lagers versleten van novarossi 10cc'er

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door jmwolters, 20 okt 2004.

  1. jmwolters

    jmwolters

    Lid geworden:
    17 nov 2002
    Berichten:
    363
    Locatie:
    Puttershoek
    Uiteindelijk uit de lucht gehaald op de club;83 dB vonden zij toch ook te veel van het goede. Na een inspectie van de motor en dus ook de lagers, blijken die toch aan hun einde te zijn.
    Leuk die novarossi fabrikant. Is gestopt met het leveren van die lagers, en dan vooral het grote lager (18 bij 35 bij 7). Het voorste lager is gelukkig standaard.
    Daar de motor verder nog goed is wil ik hem toch een 2e kans geven. Ik heb een lager liggen met de volgende afmetingen: 20 bij 32 bij 7. Dat zou betekenen dat er 2 bussen moeten gemaakt worden. Eén van 18 bij 20 bij7, die wil ik op de krukas gaan krimpen. De ander zal 32 bij35 bij 7 gaan worden voor om het lager.
    Zit alleen nog met de twijfels met wat voor materiaal ga ik aan de gang; rvs heeft een hele andere uitzettingscoëfficiënt dan het lager; gewoon staal is weer vatbaar voor roest. Ik denk toch dat het dit laatste gaat worden.
    Als iemand hier nog wat aan toe te voegen heeft , graag.
    b.t.w. ik heb naast een aantal firma's ook nog "het lagerhuis"gebeld maar die konden mij ook niet verder helpen.
     
  2. poerqwa

    poerqwa

    Lid geworden:
    11 mei 2003
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Rotterdam
    Jeroen,

    Die keramische lagers heb ik besteld bij RC-bearings.com. zitten in de UK en de US. Waren echt niet te duur (compleet setje $30 geloof ik).

    Kan me zo voorstellen dat zij die bearing wel hebben.

    Dat met die bussen lijkt me vragen om ellende.

    Groet,

    Marc
     
  3. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Bernard Sanders Aandrijftechniek B.V.

    Adres: Lekstraat 184
    2515 VZ DEN HAAG
    Postbus 16171
    2500 BD DEN HAAG
    Telefoon: (070) 347 71 91
    Fax: (070) 347 87 15
    E-mail: info@bernard-sanders.nl
    Home page: http://www.bernard-sanders.nl
    deze heeft echt veel aan lagers heb er zelf een aantal keren 'rare'lagers die bijna niemand had gehaald en anders kan hij ze misschien wel bestellen voor je niet tussen 13 en 14 uur dan hebben ze pauze
     
  4. Elwin

    Elwin

    Lid geworden:
    16 aug 2003
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Rijswijk
    Dichterbij Rotterdam zit ook vast wel een SKF.
    Gewoon even googlen kom je er wel.
     
  5. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    Kun je ook de kogeldiameter van de 2 lagers vergelijken. Hoogstwaarschijnlijk zal het nieuwe lager kleinere kogels hebben, die minder bestand zijn tegen hoge belastingen en zelf een hoger toerental zullen draaien. Ik zou toch nog ff doorzoeken naar een passend lager, bij verschillende lager-speciaal handels, zoek eens op SKF, AKN e.d.

    Rick
     
  6. jmwolters

    jmwolters

    Lid geworden:
    17 nov 2002
    Berichten:
    363
    Locatie:
    Puttershoek
    Tja, als ze ze al niet hebben bij skf.....,maar ik ga toch nog even die mannen in den haag bellen of anders dat adres van Marc.
    houd jullie op de hoogte
     
  7. jmwolters

    jmwolters

    Lid geworden:
    17 nov 2002
    Berichten:
    363
    Locatie:
    Puttershoek
    even een update,
    Bernard en Sanders uit den haag kon niks vinden in hun assortiment.....
     
  8. Raptor Rulezzz

    Raptor Rulezzz

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.646
    Locatie:
    Somewhere under the rainbow
    Hoor ik daar dat je gaat upgraden naar n OS91 C-spec PS :roll: (wel even een 390mm belt, 25 of 26 tooth clutchbell eropschroeven en de motorsteun paar mm affrezen :wink: )

    Neej maar serieus, dat is wel heel vervelend jeroen... mn vader heeft ook (nog) niks kunnen vinden in het lagerboek, maar mss is het wijs om even op RR een postje te maken. Kan nooit kwaad.

    Cya,

    Rich 8)
     
  9. jmwolters

    jmwolters

    Lid geworden:
    17 nov 2002
    Berichten:
    363
    Locatie:
    Puttershoek
    Ik heb met de gedachte rondelopen, aangezien de koeltunnel al op maat is.....maar he. prijskaartje he
    trouwens ik vind het toch zonde om een "goede"motor in de wilgens te hangen.
     
  10. Raptor Rulezzz

    Raptor Rulezzz

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.646
    Locatie:
    Somewhere under the rainbow
    Het is wel zonde... maar "goede" motor, dat was toch die motor die zo fijn startte? :roll:

    Anyway... als je alleen rondvliegt en rustige aerobatics doet is een OS70 zobiezo een betere keus, dan heb je dat extra vermogen toch niet nodig en ben je op jaarbasis n stuk goedkoper uit qua brandstof.

    Cheers,

    Rich 8)
     
  11. jmwolters

    jmwolters

    Lid geworden:
    17 nov 2002
    Berichten:
    363
    Locatie:
    Puttershoek
    Je bent me aardig in verwarring aan het brengen, rich.
    Zal zo eens wat info gaan opzoeken, want ik krijg er een zwaar hoofd in wat dat lager betreft.
    ps. had je nog wat aan die info die ik je per e-mail heb verstuurd?
     
  12. jmwolters

    jmwolters

    Lid geworden:
    17 nov 2002
    Berichten:
    363
    Locatie:
    Puttershoek
    Nou daar zit ik dan, zaterdag avond 23:25 uur.
    Een passend lager dus niet kunnen vinden. De optie met ringen vandaag uitgevoerd. De hele dag bezig geweest met een paar ringetjes te maken.
    Eén van alu, die in het motorhuis is geperst.
    Eén van staal, die op de krukas gekrompen moest worden.
    Maar nu wil het niet meer passen. Om de één of andere reden is er iets niet helemaal goed gegaan, ik heb het idee dat de lagers niet 100% in lijn liggen.Als de krukas gemonteerd wordt, voel je al dat er een "zwaar" punt inzit en als je de krukas goed doorschuift op z'n plek, dan loopt ie gewoon vast.

    Dus Richard,....... een os 70? Kan interesant zijn, maar ik heb nog een zo goed als nieuwe os max sf 61 motor met een 6b carb liggen.Excuseer er ligt er nog één, wel wat ouder, maar het zijn er dus 2. Maar dat zijn dacht niet echte heli-motoren, en ze zijn al wat ouder.

    [​IMG]
    Nou ik ga morgen nog eens rondneuzelen en dan zie ik wel wat het wordt.
    Jeroen
    die even z'n (novarossi)frustratie van zich af moest schrijven.
     
  13. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Schwartz BV.
    Filiaal Mainparts Rijnmond
    Shannonweg 33
    (havennr. 5079)
    3197 LG Rotterdam
    Tel. 010-2313480
    Fax. 010-2967088


    Verkopen SKF
     
  14. jmwolters

    jmwolters

    Lid geworden:
    17 nov 2002
    Berichten:
    363
    Locatie:
    Puttershoek
    Dank je Jorrit, maar dit was de 2e zaak waar ik heen ben geweest. Na een 1/2 uur zoeken en spitten in de boeken en de pc, niet het gewenste lager gevonden.
    Ook Paul McIntosh van www.RC-bearings.com kon hem niet leveren. Hij kon wel en lager in onderdelen leveren, alleen was deze 17*35*8. Dus de binnenring uitdraaien en het motor huis één mm. dieper laten maken..... Wel aardig dat deze man echt probeerde een oplossing te vinden.
    Eind goed al goed, ik geloof dat ik maar eens ga zoeken waar de motoren een prijs hebben die mij aanpreekt.
     
  15. Raptor Rulezzz

    Raptor Rulezzz

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.646
    Locatie:
    Somewhere under the rainbow
    Even over die motoren... een oude OS60 wil je niet hebben denk ik, omdat je hiermee achteruit gaat in vermogen, dus toch n OS70 of een 90. Bij de 70 is er nog 1 klein maartje, je moet wel een nieuw model hebben (niet eentje die al ergens n jaar op de plank ligt) bij de oude modellen vielen er regelmatig gaten in de zuiger :roll:

    OS70 is meer dan genoeg voor rustige aerobatics en dan hoef je niet je gearing en alles te veranderen, ombouwen naar n 90 kan ook maar is ERG duur (als je alles nieuw moet kopen) en jah, heb je het vermogen nodig? (das de strickvraag :p )

    Succes met je zoektocht naar de lagers nog, dat mailtje heb ik denk ik niet gehad... :(

    Cya,

    Rich 8)
     
  16. poerqwa

    poerqwa

    Lid geworden:
    11 mei 2003
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Rotterdam
    Jeroen,

    Ik kwam deze nog tegen:

    Morris Hobbies Online - Distributor for Morris Hobbies, MVVS Model ...
    ... We stock parts for all MVVS and Rossi engines! We can help you rebuild your engine
    even if it is 20 years old! ... We stock parts for all MVVS and Rossi engines! ...

    www.mvvs.com

    Succes.

    Marc
     
  17. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    @Poerqwa, Rossi en NovaRossi zijn 2 verschillende merken, komen wel beide uit Italie.

    @JMWolters, heb je ook al geprobeerd om de lagers zicht wat te laten zetten. Dus huis met lagers en krukas gemonteerd beetje opwarmen zodat alles wat ruimer komt te zitten en dan met het huis een paar keer op een houten blok kloppen. Door het 'schrik' effect tijdens de klap kan alles net ff op de juiste plek springen.

    Trucje ooit gehoord van de lokale zwenkwielen fabrikant. Daar waren ze altijd lang bezig om alles netjes uit te lijnen zodat het licht loopt, kost nogal wat tijd en kan irritatie opleveren. Een werknemer gooide daarom eens een zwenkwiel hard tegen de betonvloer en wat bleek het wiel draaide nu lichter dan in al zijn voorgaande pogingen. Sindsdien doen ze minder moeite om het spul uit te lijnen, maar laten gewoon ieder wiel een keer of wat op de beton stuiteren. Aan dat stuk vloer is dat dan ook wel te zien. :lol:

    Rick
     
  18. jmwolters

    jmwolters

    Lid geworden:
    17 nov 2002
    Berichten:
    363
    Locatie:
    Puttershoek
    @richard
    hmm net ff gekeken maar ik heb hem wel verstuurd hoor,dat mailtje.
    Oja, hoe herken je de "oude" en de "nieuwe"dan??.
    Das waar ook, als ik er een 90er in wil zetten moet er natuurlijk nog meer in verandert worden.
    En wat betreft je strickvraag, ik kom er gewoon voor uit dat ik na ongeveer 3 jaar vliegen nog niet veel verder ben dan een stallturn met af en toe een pirouette en af en toe een stukje nose inn vliegen. Dus een 90er heb ik niet echt nodig nog, maar is wel erg leuk om te hebben natuurlijk.( het zelfde is toch met een auto waar je van weet dat ie erug hard kan)

    @rick
    niet geschoten is altijd mis....
    ga het van de week proberen maar dat vast lopen is dus echt vast lopen....
    laat he twel horen als het verbetering is opgetreden.
     
  19. jmwolters

    jmwolters

    Lid geworden:
    17 nov 2002
    Berichten:
    363
    Locatie:
    Puttershoek
    Heb 'm even opgestookt... hij kan nu wel ron, maar met veel moeite.
    Daardoor heb ik dus nu gezien dat de krukas vlak voor het lager tegen het motorhuis hefft gedraait(het motorhuis glimt daar een beetje en de krukas heeft ook een tekening)
    Ga nog het volgende proberen; Het motorhuis is licht beschadigd met het verwijderen van het lager denk ik, dus, het motorhuis ee beetje bewerken met als gevolg dat er weer rotzooi in de lagers terecht komt. Of de bus die ik gemaakt heb nog wat afdraaien zodat hij wat minder hoog is (komt ook het gaatje in de krukas helemaal vrij) en de krukas op de plek van de tekening wat afdraaien (zal moeilijk worden aangezien dit gehard staal is)
    Nu is het daar te laat voor dus dat komt morgen misschien.
    Keep you informed
     
  20. poerqwa

    poerqwa

    Lid geworden:
    11 mei 2003
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Rotterdam
    Jeroen,

    En jij durft straks echt te gaan vliegen? :eek: :oops:

    Sorry van die Rossi flater.

    Groet,

    Marc
     

Deel Deze Pagina