ik heb bijna hetzelfde aan de hand. de kestrel 500 van mn broer draait ook heel schokkerig met de klok mee, daarstraks wel zo erg dat ik midden in een mooie bocht ineens 90 graden draaide en recht tegen het tuinhuis aanvloog gelukkig enkel een landingskid gebroken maar toch heel vervelend...
ik heb een beetje met de gain zitten prullen, eerst deze veel te strak gezet waardoor de heli heel hard trilde, dan langzaam de gain minder strak gezet en de heli leek mooi recht te blijven maar er waren wel ritmische trillingen (1 sec trilling, dan 1 sec niets, dan weer 1 sec wel). ik zag dat tijdens de trillingen het bovenste rotorblad bladspoor vertoonde, toen ik keek naar het tandwiel van deze rotor leek die ook een beetje onstabiel, misschien is de binnenas een beetje krom? ik weet het niet meer...
MAAR, de heli blijft nog steeds schokkerig met de klok mee draaien. soms doet ie dit niet, dan draait die ineens 5° en terug, dan weer 10° en blijft ie staan, soms zelfs rukken dat de heli ineens 45° of meer met de klok mee is gedraaid, zo 2 achter mekaar en heel de orientatie midden in een bocht is kwijt...
ook heeft de heli veel trim naar links nodig van zichzelf.
wat zou dit kunnen zijn? ik gok op een iets slechtere motor die wanneer het tandwiel schommelt nog meer moeite moet doen waardoor de heli schokkerig draait. anyway i denk dan dat het beste is deze gewoon gebruiken tot ie niet meer gaat en dan overstappen naar een FP, zal wrsl het goedkoopste zijn.
@ alexpijlsnel: op de 4in1 van de helikopter staan 2 schroefjes waarmee je 2 dingen kan regelen:
-de snelheid van de motors, als deze niet gelijk is draait 1 rotor sneller waardoor de heli gaat rond tollen. (proportional genoemd meestal)
-de gevoeligheid van de gyro, deze zorgt ervoor dat de staart tegenstuurt als deze van richting veranderd zonder input van de sticks. dus bvb een windvlaag langs de zijkant zal je heli wel wegblazen maar je staart blijft in dezelfde richting staan en je heli zal niet ronddraaien gelijk een windhaan. als deze TE gevoelig staat dan kwispelt (trilt) de heli met de staart omdat de gyro zichzelf de hele tijd overcorrigeert (dit wordt meestal de gain genoemd)