Lagers vervangen OS 91 FX

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door stefan_riemens, 4 aug 2011.

  1. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    Hoi allemaal,

    Van mijn 15cc os moeten de lagers vervangen worden. Op zich natuurlijk geen probleem, heb ik wel vaker gedaan. Bij deze motor krijg ik alleen de zuigerstang niet van het contragewicht afgeschoven??? Normaal gesproken lukt dat als de zuiger op het BDP staat, maar nu dus niet. Iemand tips?

    Stefan

    PS, de cilinderbus is er al uit, dus dat is het probleem niet...
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ken deze motor niet, maar heb ooit een Super Tigre gehad waarbij je een boutje uit het huis moest halen, zodat je na de bus getrokken te hebben, de pistonpen kon verwijderen.. Wellicht dat er bij jouw motor ook iets dergelijks kan? Andere mogelijkheid: wellicht kan de zuiger wat heen en weer (heeft het small end wat zijdelingse ruimte binnen de zuigerwangen) en moet je dus eerst je zuiger zo ver mogelijk in de richting van de prop schuiven voor je het bigend van de krukpen schuift.

    Groet, Bert
     
  3. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Ik heb afgelopen weekend hetzelfde probleem gehad met een OS 120 Surpass. Na lang speuren zag ik een gat in het aluminium huis precies op maat voor de het pennetje waar de drijfstang op zit. Zuiger op het onderste dode punt voorzichtig wat wringen en daar kwam ie er uit. Ik zag op de exploded view nog wel dat er twee veerborgjes zitten die de pen op zijn plaats houden, die moeten er denk ik ook uit.

    exploded view;
    http://downloads.hobbico.com/evpl/osm/ev19020aa.pdf

    Misschien is dit bij jou ook het geval.
     
    Laatst bewerkt: 4 aug 2011

Deel Deze Pagina