lagers rossi .60

Hallo allemaal,

Ik heb een nog prima lopende Rossi 60 in gebruik waarvan de lagers waren versleten.
Versleten is niet het juiste woord, ze liepen niet lekker omdat ze al heel lang stil stonden.
Het achterste lager, 17 x 32 x 8 is nogal lastig te vinden.
Ik heb deze uiteindelijk gevonden met een klein verschil.
Het originele lager heeft een kunststof kooi welke de balletjes op zijn plek houd.
Het nieuwe lager heeft een staal kooi.
Ik heb me laten vertellen dat het nieuwe lager met de staal kooi het maar heel kort volhoud.
Wat is jullie ervaring?

Groet,

Carlos
 
Ik durf het niet te zeggen, want lagers met kunststof kooien zijn inderdaad vaak bedoeld voor hogere toerentallen. Maar aangezien heel veel andere modelmotoren vergelijkbare toerentallen draaien en wel een stalen kooi gebruiken denk ik niet dat het veel kwaad kan.

:D :D :D Maar als je het niet aandurft, neem ik die (nu natuurlijk fors in waarde gedaalde ;) ) motor héél graag van je over :D :D :D

(dat laatste is semi-serieus: Ik hou me aanbevolen voor goed lopende Rossi 60 motoren. Geen 65, geen andere, maar specifiek die 60-ers. Ik vind ze fantastisch en ze worden niet meer in heli uitvoering gemaakt....)

Groet, Bert
 
Beste Bert,

Ondertussen ben ik begonnen met het hoveren en afstellen van de Rossi .60 motor.
Op zich draait hij prima met een enya 3 en 5% nitro.
Nu komt de vraag weer op betreft temperatuur.
Als ik direct na een vlucht mijn vinger op de backplate leg dat is deze goed warm.
Dit houd ik niet langer vol dan 1 seconde.
Wat zeg jij hier over?
 
Hooguit ietsjes vetter zetten in midrange als hij echt heet wordt.

Die backplate methode, daar moet je je niet op blindstaren: dat is een methode die gebruikt wordt in de 3D heli's waarbij enorme hoeveelheide Nitro (sterk koelend effect) en baggervette mengsels gebruikt worden. Rossi's draaien met veel minder Nitro, en daardoor spoelt er minder vloeistof langs die backplate om hem te koelen.

Jouw Flash is een "gewone" heli met lichte aerobatics capaciteit, en dan is het tamelijk simpel: Die Rossi geeft zelf wel aan of hij goed staat of niet, als je een minuutje hoovert en daarna landt en direct de motor stationair zet. Blijft hij nog 5 seconden hoogtoerig doorjengelen als je het gas dicht zet, dan staat hij in midrange te schraal. Zakt hij binnen 1 a 2 seconden (max) terug naar een pruttelend stationair, dan is hij koel genoeg.

Voordat je deze test doet, moet je éérst de hoofdnaald goed hebben staan, ofwel, je moet meerdere seconden vol gas kunnen klimmen zonder dat de rookpluim wegvalt of zonder dat het vermogen inkakt.
Daarna pas die midrange test uitvoeren, en daarvoor moet je écht een minuut hooveren, zodat de temperatuur van de motor door en door stabiel is, daarna landen en onmiddellijk stationair zetten (bijvoorbeeld throttle hold gebruiken).

Kleine tip: verspil je geld niet aan Nitro, dat heeft die motor niet nodig. Wij gebruiken maar 2%, maar 0% gaat volledig probleemloos (die 2% maken het starten in de winter iets makkelijker, meer niet)
5% Nitro weglaten scheelt je bijna een euro per liter, en je motor loopt nog zuiniger ook.
Verder is de Enya 3 een goede plug, ik heb zelf echter verreweg de beste ervaringen met de OS #8

Verder moet je niet te veel letten op de temperatuur: veel mensen maken zich daar véél te druk over, maar een Rossi is uiterst temperatuurbestendig. Ik heb ze omgebouwd naar vonkontsteking, en daardoor draaien onze Rossi's superschraal (ik kan bijna 30 minuten hooveren op een 500 cc tank) en de backplate is bijna niet aan te raken. Ik heb laatst een vastloper gehad helaas, en die kwam vanwege een afgebroken borgclip van de pistonpen (had dus helemaal niks met schraal draaien of vonkontsteking te maken). Dikke krassen in de zuiger en voering uiteraard, maar de rest van de loopvlakken (zuiger en voering), en het drijfstanglager, waren in perfecte conditie.

Groet, Bert
 
Bert,

Bedankt voor je uitleg.
Eerst volgende vlucht ga ik hem afstellen zoals je aangeeft.
Resultaat hoor je dan van mij.
 
Bert, heb jij wel eens met paar procent wasbenzine i.p.v. nitromethaan gewerkt?

Nee, maar ik heb begrepen dat dat ook werkt. Alleen is dat bij mijn weten alleen bruikbaar als je wonderolie gebruikt, omdat wasbenzine voor zover ik weet, NIET mengt met methanol, en ook niet met een aantal voor gloeibrandstof gebruikelijke oliën.

Nogmaals, daar kan ik mis mee zitten, want ik heb er geen ervaring mee.

Ik denk echter wel, aangezien wasbenzine zelf erg schraal is en in tegenstelling tot methanol een "wegwassende" invloed heeft op olie, dat je dan ook wat ruimer moet gaan smeren.

Ik vind dat wat eng, en ik zou dat hooguit in een "loop-of-sloop" motor proberen....

@ Carlos: Ik ben benieuwd! Hou je Rossi lekker een tikkie aan de vette kant (probeer dus niet het uiterste vermogen er uit te persen) en je hebt er een heerlijk onkritische motor aan. Nitro (meer dan 5%) maakt die dingen alleen maar kritischer, en dan moet je weer een extra headshim plaatsen etc etc.

Ze zijn gebouwd voor 0% Nitro, en naar mijn ervaring zijn er mensen die per sé minstens 10 of 15% Nitro willen gebruiken (totale onzin in een Rossi) maar vervolgens die Rossi niet goed afgesteld krijgen en het een rot-motor gaan vinden. In werkelijkheid zijn ze, mits op die 0% Nitro gestookt, vele malen beter dan zelfs de beste OS-Max.... Zowel qua loopgedrag als qua afstelbaarheid.

Wij stoken overigens een redelijk uitzonderlijk brandstofmengsel: het is destijds ontwikkeld door Machiel Verhagen van Flycam, voor gebruik in hun lesheli's.

Dat bestaat uit 2% Nitro, 15% volsyntheet (bij ons Carbulin, maar Klotz of Fuchs gaan net zo goed) en het restant (83%) Methanol. Dit gebruiken wij al zeker 10 jaar in de vliegschool, met uitstekende resultaten.
De Rossi's lopen daar al vanaf allereerste inloop uitstekend op, maar bijvoorbeeld een OS-Max moet minstens 10-15 liter verstookt hebben voor die er enigszins lekker op loopt. Maar daarna is ook dat geen probleem.
Machiel gebruikte OS motoren in zijn lesheli's en claimde er gemiddeld 1000 uren les (20~25 minuten vliegtijd) mee te bereiken per motor, wij halen met de Rossi's vergelijkbare getallen. Je praat dan over plm. 8 jaar vliegschoolgebruik.
Na ombouw naar vonkontsteking is ons brandstofverbruik met ongeveer 40% gedaald en met de zelfde brandstof betekent dat, dus ook 40% minder olie door de motor. Toch zie ik nu, een klein jaar na die ombouw, nog geen enkel teken van verhoogde slijtage, en de motoren lopen beter dan ooit.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Ik moet ook zeggen dat de motor inderdaad een zeer betrouwbaar gevoel geeft.
Start direct en loop heel erg mooi stationair.
Na een landing en het aftoeren merk ik dat de toeren hoog wat blijven hangen.
Hiervoor zal ik het midden gebied wat rijker zetten.
Bij vol pitch zakt hij wel behoorlijk in is mijn ervaring.
Hiervoor ga ik de hoofdnaald wat rijker zetten.

Verslag volgt :)
 
Als hij direct inzakt zodra je vol gas geeft, met een flinke rookpluim, dan staat hij te rijk en moet je dus armer. Maar het kan ook zijn dat je teveel max. pitch hebt.
Als hij te arm staat vol gas, blijft éérst de rookpluim weg, en kakt vervolgens (dus een fractie later) de motor héél erg plotseling in, ongeacht of je teveel pitch hebt of niet.
Je moet met die Flash niet boven de 10 graden max pitch gaan.

Het is ALTIJD verstandig, om éérst richting rijk te gaan (veilige kant) word het erger, dan weet je dat je daarna veilig wat armer kunt gaan. Andersom heb je kans dat de motor afslaat of erger.

Verder, kijk ook of je de lengte van de resonantiepijp goed hebt staan. Die moet meestal ongeveer een cm langer dan Vario aangeeft (vermoedelijk omdat zij daar op iets van 700 meter boven zeeniveau zitten) dus ongeveer 2.5 a 3 cm tussen bocht en begin uitlaat.

Als je het middengebied wat rijker zet, en hij gaat daardoor mogelijk wat slechter stationair lopen, dan NIET met de sproeiers corrigeren, maar gewoon op de zender het stationaire toerental een tikkeltje hoger zetten

Groet, Bert
 
Voordat je deze test doet, moet je éérst de hoofdnaald goed hebben staan, ofwel, je moet meerdere seconden vol gas kunnen klimmen zonder dat de rookpluim wegvalt of zonder dat het vermogen inkakt.
Daarna pas die midrange test uitvoeren, en daarvoor moet je écht een minuut hooveren, zodat de temperatuur van de motor door en door stabiel is, daarna landen en onmiddellijk stationair zetten (bijvoorbeeld throttle hold gebruiken).

Beste Bert,

IK heb je afstel tips gevolgd en loop tegen het volgende aan.
Het afstellen van de hoofdnaald, door meerdere seconde te klimmen is redelijk goed gelukt.
Je hoort de motor wel wat inzakken in toeren maar wel vasthouden met behoud van continue een rook pluim.
De midrange is wat lastiger.
Na een paar minuten hoveren, landen en throttle hold erop blijft de motor halverwege even hangen in zijn toerental en ga dan naar stationair.
Als ik hem dan wat rijker zet word het wel wat beter, het aftoeren maar komt hij bijna niet meer opgang doordat hij te rijk staat.

Heb je nog een tip voor me?
 
Tsja, zoals Vario ook al zegt: je stelt de carburateur af om te vliegen, niet om stationair te draaien....

Het te schrale middengebied levert normaal niet heel veel problemen op, tot je een keer van grotere hoogte met minimum pitch naar beneden komt (sterke daalvlucht van meerder dan 10 sec) en dan heb je met een beetje pech het drijfstanglager aan gort.

Het optoeren na zo'n landing kun je verbeteren met een andere plug, of door je stationair toerental een beetje hoger te zetten. Dat LAGE stationair toerental is namelijk uitsluitend van belang op de momenten dat de rotor stil moet staan (starten en naar het startvierkant dragen) en voor de rest maakt het niet uit of je een wat hoger toerental aanhoud. Dat hij terug valt naar stationair is alleen maar een test om te kijken of je mengsel rijk genoeg is tijdens hoover.... Het is natuurlijk niet de bedoeling de halve middag stationair ophet veld te staan rondlummelen :D :D :D

Zelf had ik er toen mijn Rossi's nog gloeipluggen hadden, ook een beetje last van (van dat lastige opnieuw optoeren) als de heli na een vluchtje tussendoor een minuutje of langer aan de grond moest staan voor uitleg aan leerling dus dan drukte ik voor die momenten de gastrim helemaal naar voren: dan blijft er wat meer toeren in het geheel, en "loopt het carter niet vol" en dat scheelt een heleboel.

Maar in principe komt voor een normale hobbyvlieger dat optoeren maar een of twee keer per vlucht voor he?

Verder is het normaal dat de motor t.o.v. hoover licht in toeren daalt bij vol klimmen, maar het wijst een beetje op teveel gas (en te weinig pitch) bij hooveren. Maar zolang hij krachtig door blijft trekken is het goed.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Back
Top