LAMA 400d blijft rond tollen op de grond

Hallo
Ik heb sinds kort een lama 400D. Ik heb deze gekocht als beginnershelicopter. Ik heb dat advies vanuit een helicopter modelwinkel gekregen.
Uiteraard maak ik ook zo mijn beginnersfouten en is de heli al een paar keer beschadigd aan de rotobladen.
Ik heb deze rotobladen nu 2 keer vervangen zonder probleem.
Echter na de laatste crash en na het vervangen van de rotorbladen wilt de heli niet meer stijgen. Hij blijft op de grond rondtollen in de richting van de klok. Ik heb de accu helemaal opgeladen.
Als ik heel weinig gas geef zie ik de onderste bladen wel draaien en de bovenste niet.. Is dat normaal ? Nadat ik meer gas geef draait alles
Op de zender staat alles in het midden (behalve het gas)
Is er iets dat ik als beginner kan afstellen of anders moet doen.

Dank jullie wel alvast

Hoi,

Dat tollen komt doordat beide rotoren niet even snel draaien (in tegenovergestelde richting). Dit kan komen doordat een van de motoren of assen zwaarder loopt. Controleer alle assen of ze recht zijn en smeer de handel een beetje.

Groeten,

Mark

Probeer eens het volgende:

- zet eerst de trims op de zender in de middenstand.
- zet de gasknuppel op vol gas.
- schakel de zender in, schakel de heli in en wacht tot de ontvangerunit is geïnitialiseerd. Als 't ie niet wil initialiseren de gastrim iets naar beneden zetten.
- gas dicht en kijken of 't ie nu wel normaal reageert.

Bij veel E-sky units (en hopelijk ook die van de Lama 400D) worden de regelaars opnieuw gecalibreerd als je inschakelt met vol gas op de zender. Je hoeft uiteraard niet bang te zijn, dat dan de rotoren gaan draaien, want dat wordt voorkomen door de inschakelbeveiliging. Deze geeft de regelaars pas vrij als het gas dicht is. Dit opnieuw calibreren hoef je maar één keer te doen, alle volgende keren start je weer op met gas dicht.

Dank jullie wel voor deze snelle reacties
Ik ga deze 2 antwoorden bekijken en laat jullie het resultaat weten.
Ik zie nu ook dat de stabilizer niet meer helemaal recht is. Zou dat ook een probleem kunnen zijn ?

Als je de bladen vervangen hebt misschien ook voor de zekerheid checken of de juiste bladen op de juiste plek zitten. Als je de bovenste met de onderste omwisselt gebeurt er niet meer zoveel.

Ik heb een keer dezelfde klachten gehad. Bij mij was het een krom alu frame van de motortjes(robbe alu lama) icm de helft van de blaadjes verkeerd gemonteerd.

het volgende checken
bladen niet omgewisseld
zitten de rotorblad houders nog goed vast op de assen deze zitten meestal geborgd met een schroevje.
draaien de roters soepel.
alle trims in het midden behalve het gas deze moet helemaal na onder.
moter optoeren net zolang dat de eerste roterbladen beginnen te draaien
draait de bovenste roters niet en de bovenste wel de horizontale trim onder het gas zo verschuiven dat beiden roters draaien.
nu zou het goed moeten zijn.

zoniet
aan de proportinal schroef draaien op de 3in1 van de helicopter
steeds 1mm verdraaien accu los halen van heli om de 3in 1 weer te resetten en vervolgens weer aansluiten en kijken of het beter word je merkt vanzelf wel welke kant je moet opdraaien

m.v.g nick

Houd beide bladen eens vast en draai eens aan de tandwielen...kan je deze rond draaien als je de bladen tegenhoud?

Back