Bert, heb jij wel eens met paar procent wasbenzine i.p.v. nitromethaan gewerkt?
Nee, maar ik heb begrepen dat dat ook werkt. Alleen is dat bij mijn weten alleen bruikbaar als je wonderolie gebruikt, omdat wasbenzine voor zover ik weet, NIET mengt met methanol, en ook niet met een aantal voor gloeibrandstof gebruikelijke oliën.
Nogmaals, daar kan ik mis mee zitten, want ik heb er geen ervaring mee.
Ik denk echter wel, aangezien wasbenzine zelf erg schraal is en in tegenstelling tot methanol een "wegwassende" invloed heeft op olie, dat je dan ook wat ruimer moet gaan smeren.
Ik vind dat wat eng, en ik zou dat hooguit in een "loop-of-sloop" motor proberen....
@ Carlos: Ik ben benieuwd! Hou je Rossi lekker een tikkie aan de vette kant (probeer dus niet het uiterste vermogen er uit te persen) en je hebt er een heerlijk onkritische motor aan. Nitro (meer dan 5%) maakt die dingen alleen maar kritischer, en dan moet je weer een extra headshim plaatsen etc etc.
Ze zijn gebouwd voor 0% Nitro, en naar mijn ervaring zijn er mensen die per sé minstens 10 of 15% Nitro willen gebruiken (totale onzin in een Rossi) maar vervolgens die Rossi niet goed afgesteld krijgen en het een rot-motor gaan vinden. In werkelijkheid zijn ze, mits op die 0% Nitro gestookt, vele malen beter dan zelfs de beste OS-Max.... Zowel qua loopgedrag als qua afstelbaarheid.
Wij stoken overigens een redelijk uitzonderlijk brandstofmengsel: het is destijds ontwikkeld door Machiel Verhagen van Flycam, voor gebruik in hun lesheli's.
Dat bestaat uit 2% Nitro, 15% volsyntheet (bij ons Carbulin, maar Klotz of Fuchs gaan net zo goed) en het restant (83%) Methanol. Dit gebruiken wij al zeker 10 jaar in de vliegschool, met uitstekende resultaten.
De Rossi's lopen daar al vanaf allereerste inloop uitstekend op, maar bijvoorbeeld een OS-Max moet minstens 10-15 liter verstookt hebben voor die er enigszins lekker op loopt. Maar daarna is ook dat geen probleem.
Machiel gebruikte OS motoren in zijn lesheli's en claimde er gemiddeld 1000 uren les (20~25 minuten vliegtijd) mee te bereiken per motor, wij halen met de Rossi's vergelijkbare getallen. Je praat dan over plm. 8 jaar vliegschoolgebruik.
Na ombouw naar vonkontsteking is ons brandstofverbruik met ongeveer 40% gedaald en met de zelfde brandstof betekent dat, dus ook 40% minder olie door de motor. Toch zie ik nu, een klein jaar na die ombouw, nog geen enkel teken van verhoogde slijtage, en de motoren lopen beter dan ooit.
Groet, Bert