lagers

Beste medebouwers,
Met betrekking op de bouw van de KJ66 heb ik een aantal vragen met betrekking tot het gebruik en toepassen van de keramische lagers.

Wie kan iets meer vertellen over het gebruik van de keramische lagers, en dan met name over het gebruik van de veerspanningsringen?
Moet je e.e.a. er los bij bestellen?
Aan welke zijdes van de lagers moet je ze gebruiken?
Moet je ze zowiezo gebruiken?
Heeft e.e.a. invloed op de aansturing van de smering, moet dit aangepast worden?
Vervalt de (normale) veer in de astunnel met bijbehorende drukbus?
mvg Rene

Hoi Rene,

Ik ben benieuwt wie hier wat gaat vertellen, je had beter die zaterdag moeten komen kijken bij ons, jammer dat je niet kon anders had je nu zowat alles geweten.

Ik zeg nadrukkelijk zowat alles !!!!!!!! :lol: voor als er hier weer reactie op komt :lol:

Jaap Gaasbeek zei:
Hoi Rene,

Ik ben benieuwt wie hier wat gaat vertellen, je had beter die zaterdag moeten komen kijken bij ons, jammer dat je niet kon anders had je nu zowat alles geweten.

Ik zeg nadrukkelijk zowat alles !!!!!!!! :lol: voor als er hier weer reactie op komt :lol:

Zullen we deze maar overlaten aan degenen die reeds al een turbine effectief hebben laten draaien? :lol: Grapje Jaap!!

Wanneer gaat nu eindelijk de vlam er eens in bij de jouwe? Ik en ongetwijfeld nog vele andere forummers zitten er met veel ongeduld op te wachten. Ik ben bijzonder nieuwsgierig naar de prestaties met die Medusa-onderdelen. Ik ben eergisteren aan mijn projectje begonnen en zit nog te twijfelen wat ik er aan de voorkant moet opsteken.

Groeten, Bart.

Dag Rene,

Moet je e.e.a. er los bij bestellen? > Ja.
Aan welke zijdes van de lagers moet je ze gebruiken? > Aan de binnezijde.
Moet je ze zowiezo gebruiken? > Tenzij je de originele spiraal veer gebruikt maar lagers moeten ALTIJD een voor spanning hebben.
Heeft e.e.a. invloed op de aansturing van de smering, moet dit aangepast worden? >Staat los van smering, kun je gelijk houden.
Vervalt de (normale) veer in de astunnel met bijbehorende drukbus? > Er moet een manier van voorspanning zijn, dat kan met golfringen óf met de normale veer. De drukbus is er alleen maar voor om de spanning parallel op de lager buitenring te zetten, anders wordt deze ongelijk op spanning gezet bij een spiraal veer.

Zoals Jaap al door liet schemeren 8) is eea hier reeds verteld, hieronder een linkje waar dit ook al eens ter sprake is geweest.
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=32793

Veel succes,
Gerald

Back