Hoe vaak vervangen jullie je lagers van de motor en hoe weet je dat het nodig is?
Ik heb zelf sinds 2 maanden een 2ehands Trex700N en heb hiermee ongeveer 8x4 liter Tornado 30% opgestookt. Maar sinds het afgelopen weekend begint hij lastiger te starten en maakt hij een wat rauwer geluid. De motor loopt steeds enkele seconden en slaat vervolgens af. Na een paar keer dit ritueel loopt hij goed.
Dit gebeurde ook bij EricW zijn Trex en nadat hij zijn lagers had vervangen was dit weer over. Zijn lagers hadden duidelijk corrosieputjes op het loopvlak en ze rammelden. Maar deze lagers zaten er pas 4 a 5 maanden in. Zijn voorgaande set lagers heeft het ongeveer 1 jaar uitgehouden.
Wat betreft mijn eigen lagers is het lastig te zeggen hoe oud ze zijn doordat de heli 2e hands is. Volgens de eigenaar had hij er maar 10 vluchten mee opzitten. Maar de heli stond ook wel regelmatig wat langere periodes stil doordat hij er 3 had.
Wat ik me nu afvraag is, kunnen slechte lagers de startproblemen veroorzaken?
Hoe lang horen de lagers mee te gaan? Op het moment gebruik ik geen after run olie, ik vlieg normaal gesproken ieder weekend en ook regelmatig doordeweeks.
Hoe kan ik de heli het beste wegzetten? Volgens sommige is het het beste om hem op te hangen met de staart naar beneden. Zelf denk ik dat dan het grote lager juist in de resten nitro/olie/methanol komt te liggen. Misschien dat dit het wel beschermt tegen vocht/lucht en uiteindelijk corrosie. Maar anderzijds is EricW zijn lagerset veel korter meegegaan sinds hij zijn heli ophangt.
Daarnaast heb ik ook een ander probleem. Ergens lijkt er flink wat olie of brandstof te lekken. Ik zou denken dat het onverbrande brandstof is. De onderkant van mijn heli is behoorlijk vet na het vliegen. Tijdens hoveren zie ik er druppels afvallen. Waardoor kan dit komen, komt dit andere bekend voor? Zelf zou ik denken dat er brandstof uit de carb sputtert of dat de aansluiting van de carb lekt. De stationair mixture screw staat op de stock afstelling. En als ik de leiding dichtknijp loopt hij ongeveer 4 seconden door met een lichte verhoging in toerental.
Tijdens stationair lopen zie ik er geen brandstof uit sputteren uit de carb. Ik gebruik overigens de carbsmart en die regelt hem netjes op 100graden, heb ik gechekt met andere temp sensor.
Het is een heel verhaal geworden, hopelijk kan iemand hierover wat ideen.
Ik heb zelf sinds 2 maanden een 2ehands Trex700N en heb hiermee ongeveer 8x4 liter Tornado 30% opgestookt. Maar sinds het afgelopen weekend begint hij lastiger te starten en maakt hij een wat rauwer geluid. De motor loopt steeds enkele seconden en slaat vervolgens af. Na een paar keer dit ritueel loopt hij goed.
Dit gebeurde ook bij EricW zijn Trex en nadat hij zijn lagers had vervangen was dit weer over. Zijn lagers hadden duidelijk corrosieputjes op het loopvlak en ze rammelden. Maar deze lagers zaten er pas 4 a 5 maanden in. Zijn voorgaande set lagers heeft het ongeveer 1 jaar uitgehouden.
Wat betreft mijn eigen lagers is het lastig te zeggen hoe oud ze zijn doordat de heli 2e hands is. Volgens de eigenaar had hij er maar 10 vluchten mee opzitten. Maar de heli stond ook wel regelmatig wat langere periodes stil doordat hij er 3 had.
Wat ik me nu afvraag is, kunnen slechte lagers de startproblemen veroorzaken?
Hoe lang horen de lagers mee te gaan? Op het moment gebruik ik geen after run olie, ik vlieg normaal gesproken ieder weekend en ook regelmatig doordeweeks.
Hoe kan ik de heli het beste wegzetten? Volgens sommige is het het beste om hem op te hangen met de staart naar beneden. Zelf denk ik dat dan het grote lager juist in de resten nitro/olie/methanol komt te liggen. Misschien dat dit het wel beschermt tegen vocht/lucht en uiteindelijk corrosie. Maar anderzijds is EricW zijn lagerset veel korter meegegaan sinds hij zijn heli ophangt.
Daarnaast heb ik ook een ander probleem. Ergens lijkt er flink wat olie of brandstof te lekken. Ik zou denken dat het onverbrande brandstof is. De onderkant van mijn heli is behoorlijk vet na het vliegen. Tijdens hoveren zie ik er druppels afvallen. Waardoor kan dit komen, komt dit andere bekend voor? Zelf zou ik denken dat er brandstof uit de carb sputtert of dat de aansluiting van de carb lekt. De stationair mixture screw staat op de stock afstelling. En als ik de leiding dichtknijp loopt hij ongeveer 4 seconden door met een lichte verhoging in toerental.
Tijdens stationair lopen zie ik er geen brandstof uit sputteren uit de carb. Ik gebruik overigens de carbsmart en die regelt hem netjes op 100graden, heb ik gechekt met andere temp sensor.
Het is een heel verhaal geworden, hopelijk kan iemand hierover wat ideen.