Lak mat maken.

Ik heb dus een nieuwe body van een Golf 3 VR6 (nouja.. zal morgen of overmorgen hier moeten zijn:) ).
dze body is al compleet (met alle delen zoals het spoilertje boven de achterruit etc) er op. nu zijn deze delen bij de echte auto van kunststof.

de auto die ik probeer na te maken is zwart (wat dus mooi uit komt.) en de kunststof delen zijn mat zwart. nu is mijn vraag dus, hoe zou ik de kunststof delen mat zwart kunnen krijgen met dezelfde lak.

Ik zat er zelf aan te denken dat de body delen die met meoten worden mischien geschuurd zouden moeten worden om eht mat te krijgen, maar ik weet het dus neit zeker. had gehoopt dat hier iemand mischien ervaring mee heeft.

Laatst bewerkt:
voot mat zwart kan je gewoon het bete een busje mat zwarte verf halen of gewoon alles in metallic.

meestal zie je dat oudere modellen die matte kunstof onder bumpers en dergerlijke.

de neiuwere modellen hebben dit altijd meegespoten in dezelfde kleur als de auto

Die van ons heeft juist delen mat kunststof, vandaar dat ik het ook wil proberen. (delen van de bumper, de wielkappen en de spoiler achter)

Wij hadden vroeger op het werk matteringspasta.
Daar maakte je de lak op de juiste matheid.
Ik weet alleen niet waar het te koop is voor particulieren

Misschien een idee, als je de buitenkant van de kap op de mat delen lichtjes schuurt met fijn schuurpapier, en dan van binnenuit zwart spuit wordt hij dan niet mat zwart??

Voorzichtig fijn schuren...ik weet het niet...op zwart zie je ieder krasje...

Er is wel matteer middel te koop voor verf die je zelf aanmengt, zou het niet? :rolleyes:

Misschien een idee, als je de buitenkant van de kap op de mat delen lichtjes schuurt met fijn schuurpapier, en dan van binnenuit zwart spuit wordt hij dan niet mat zwart??

het gat hierbij dus om tamiya verf (welke dus flexible blijft, omdat het op een lexaan body komt. ) het was eigenlijk mijn bedoelling omd e body in 1 keer te spuiten. en ik vroeg mij dus af, als je lexaan aan de binnenkant schuurt, en er dan overheen spuit, word het dan mat? (heb zelf geen stukje om te proberen, en die body is redelijk schaars, die wil ik dus ook niet verknallen. ) dus vraag ik het maar hier of iemand het mischien weer / al eens geprobeerd heeft.
maar, uitgaande van de reacties kan ik denk ik beter de hele body maar gewoon glanzend zwart maken. :)

Je kunt heel simpel Cif op een sponsje of doekje gebruiken om lak mat te maken, je weet wel dat huishoudelijke schoonmaakspul ... heb je vast al thuis in het aanrechtkastje staan. Probeer eerst even op een test-stukje. Zonder water. Je moet je werkstuk wel met water af kunnen spoelen.

cif_bottles_nl.jpg

Laatst bewerkt:
Schuren krijg je nooit mooi strak ,Revel heeft matterings pasta anders gewoon even langs een autospuiter die heeft wel wat lief kijken en je krijgt wel wat.

Je kunt matteringspasta toevoegen of heel veel verdunner.
Een overmaat aan verdunner laat de lak ook mat slaan tijdens het drogen.

Groet,
Gerben

Je kunt matteringspasta toevoegen of heel veel verdunner.
Een overmaat aan verdunner laat de lak ook mat slaan tijdens het drogen.

Groet,
Gerben
Ik heb dat ook al aangegeven Gerben en Rob maar daar wordt niet op in gegaan.
Vandaar dus dat ik me uit deze discussie terug trekt.

alle matterings-dingen hier zijn niet voor lexaan bodies he! ga je met de body rijden of niet? als je erniet mee rijdt moet je de delen die je mat wil hebben gewoon voorzichtig vanaf de buitenkant spuiten. en de body voor de rest gewoon van binnenuit met lexaanverf. ga je er wel mee rijden, dan kan je 't beste proberen om met een heel fijn nagelvijl-afwerk dingetje de body aan de buitenkant op te schuren. deze vijltjes zijn zo fijn dat je niet echte krassen ziet.

Mocht je de buitenkant willen schuren, dan met heel fijn waterproof schuurpapier. Alleen is dit wel heel erg veel werk om een beetje netjes te krijgen binnen de belijning.

Dat materings middel, gebruik je dat op de lak zelf? Want in dat geval werkt het toch niet op een lexaan body, omdat de verf aan de binnenzijde zit? Als het toe te passen is op het lexaan zelf is het een hele goede optie

groeten Jurriaan

De beste optie is die Bertus al 2x heeft aangegeven: gebruik een matteringsmiddel! Dit is een component (vast of vloeibaar) die je aan de verf toevoegt. Schuren e.d. geeft een te grof of ongelijk effect. Wil je dit een beetje netjes doen ben je erg erg veel tijd mee kwijt...

Afhankelijk van het type verf, heb je andere matteringsmiddelen nodig! Wil je niet navragen bij je verfleverancier, experimenteer dan zelf met matteringspasta's; extra oplosmiddel of wat talkpoeder.

In het algemeen niet meer dan 10% (op vaste-stof basis) toevoegen aan je verfformulering!

met de body zou inderdaad wel gereden worden. (uiteraard heel voorzichtig! )

Ik denk dat ik hem maar gewoon helemaal in glanzend zwart spuit. ik kan niemand in de buurt die ervaring heeft met lakken/verf. en ik wil die body ook absoluut niet verknallen. Ik heb al een (redelijk kappotte) body van deze auto, ook in glans zwart, en dat ziet er ook wel mooi uit. (ik ben toch te bang om het te riskeren :) )

Het gaat hier over een lexan body mensen!! Dat wil zeggen: de verf komt aan de binnenzijde te zitten!!

Het maakt dus niet uit of je met blinkende of matte lak werkt, een lexaan body haalt z'n hoogglans dankzij de blinkende lexan buitenkant.

Tamiya lexanverf is trouwens gewoon matte verf, kijk maar eens aan de binnenkant van een body, deze is gewoon mat. De buitenkant blinkt lekker, omdat het lexan mooi blinkt (vergelijk het met een matte verf, die overspoten wordt met hoogglans vernis. Geeft ook hoogglans)

Dus, matte verf is geen optie
Matteer spul toevoegen dus ook niet
schuren (langs de binnekant) helpt ook niet, want de buitenkant blijft blinken. Ik weet uit eigen ervaring dat een doffe plek langs de binnenkant, niet meer zichtbaar was langs de buitenkant nadat de bocy gespoten was.

Dus, enige optie, is om te zorgen dat de buitenkant van de body, op de nodige plaatsen, niet meer blinkt. Dat kan je best met enorm fijn schuurpapier (korrel 1600 ofzo) en nat opschuren.

Maar ik zou aanraden, om een simpele lexan body te kopen om te oefenen (nog makkelijker: snij een plastic drank fles open, en oefen daarmee ;) )

Het gaat hier over een lexan body mensen!! Dat wil zeggen: de verf komt aan de binnenzijde te zitten!!

In dit geval geef ik je helemaal gelijk! Demonstreert weer mijn onkunde met auto-bodies. Van verf weet ik gelukkig wel genoeg; zolang die maar aan de buitenkant zit... :-)

Ik heb mischien nog een andere oplossing gevonden. :) ik heb in de garage zwarte plakfolie gevonden, met een heel klein beetje relief er in. Ik zal het eens met de auto moeten vergelijken, en natuurlijk kijken of ik eht rond de rondingen kan krijgen. maar msichien word dat wat. :) in ieder geval bedankt voor de tips! (als de folie niet wat word, probeer ik het schuren aan de buitenkant wel :) )

Het mooiste resultaat krijg je denk ik door de stukken die je mat wilt hebben gewoon aan de buitenkant te spuiten zoals eerder al werd gezegd. Tamiya verf hecht zeer goed. Ermee rijden zal geen probleem zijn zolang je er maar geen klappers mee maakt. Gewoon dunne laagjes spuiten en vantevoren de oppervlakte licht opschuren (behalve de ramen als die doorzichtig blijven).

Deze body is ook aan de buitenkant gespoten (het grijs komt uit een Duplicolor spuitbus):
654_1_.jpg

Mooi resultaat als je het mij vraagt ;).

Laatst bewerkt:
Back