Lagers OS91

Hoe vaak vervangen jullie je lagers van de motor en hoe weet je dat het nodig is?

Ik heb zelf sinds 2 maanden een 2ehands Trex700N en heb hiermee ongeveer 8x4 liter Tornado 30% opgestookt. Maar sinds het afgelopen weekend begint hij lastiger te starten en maakt hij een wat rauwer geluid. De motor loopt steeds enkele seconden en slaat vervolgens af. Na een paar keer dit ritueel loopt hij goed.

Dit gebeurde ook bij EricW zijn Trex en nadat hij zijn lagers had vervangen was dit weer over. Zijn lagers hadden duidelijk corrosieputjes op het loopvlak en ze rammelden. Maar deze lagers zaten er pas 4 a 5 maanden in. Zijn voorgaande set lagers heeft het ongeveer 1 jaar uitgehouden.

Wat betreft mijn eigen lagers is het lastig te zeggen hoe oud ze zijn doordat de heli 2e hands is. Volgens de eigenaar had hij er maar 10 vluchten mee opzitten. Maar de heli stond ook wel regelmatig wat langere periodes stil doordat hij er 3 had.

Wat ik me nu afvraag is, kunnen slechte lagers de startproblemen veroorzaken?
Hoe lang horen de lagers mee te gaan? Op het moment gebruik ik geen after run olie, ik vlieg normaal gesproken ieder weekend en ook regelmatig doordeweeks.
Hoe kan ik de heli het beste wegzetten? Volgens sommige is het het beste om hem op te hangen met de staart naar beneden. Zelf denk ik dat dan het grote lager juist in de resten nitro/olie/methanol komt te liggen. Misschien dat dit het wel beschermt tegen vocht/lucht en uiteindelijk corrosie. Maar anderzijds is EricW zijn lagerset veel korter meegegaan sinds hij zijn heli ophangt.

Daarnaast heb ik ook een ander probleem. Ergens lijkt er flink wat olie of brandstof te lekken. Ik zou denken dat het onverbrande brandstof is. De onderkant van mijn heli is behoorlijk vet na het vliegen. Tijdens hoveren zie ik er druppels afvallen. Waardoor kan dit komen, komt dit andere bekend voor? Zelf zou ik denken dat er brandstof uit de carb sputtert of dat de aansluiting van de carb lekt. De stationair mixture screw staat op de stock afstelling. En als ik de leiding dichtknijp loopt hij ongeveer 4 seconden door met een lichte verhoging in toerental.
Tijdens stationair lopen zie ik er geen brandstof uit sputteren uit de carb. Ik gebruik overigens de carbsmart en die regelt hem netjes op 100graden, heb ik gechekt met andere temp sensor.

Het is een heel verhaal geworden, hopelijk kan iemand hierover wat ideen.

Versleten lagers zou een mogelijkheid zijn maar niet waarschijnlijk.
Als je kleine naald stock staat,staat die negen van de tien keer te vet.
Hoeveel % olie gebruik je in je brandstof?
Met het hete weer van afgelopen weekend hebben veel motoren niet
gelopen zoals ze normaal wel doen.
Een andere plug wil ook nog wel eens wonderen doen.

Voordat dit weer een welles nietus draadje wordt : niemand kan via dit forum jouw motor beoordelen, die moet je horen, ruiken en voelen, en dat gaat lastig via een toetsenbord. Dus laat iemand met ervaring er even naar kijken.

Een koude motor kan best rauw klinken en afslaan omdat hij niet op temperatuur is of dat hij te mager in het stationairgebied loopt.
Of je de heli nu wegzet of ophangt met de staart omlaag maakt niks uit.

Hopelijk is er iemand in je buurt die je kan helpen.

Succes !

Slechte lagers kunnen idd startproblemen geven.Misschien trek de motor valse lucht(dat verklaart msschn de lekkage)Pakking uitlaat of motor carterdekseltje lekt of poreuse slangen.check je coolkop of deze niet los zit.
Lagers kun je het beste vervangen dan weet je in ieder geval dat het daar niet aan ligt en deze moeten toch eens vervangen worden.Neem gelijk goede lagers deze zijn duurzamer en de motor loopt lekkerder.Vlieg zelf nu electro ook dat is een optie;)(grapje).
Als je toch de lagers gaat vervangen verwissel gelijk de zuigerveer als je die hebt. I.p.v. een pakking tussen je uitlaat en je motortje kun je ook epoxy 15min. gebruiken had daar zelf goede ervaringen mee,natuurlijk wel je uitlaatje lichtjes opschuren(gedeelte dat tegen de motor komt) en motortje goed schoon maken en ontvetten.Als je epoxy gebruikt niet teveel gebruiken het is alleen om de boel af te sluiten anders hard het ook aan de binnenkant van het motorgedeelte uit en wordt je opening(spruitstuk) kleiner.Als je de uitlaat hebt vastgeschroeft haal je het overtollige epoxy weg of wrijf je het erom heen zodat het goed afsluit.
Als je eens je uitlaat van je motortje af haalt kun je met een scherp mesje de epoxy gewoon weer verwijderen!

Succes

Ik begrijp dat men via het internet geen diagnose kan stellen van de exacte problemen. Maar je kunt wel eigen ervaringen delen en tips geven waar op te letten.
Daarnaast stel ik een aantal algemene vragen waaronder hoe lang gaan de lagers normaal gesproken mee? En hoe weet je dat ze aan vervanging toe zijn?

Is het mogelijk om de carterdeksel er zo af te trekken (wel eerst schroeven los) of kan er dan vanalles uit zijn lagers/passingen vallen? Kun je op die manier de lagers bekijken/inspecteren?

Ik kom op internet verschillende berichten tegen over de levensduur van de lagers. Die liggen zo tussen de 10 en 12 gallon of 50 tot 100 vluchten.
Ik haal grofweg 8 vluchten uit 1 gallon dus dat geeft 80 vluchten op 10 gallon met ongeveer 1 gallon per week. Dan zou iedere 10 weken de lagers vervangen moeten worden, is dat echt zo?

ja , dat is niet raar , heb ik ook ongeveer , maar het is ook de tijd die erover gaat , dus als je weinig vliegd dan ben je met minder vluchten al aan de beurt .
een hoger nitro % betekend eerder lagers verrot

Nee, is wél raar!

Mijn OS viertakt had na 15 liter (ongeveer 10 vlieguren) een nieuw hoofdlager nodig, maar draait nu alweer dik 60~70 liter (dus 45 uren ongeveer) met dat tweede lager maar nog steeds met het originele voorste lager.

De Rossi uit mijn lesheli heeft het na 200 uur (ofwel 300~350 liter brandstof) opgegeven wegens in elkaar gelopen big-end, en heeft daarentegen ooit een nieuw voorste lager gehad, maar draaide tot het eind met het originele hoofdlager. en dat zijn de enige twee helimotoren (van de naar schatting 20 stuks die ik ooit gehad, of nu nog steeds, of reeds versleten heb, waarbij ik ooit lagers heb hoeven vervangen. Van de talloze vliegtuigmotoren die de revue gepasseerd zijn heb ik nooit lagers hoeven vervangen

Een normaal binnen de ontwerp-parameters belast lager moet ergens tussen de 8000 en 40.000 uur meegaan, afhankelijk van de temperatuur, smerings,- en vibratiecondities.
Ik denk niet dat je met modelmotoren dergelijke draaiuren uit de lagers kunnen persen omdat je de ontwerp-parameters toch wel een beetje oprekt, maar normaalgesproken zouden de krukaslagers de motor moeten overleven. Zo niet, dan is er iets anders fout.

Het is wel een feit, dat met name OS een beetje bekend staat om lagers die niet zeer goed corrosiebestendig zijn, tenminste van OS heb ik vaker verhalen over roest in de lagers gehoord dan van andere motoren, en ook mijn viertakt had er dus last van (maar mijn tweetakt OSsen dus weer niet...)

Groet, Bert

Heb het carterdeksel er even af gehaald om het te bekijken. Lijkt me duidelijk dat er corossie optreedt.

Uploaded with ImageShack.us

Brutus, ik denk dat het gebruik van 30% nitro de levensduur van de lagers zeer sterk verkort. Wat ik begrepen heb van anderen is dat nitromethaan vocht aantrekt en ik kan me dan goed voorstellen dat je hierdoor sneller corrosie krijgt.

Mijn viertakt 8,5cc OS motor heeft het 3 jaar uitgehouden maar deze gebruikte ik met 5% nitro.

Wat is de makkelijkste manier om after run olie bij dit lager te krijgen? Zou je iedere keer het carterdeksel eraf moeten halen of kan het ook anders?

nitro vreet lagers , dat is nu eenmaal een feit . het voorste lager gaat eeuwig mee .
wat ook het geval blijkt te zijn bij varios , is dat ondanks dat sommigen daar ook nitro in gooien , de lagers veel langer meegaan als het gevolg van dat de motor ondersteboven erin zit , waardoor het grote lager sneller droog zal zijn .
als je er eenmaal een slag van hebt , is het een eitje om te doen .
mvg ferry
djamgils ; , je kunt na het vliegen de motor even 'droogdraaien'met de starter , en de afterrun dan in de carb te gieten , 1 keer ronddraaien en klaar .

lagers

OS motoren kunnen wel eens verschillen van lagers,bij de een gaan ze lang mee en bij de ander niet,ligt natuurlijk ook aan je vliegintensiteit.Heb overigens heel wat mensen gekend die een nieuwe OS motor kochten en direct de lagers vervingen voor betere!!

Het werkt volgens mij iets anders:

Nitromethaan is inderdaad hygroscopisch, maar methanol ook en erger.
Het probleem is niet zozeer het feit dat er vocht in terecht komt, want zelfs als de methanol watervrij is, komt er nog vocht vrij bij de verbranding van zowel methanol als Nitromethaan, en meer dan je denkt (enkele gewichtsprocenten, veel meer dan methanol bevat wanneer het "te nat" voor gebruik is). Het is denk ik eerder zo dat vocht een katalisator voor roest is, en nitromethaan chemisch gebonden zuurstof vrij maakt bij ontbinding. Zuurstof die via een chemische verbinding bij een proces gebracht word, gedraagt zich wat anders als de zuurstof uit de lucht, omdat het reeds als ionen in de reactie terecht komt volgens mij, net zoals Ozon veel corosiever is dan gewone zuurstof omdat een Ozonmolecul instabiel is en dus graag "een O-tje af wil staan"

Hoge temperaturen versnellen dit proces.

Het bovenstaande ben ik tamelijk zeker van, het volgende is slechts een vermoeden: als je de motor heet afzet, is er relatief weinig olie aanwezig, maar wel Methanol, Nitro en (veel) warmte. Die nitro en methanol verdampen wel, maar door de warmte zal er meer corrosie optreden, terwijl er relatief weinig olie aanwezig is om de lagers daartegen te beschermen.
Als je de motor een minuutje of wat stationair na laat draaien, verzamelt er zich meer olie (de gaswisseling in het carter is véél minder heftig, dus blijft er relatief meer olie achter) en de temperaturen dalen ook fors. Warm genoeg om de Methanol, nitro en eventueel water vlot uit te laten dampen, maar minder warmte om de corrosie te bevorderen en een dikkere oliefilm die beter beschermt.

Feit is, dat ik nu verschillende brandstoffen gebruikt heb, maar de laatste 10 jaar was de brandstof óf Tornado, óf de brandstof was merkloos maar van Jonker (fabrikant van Tornado) afkomstig, óf minimaal de Methanol werd door Jonker geleverd. Ik gebruik al jaren geen afterrun olie (óók van Jonker trouwens) meer, maar heb geen last van roest in de lagers (Die Rossi, dat lager heb ik zelf gesloopt, en die OS 4takt, die staan bekend om hun slechte kwaliteit lagers. Diezelfde viertakt heeft na een crash vijf jaar zonder conservering in een hoekje gelegen, en heeft verder tot nog toe nergens last van ondanks 10% nitro). Ik ga ook niet bijzonder voorzichtig om met brandstof, sla het soms lang op en vergeet ook wel eens de dop op het blik te doen.

Het is niet meer dan een vermoeden, maar ik denk dat de manier waarop je de motor afzet, heel veel uitmaakt, want op een andere manier kan ik niet verklaren waarom ik geen last heb van roest in lagers van helimotoren.
Wel in de lagertjes van mijn nitro auto's, en die kun je nu nét niet "koud draaien" i.v.m. het ontbreken van een koelfan. En voor je over het hoge nitropercentage in auto's begint: ik heb ook een heli die ik op 16% Nitro stook (gewoon dezelfde autootjesbrandstof overigens) en ook daar roest niks

Groet, Bert

PS: After run gewoon in de carb druppelen, gasklep zo ver mogelijk sluiten en de starter er even op voor een paar seconden

Laatst bewerkt:
Volgende keer toch eerder de lagers vervangen

15072010270.jpg

15072010269.jpg

Het lijkt erop dat er wat metaaldeeltjes bij de verbrandingskamer zijn gekomen. Komen die deeltjes zeker weten van het lager vandaan? Het leek er voor mij wel op.
De sleeve en zijkant van de zuiger leken nog wel ok.
Ik twijfel nu of er een zilverkleurig oppervlak op de zuigerveer zat, dit zou kennelijk aangeven dat er aluminium aangesmolten is (toch ?)

Heb ook de reden van de olielekkage gevonden :oops:
het bleek dat de moertjes van de hatori flens de koelribben van de cilinder raakte en hierdoor niet goed afsloot.

Laatst bewerkt:
Back