roeren maar niet gaan flapperen. Op een werkbank pikt het ding wel elke omgevingstrilling op. Al is het maar de bus die buiten voorbij rijd, een travo die op je werkbank staat te trillen, en inderdaad die hard staande radio, de kleinste dingen kunnen het zijn. Mogelijk ook het door de wind iets laten bewegen van de boot, maar niet het drukverschil veroorzaakt door die wind.

Ik zou er niet al te veel van wakker liggen, en afwachten hoe de boot in het water reageert. De LR2 zo afstellen dat als je de boot 10 graden laat hellen de roeren ook tien graden tegensturen. Dat is een aardige basisafstelling, en dan in het water kijken wat er gebeurt als je hem gevoelliger maakt. Hoe gevoellig ligt helemaal aan de boot, en is voor elk model verschillend.

Ik weet niet of hier hetzelfde geld als voor heli's (heb het daar ook nog wel eens meegemaakt).
9 van 10 keer als bijv. een heck-servo bleef trillen, was de servo niet helemaal lekker.
Je zou eventueel een andere servo kunnen proberen.

Joop,

Ik ben net bezig de LTR2 in mijn Gato te bouwen en zie hetzelfde nerveuse gedrag. Overigens ben ik het met Ralf eens dat je er niet te veel van wakker moet liggen. Overigens staat er in de handleiding dat er een speciale versie van de lage regelaar bestaat voor voertuigen (ik neem aan tanks waar je de loop horizintaal van wilt wilt houden) en oppervlakte schepen schepen. Deze zou een speciaal filter hebben ingebouwd om trillingen eruit te filteren.

Om te voorkomen dat ik mijn LTR ook verkeerdom wordt gemonteerd, welke kant moeten de aansluitdraden op wijzen (naar de boeg of naar het achtersteven?).

Groetjes:

Mathijs

Jeemienee,

heb ik een paar maanden geleden mijn LR2 uit m'n 206 gehaald omdat ik dacht dat'ie stuk was. De duikroeren waren ook in rust nogal onrustig... Lees ik net dat alle LR2's dat doen. Ik hoor net dat ik morgen dat ding weer ga inbouwen...

Jos

hallo

wat de regelaar aan gaat

ik denk niet dat het lucht druk in een miniem kamertje zit
ik denk dat er twee kamertjes zijn in het ic

wat de druk betreft in de wtc
als je de wtc op druk zet dan is het druk verschil op beide kamers evengroot en doet de regelaar niets
als de druk op 1 van de twee verschilt (groter kleiner) dan reageert de software die in de pic geprogrameert zit
en doet zijn ding

er bestaan ook regelaars voor zeppelin's
deze zitten dan niet in een doosje en de software is ietsje anders

uit zo een bloed druk meter kan je de echte meter halen en dan met een paar componenten en een picje een mooie regelaar bouwen om op diepte te blijven
kwestie van het programma ste schrojven en in de pic te programeren

groetjes raf

Hoi Raf,

Het is één kamertje. En eigenlijk werkt het niet op druk, maar op het verplaatsen van een 'bel' warme lucht.

Rustsituatie:
tech_1.jpg

Beweging:
tech_2.jpg

Dit komt van de site van de fabrikant, met dank aan Marc voor het zoekwerk. (zie ook het andere LR2 / LTR5 draadje) Er wordt lucht verwarmt die dan tussen vier temperatuursensoren 'zweeft'. Gaat de chip bewegen = verplaatsen/verdraaien, verplaatst de warme lucht zich, en krijg je verschillende waarden op de sensoren. Dat wordt dan doorgerekent naar een uitgangssignaal. De buitendruk heeft er geen invloed op.

hallo lex

ja ik was dat andere draatje niet meer aan het volgen
maar ik kan me tevreden stellen met deze uitleg
dus het is wel heel belangrijk dat de sensor in de juiste positie staat tenopzichte van de temeten beweging

groetjes raf

Hallo allemaal,

vraagje ;

wat is nou dan de beste plek voor de lageregelaar, op de bodem van de boot of aan de zij wanden van de boot.

Hallo Harrie

Volgens maakt het niets uit hoe hij gemonteerd is ,als hij maar in de lengte richting is en met de aansluitsnoeren naar achteren.
In mij XXIer is hij verticaal (staand dus)en vrij diep in de boot gemonteerd en werkt perfect,en in mijn X-craft is hij vrij hoog en horizontaal gemonteerd maar er nog niet mee gevaren heb,op mijn werkbank werkt hij,buiten zijn trillingen ,zeer goed.

Gr Joop

hallo

bij mij staat hij in de u47 langs de onderkant van de techrek met de draaden naar voor
de reden is dat ik mijn servo niet anders kon aansluiten aan de stuurstangen
maar met de servo revers op de zender draait alles wel in de goede richting

bij de type XXI zelfde senario
de kriek heeft er nog geen en de XXIII heeft er wel een maar heeft nog niet gevaren

de kual heeft er ook eentje en staat op dezelfde manier als de rest
recht op ergens langs een zijkant waar nog wat plaats was

groeten raf

Het nerveus fibreren van de servo`s komt ook bij mij voor.
Selfs bij de nieuwe lageregegler 2 van Norbert.

Toen hij een paar jaar geleden Norbert met de eerste lageregler uitkwam, heb ik toen direct 2 van hem gekocht.
Op een U-boot meeting in Kóln heb ik toen aan hem gevraagt hoe het kon dat de servo`s zo nerveus fibreren.
Hij zij,als ik goede servo`s zou nemen het probleem was opgelost.
Dus met een andere servo geprobeerd,geen resultaat.

De oude lageregler waren niet geschikt voor p.c.m zenders,maar de nieuwe wel.
Met èèn van de nieuwe lageregler 2 had ik vorig zomer een probleem met èèn van de duikroeren.
Als ik een half uur had gevaren voer de boot niet meer horizontaal door het water.
Wat bleek,dat door warmte van de electromotor de lageregler van neutraal stand ging veranderen.

Thuis heb ik het uitgeprobeerd met een haarfóhn,en ja hoor de neutraal stand veranderde.
Hiermee is de uitleg van Lex bevestigt,er zit een luchtkamer in.
Ik heb toen van Norbert een nieuwe gekregen.
Maar een goede tip,plaats de lagereglers niet te dicht bij warmtebronnen zoals de electromotor.

Toch geef ik mijn voorkeur aan de oude helygiro,daar staan de servo`s muisstil.

Harry.

Alle twee boten hebben elk twee WTC,een voor de elektronica en de andere voor de servo's en motoren,ik heb de regelaars bewust in de WTC voor de elektronica gemonteerd, maar niet voor het warm worden ,maar was bang dat trillingen van de motoren er invloed zouden hebben ,ik wist toen nog niet dat warmte er invloed op zou hebben.

Ik heb de regelaar als proef ook op het richtingsroer aan gesloten maar daar trild hij net zo goed op,ook gebruik ik alleen maar digitale sovo's,maar...wat zijn nu goede servo's en hiervoor de meest geschikte? ik weet het niet.

GrJoop

Dit was het eerste model wat ik van Norbert in 1987 zag, hij vertelde het model kan ik niet verkopen, want niemand komt uit de electronica.
Het leek ook meer op een Dolfijn dan Onderzeeer zoals hij er mee aan het varen was, hij liet hem ook zo op de bodem in de haven liggen.
Dacht eerst dat het een Fransman was reed in een Rode Citoen Patatwagen en liep zelf met een Alpinopet op zoals je dat bij de Fransen wel ziet.

norbertxg5.jpg

Lothar met een van zijn eerste Onderzeeers in Bremen.

lotharkm5.jpg

Hoi Joop,

Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik denk dat analoge servo's hier beter voor zijn. Digitale zijn namelijk uiterst nauwkeurig op het vasthouden van de stand. Een aantal staat zelfs continu te piepen als ze alleen al aan de ontvanger hangen. Net zoals een vaarregelaar die net tegen het eerste tandje vooruit aan zit. Dat nauwkeurige zou wel eens voor nog meer trillende roeren kunnen zorgen. Een analoog servo is minder nauwkeurig, en kan de heel kleine trillingen zelf al niet volgen. Die heeft eerst een (paar?) tiende graad verdraaiing nodig voordat de electronica door heeft dat er gecorrigeerd moet worden. Een digitale reageert meteen, en met meer kracht.

Maar anders zou je het eens aan Jan (forumnaam Corrien) hier op het forum in de electronica hoek moeten vragen, die weet het vast zeker.

Back