lak draad

Discussie in 'F3P' gestart door nexxt, 17 jun 2011.

  1. nexxt

    nexxt Guest

    welke dikte lakdraad wordt gebruikt tervervanging van de servo kabels.
     
  2. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Lakdraad is masief dus kans op breuk bij trillingen, weet je dat zeker?

    gr Richard
     
  3. nexxt

    nexxt Guest

    ik wil mijn servo kabels vervangen door lakdraad noem ik het en bij conrad heet het emaildraad.
    bij mijn weten doen er dit meer dus waarom niet.
     
  4. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Zeg dan eens waarom wel dus
    Iets wat goed werkt laat je toch zo
    mvg
    Frederik:yes: :yes:
     
  5. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Volgens mij is dit ook 'wikkeldraad' wat gebruikt wordt om spoelen mee te wikkelen.
    e.e.a. is bij een electronica zaak te verkrijgen.

    Ik gebruik 0.3mm

    Het is wel lastig om de isolatie lak er af te halen, er schijnt een truukje te zijn met (echte) aspirine, maar die gassen die vrij komen moet je weer niet inademen.

    Zelf vindt ik het niet de mooite om alles om te solderen, mijn Xerces model weegt nu zo'n 90 gram, vliegklaar...
     
  6. nexxt

    nexxt Guest

    Winfried wat ik bedoel is inderdaad wikkeldraad maar dit heet bij conrad emaildraad en in duitsland lakdraad.

    Ik probeer inderdaad mijn xerces zo ligt mogelijk te krijgen en tja, dan gaan we mieren neuken om een gram of tienden ervan.
    Ik zit inderdaad nog te twijfelen vooral omdat ik de servo's direct op de accu ga doen, dit werkt ook super bij mijn DLG en dat zonder diode's ( ik heb D 47's).
    maar ik moet een bestelling bij conrad doen en kan dat mooi mee
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Met soldeerbout verhitten op (echte) Aspirine. Vervelend luchtje. Werkt niet bij alle soort isolatie lak.
     
  8. Corné

    Corné

    Lid geworden:
    1 sep 2003
    Berichten:
    1.412
    Locatie:
    Made
    Nou dan is mijn leven weer 5 jaar korter na het bouwen van de Xerces denk ik.....het slaat inderdaad wel op je luchtwegen als je echt in de rook zit...dan wil je wel ff wegdijnzen.......maar het werkt wel
     
  9. nexxt

    nexxt Guest

    Ik ga bij mijn eerste Xerces toch niet over op lakdraad maar behoud de gewone bekabeling.
    de reden is dat ik toch eerst in deC klasse strart en dan maakt die grammen niet veel uit.
    Eerst maar eens zien het programma door te komen ;-).
    Ik heb trouwens een ander goedje van mijn buurman gekregen die werkt op een wikkel fabriek dit is een vloeistof ik zal hem eens vragen hoe dat heet. Je mag volgens het etiket het niet drinken en bij in name moet je de dokter waarschuwen dus dit is ook niet zo gezond.
     
  10. Daniël

    Daniël

    Lid geworden:
    9 nov 2003
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Scheemda
    Zo doe ik het met koperlakdraad Servodraden vervangen door koperlackdraden
    Ik gebruik die van de conrad en die brand je er zo af. Gewoon wat tin op je soldeerbout en je koperlackdraad in het vloeibaar tin. Werkt prima. Bij F3P gaat alles om gewicht te besparen en op deze manier haal je er gauw 5 tot 10 gram af.

    Mvg,
     
  11. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Er is tegenwoordig soldeerbare lakdraad te verkrijgen, dit gebruik ik. 0.2mm is dik zat voor deze toepassing. Als je de soldeerbout iets langer op het uiteinde houdt, smelt de lak eraf en is het goed soldeerbaar. Dat is dus waar Daniel hierboven ook al aan refereert.

    Anders inderdaad solderen op een echte asperine (acetylsalicylzuur) of heel voorzichtig met een scherp mesje de lak eraf krabben.

    Mbt. het gevoelig zijn voor draadbreuk; bij F3P is het niet abnormaal dat servodraden door lakdraad vervangen worden, en dat werkt prima.
     
  12. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    Ik bebruik 0.2mm voor de + en -, 0.1 voor signaal. Als ik de BEC functie van de regelaar gebruik krijgt die 0.3mm voor de stroomdraden.
     

Deel Deze Pagina