Lama; doe het zelven

  • Topicstarter Topicstarter Amadeus
  • Startdatum Startdatum
A

Amadeus

Guest
Hallo medeforumers.
Ben onlangs in het bezit gekomen van een Lama V3 coax.
Leuke mug, heb hiervoor eens een walkera dragonfly gehad, maar dat was dweilen met de kraan open...........niet te vliegen dat kreng.
Nu is dat met deze coaxmug wel iets anders, deze vliegt tenminste.
Uiteraard eerst een set xtreme bladen aangeschaft alsmede de flexibele staart en verlengde innershaft.
Vliegt aardig, doch wel met een lichte toiletbowl.
Maar dit is meer te wijten aan een lichte bladetrack bij de upperblades.
Vind persoonlijk die xtreme bladen een beetje dweilachtig aandoen, maar dat ter zijde.
Ondanks die verlengde (gekochte) as hou ik met deze bladen nog wel bladestrikes.

Maar we zijn naast onze verwoede pogingen om te vliegen ook nog een beetje modelbouwer en gaan we natuurlijk dingen proberen te doe het zelven.....
En dat gedeelte mis ik eigenlijk een beetje hier, het doe het zelven.......

Dus vandaar hier mijn aandeel in dit forum, en om eventueel anderen te inspireren om zelf te gaan knutselen i.p.v. te kopen.


Ik zal hier proberen mijn probeersels en bevindingen hier proberen neer te schrijven.
Uiteraard zo lowbudget mogelijk.........naast Xtreme vind ik het ook Xtreme prijzig om zo'n huisvlieg in leven te houden.
Mijn kleine boodschappenlijst.
Allereerst heb ik rond 2 mm pianodraad opgehaald van rond de 70 Cent per meter ( hier kun je heel wat innershafst uit halen ).
Ook heb ik een carbonstaafje rond 2 mm opgehaald, kosten globaal 3,- per meter ( hier kun je heel wat flybars uithalen ).
Waarom carbon? Altijd zuiver recht en verbuigt niet.
Een stuk of wat van die kogelkwiklinkjes ( of hoe ze ook heten ) hier zitten van die stalen kogeltjes in met de zelfde diameter als de
bolletjes op de flybar en het gaatje meet exact 2 mm, waar later de carbonstaaf doorheen gaat.
Het gaat uiteindelijk om die kogeltjes, de rest is helaas ( nog ) afval.
Een handje vol ashouders of "collars" die je over een asje kunt schuiven en vast kan schroeven.
Een carbon buis van rond 4 mm, kosten rond de 4 a 5,- euro ( indien je de gok neemt om zelf een outer/externe shaft te maken ).
__________________________________________________ ______________________________________

..................................Doe het zelf flybar..........................
Benodig:
Carbonstaaf rond 2 mm
3 Kogeltjes ( van die ballinkjes)
4 Collars
Lijm
Inbussleuteltje tbv de collars
De originele ( inmiddels kromme ) flybar heb ik verwijdert en nagemeten, deze lengte heb ik overgenomen op de carbon staaf.
De carbonstaaf heb ik dus op die lengte afgesneden.
Nu heb ik het midden bepaalt en exact op dat punt het eerste kogeltje verlijmt.
Hetzelfde heb ik dus ook gedaan met de bolletjes waar de bevestigingen zitten naar de rotorbladhouder.
Als gewicht heb ik dus die collars gebruikt, welks er keurig omheen passen en naar behoefte naar binnen kunnen worden geschoven.
Ikzelf heb per zijde 2 collars gebruikt.
Uiteraard dien je het spul wel even uit te balanceren, ik heb dat gedaan door de hevel die normaal de flybar aanstuurd los te halen
en deze even om de middelste bolletje te plaatsen en zo de boel in evenwicht gebracht ( door middels de collars iets te verschuiven).
Let wel, deze zelfbouwconstructie past alleen op de aluminium ( extended shaft ).
Nu verwijder je het dopje van je metalen kop van de extended innershaft en plaats hierin je doehetzelf-flybar.
Nu zal je zien dat het dopje niet meer fatsoenlijk past zonder de boel af te klemmen.
Dit heb ik opgelost om i.p.v. het dopje een metalen pennetje/splitpen door de schroefgaten heen halen en om te buigen.
Nu zal je zien dat de flybar soepeler beweegt en ook een grotere hoek kan maken dan de originele flybar.
Let wel dat je de bolletjes goed verlijmt en de collars goed vastschroeft ( zonder dat je de carbonstaaf kapot draait ).
Voordeel?
Geen/nooit geen kromme flybar meer.
En wat meer praktisch inzicht.
De metalen bollinkjes zijn herbruikbaar bij een eventuele beschadiging van de flybar.
Kostens??????stukken minder dan originele flybars.
__________________________________________________ _______________________________

...................................Doe het zelf innershaft........................
Benodigd:
pianodraad 2 mm
De aluminium kop van de extended innershaft
De aluminium kop heb ik losgehaald van de bestaande as ( ik heb de 8mm extended versie ).
Nu neem je het pianodraad en neem je de lengte die je denkt nodig te hebben.
Ik heb zelf ééntje van 15 mm langer dan de originele.
Als je deze hebt afgeknipt dan even voorzichtig met een dremel of schuurpapier even de scherpe randen verwijderen.
Nu als je de originele as bekijkt zie je aan de onder alswel aan de bovenkant een plat gedeelte.
Deze gedeeltes slijp je ook in je pianodraad. ( hier op wordt de tandwiel, respectievelijk de kop op gemonteerd ).
Nu plaats je de kop er weer op en plaats je het geheel weer in je heli.
Mocht het ietwat te zwaar gaan, forceer niets maar schuur het asje lichtjes af met fijn schuurpapier.
ZOrg wel dat de boel weer netjes wordt gemonteerd en dat het geheel soepel loopt.
Voordeel?
Je hebt altijd reserve
Kunt ze net zo lang of kort maken als je zelf wilt.
Kostens????? 70 cent voor een x aantal shafts.
Nadeel, ja het uitstekende extra gedeelte vormt een zwak punt voor eventuele chrashes.
Dit is te verhelpen met ......je raad het mischien al..........de doe het zelf outer/externe shaft.
__________________________________________________ ________________________________________

.................................Doe het zelf outershaft ..................................
Benodigd:
Carbonbuis a 4mm doorsnede
Oude outershaft.
Verwijder van de oude shaft voorzichtig het tanwiel
Meet daarna de bestaande as op, of neem de lengte die je denkt nodig te hebben naar aanleiding van je doehetzelf-innershaft.
Bepaal ook waar je rotorhuis geplaatst wordt ( ik ben van de bovenste rand uitgegaan van de rotorkop ) 5 mm boven het geboorde gat
in de originele as, markeer deze op je carbonbuis.
Nu plaatst de verwijderde tandwiel op je carbonbuis en fixeer deze goed met lijm,
wel zodanig dat de tandwiel er zo recht mogelijk er op zit.
Denk wel om de ruimte voor de lager aan de onderzijde.
Als de boel droog is dan plaats je deze nieuwe as net zoals de oude weer in je heli, met als enige verschil dat
de bovenste schroeven nu niet door het asje heengaat maar deze gewoon dusdanig vastzet dat deze niet het carbon kapotdrukt.
Dat met het tandwiel vergt wel 100% nauwkeurigheid, is dat mis dan zie je dat terug in je hele heli.
Voordeel?
Zolang je nog tandwielen hebt kun je ze op diverse lengtes maken.
Altijd recht, verbuigt nooit.
Nadeel?
Het is vrij nauwkeurig.
Blijft kwetsbaarder dan een metalen.( breuk ).
Arbeidsintensief.
Tandwielen zijn niet los te verkrijgen, alleen maar van een oude shaft.
__________________________________________________ _________________________________________________

................................doe het zelf ( nagenoeg onverwoestbare tupperware ) landingsgestel......................
Ik had een oud tupperware bakje liggen van globaal 8 bij 10 cm en van 5 cm diep.
Gezien dat door mijn kunsten ook mijn landingsgestel gesneuvelt was, besloot ik hiervan een nieuwe te maken.
Ik heb van dit bakje de beide einden er van afgesneden zodat ik een soort van een u vorm overhield.
Dit heb ik als basis gebruikt, nu heb ik de totale maten overgenomen van mij oude landingsgestel ( inclusief waar de 4 in 1 op rust ).
Ook heb ik de bevestigingsgaten overgenomen.
Het geheel lijkt nu op een u-pofiel, met aan de kopse kant een lipje voor de 4 in 1
De opstaande randen heb ik op een dusdanige hoogte afgesneden dat mijn lipo ( ruim ) vrij hangt van de grond.
Op het grote vlak heb ik uitgemeten waar het asje onder de heli uitsteekt en dit gedeelte heb ik er uit gesneden.
Doe je dat niet, loopt je asje aan met alle gevolgen van dien,
een rondje van globaal een centimeter is afdoende.
Hoe meer je er afhaalt hoe lichter natuurlijk, maar ook zwakker.
Nu heb ik aan de onderzijde en tussen de 4 schroefgaten zelfklevende klittenband geplakt ( waar later mijn lippo's aan komen te hangen ).
De hele handel mooi en keurig recht onder de heli geschroeft.
De 4 in 1 teruggeplaatst en met dubbelzijdig tape vastgezet.
Het hangt en vliegt......
Voordeel?
Nagenoeg onverwoestbaar.
Nadeel, oogt wat minder.
Kosten? denk dat het bakje duurder was dan een nieuw onderstel.................
Maar het was ook maar een ( blijvende ) noodoplossing, de mijne was tenslotte beyond repair.
__________________________________________________ __________________________________________________ __
........................................Batterij mod ...............................................
Wellicht al wel bekend, maar toch.
Benodigt:
Zelfklevende klittenband.
Een ergenis met het steeds verwisselen van de batterijen, vandaar deze "eeuwenoude" truuk.
Eén gedeelte van het klittenband kleef je onder je landinggestel.
Eventueel monteer je eerst tussen je heli en je landinggestel een plastick plaatje ( oud bankpasje o.i.d. ).
Denk hierbij wel om het uitstekende gedeelte van je as, dus eventueel een gaatje snijden waar de as doorheen kan.
En de andere helft van het klittenband plak je op je accu's.
De rest spreekt voor zich.
Voordeel?
Snel kunnen verwisselen van je accu's
Je kunt je accu naar behoefte naar voren of naar achteren plaatsen.
Je zit niet meer aan een bepaalde formaat accu vast.
Kosten?
Ach wat kost een stukje klittenband, geen idee...........
__________________________________________________ __________________________________________________ __

Nu met het nieuwe doehetzelf onderstel paste mijn canopy niet meer.....................DUZZZZZZZZ

........................................de doe het zelf petflessencanopy .............................
Een nieuwe canopy kost haast niets, maar we zijn nu eenmaal toch bezig.
Wat had ik nodig en wat heb ik niet...........een vacuumtafel om mooie vacuumgetrokken kapjes te maken.
Nu had ik elders gelezen dat men met petflessen mooi dingen kon maken, dus gingen we maar wat proberen.
Petflessen zijn a; gratis te vinden en b; ze hebben de eigenschap te krimpen zodra ze verwarmt worden.
Dit bracht mij op een idee.
Ik heb geen vacuumtafel en had geen zin om zelf één te maken.
Dus heb ik een klein balkje gepakt van 6x6 cm en plusminus een halve meter lang en heb hier op één van de
uiteinden een mooie kop gesneden en geschuurd wat een beetje een vorm kreeg van een canopy.
Kortom heb ik een mal gemaakt van hout.
Niet zo'n bolle zoals de originele maar ééntje die iets wegheeft van de xtreme versie.
Toen dit werkje af was, heb ik een fles genomen en daarvan de bodem en de hals eraf gesneden.
Het overgebleven gedeelte heb ik over de balk geschoven en toen rustig aan boven het fornuis verwarmt.
Het werkte feilloos, de fles kromp mooi over het hout heen, doch de mooie punt werd iets wat leek op een verfrommeld stuk papier.
Weer opnieuw, het principe werkte, nu nog verder uitwerken.
Ik heb toen de balk genomen en deze in de lengte doorgezaagt, nu had ik twee halve canopy "mallen".
Nu weer opnieuw, eerst één helft en dan later de andere helft ( dan maar met een naad in het midden over de canopy ).
Ook dit ging weer harstikke goed, op wederom de neus na.........weer frommels.
Nu heb ik de neus iets "stomper" geschuurt en op beide malhelften ( aan de vlakke kant ) een plankje
gespijkerd die de zelfde omtrek had als de mal zelf.
Met de bedoeling dat het plastick niet meer om een hoek hoefde te krimpen.
Nu maar weer proberen, weer een fles genomen ( waarvan de bodem en de hals er af zijn gesneden ).
Deze weer strak om de mal heen geschoven, hoe strakker over de mal, hoe minder hij hoeft te krimpen.
Het fornuis weer aan en weer voorzichtig de boel rondom laten verwarmen.
Yes, dit keer had ik meer geluk, het plastick kromp mooi over de kromming van de neus heen.
Nu de andere helft, ook deze lukte.
Nu was het zaak om de boel even rustig laten afkoelen en van de mallen af te schuiven.
Nu had ik twee groffe canopy helften.
Deze twee helften heb ik uitgesneden en tegenelkaar aan getaped ( aan de binnenzijde met gewone huis tuin en keuken tape ).
Toen dit projectje eindelijk gelukt was, heb ik het kapje een leuk vrolijk kleurtje gegeven ( ZWART ).
Toen moest het nog geplaatst worden op de plek van de oude canopy.
Ik heb hiervoor de bestaande schroefgaten gebruikt waar de oude canopy aan vast geschroeft was.
Nu wilde ik deze niet meer vastschroeven, maar iets anders en sneller.
De eenvoud zelve, twee halve sate prikkers genomen en deze in de schroefgaten gestoken ( past en vast ).
Nu kon ik de gaten gaan bepalen in mijn nieuw gebakken canopy.
Dit was snel gepiept, en nu heeft mij lama naast nieuwe pootjes ook een nieuwe neusje gekregen.

__________________________________________________ ___________________
..............................een inkoppertje, de servoarm...........
Je kunt de servostang ietwat naar buiten plaatsen, de mijne heb ik in het 3e gaatje zitten.
Reageerd iets scherper en heb hierdoor wat meer input op de rotor.
Let op, sommige zeggen dat je de stang ook nog verder naar buiten kan zetten.
Wees hier voorzichtig mee, je krijgt hiermee wel dat er te veel spanning komt op de servo en op de
swashplate (tuimelschijf).
Naast het dan onstane hogere stroomverbruik kan ook je servo kapot gaan of zelfs je swashplate.
3e gaatje is leuk genoeg. ( mijn opinie ).
__________________________________________________ ___________________
Al met al zijn er wel leuke dingen mee te doen en met wat creativiteit en inventiviteit
kun je er je "eigen" heli van maken i.p.v alles maar kant en klaar "stock" te kopen.
Niets mis mee natuurlijk, maar je kunt hem ombouwen wat je wilt.
Xtreme/borstelloos of gewoon standaart, het is en blijft en vliegt zoals ie is............een Lama.
__________________________________________________ ___________________
Helaas heb ik geen foto's van het geheel.
Indien gewenst kan ik deze wel maken en alsnog plaatsen.
Uiteraard ben ik niet verantwoordelijk voor het eventueel mislukken en de eventuele gevolgschade hieromtrend.
Hoe klein deze heli ook moge zijn, zolang hij controleerbaar vliegt is het een model en is het leuk.
Zodra hij niet meer controleerbaar is, is het een projectiel die in het ergste geval lichamelijk letsel kan toebrengen.+
Uiteraard heb ik niet alles zelf bedacht.
Van de inner en outer shaft komt het idee van rcgroups en rcuniverse
Zo ook "het derde gaatje" en de batterijmod.

Heb het alleen vrij vertaald en bij elkaar geveegd, te samen met mijn eigen idééen en inbreng.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
qua doe het zelf zul je bij de helicopters onder de kop schaalheli's moeten kijken

En voor een cp heli heb je al heel snel heel gespecialiseerde apparatuur nodig om onderdelen na te maken, of om iets te maken wat net zo goed werkt

Bij een fp en coax kun je inderdaad vaak nog wel iets zelf in elkaar lijmen/zagen/knutselen, bij grotere maten wordt dat lastiger, omdat je vaak ook meteen meer gewicht toevoegt en tegelijk iets maakt wat niet altijd even sterk is als origineel
Dus vandaar dat helicopterpiloten het in dat opzicht makkelijk hebben

de "plank" vliegers moeten meestal wel heftig aan het knutselen als ze een crash hebben..
 
Weet het, vroeger.....heel vroeger bouwde ik zelf ook vanaf tekening.
Waar het mij omgaat is om te laten zien dat er meer mogelijk is met een beetje creativiteit en om ( met name de hele jonge vliegers die het van hun zuur bijelkaar gescharrelde zakcentjes of van een krantenwijkje moeten doen ) te laten zien dat je met vrij eenvoudige en goedkope middelen toch nog iets kunt doen.
Zonder daar eerst een klein kapitaal aan reserve onderdelen te hoeven kopen.
Een tientje zegt voor sommigen mischien niets, maar voor een ander is het mischien wel weer een paar weken sparen.
En dan is het toch leuk om te zien dat het mischien veel eenvoudiger of goedkoper kan.

Uiteraard is het mogelijk om een nagenoeg complete heli zelf te ontwerpen en/of te bouwen.
Doch niet iedereen heeft de kennis of het gereedschap daarvoor.

Vandaar dit appistel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tijden zijn veranderd. Lama's zijn voor oude heren en de jeugd begint met 3-kanaals infrarood spul om daarna door te stomen naar een mini-FP ter voorbereiding op het CP spul.

Coaxiale heli's zijn niet leuk meer als je eenmaal single rotor hebt gevlogen.

Voordeel van een coax is wel dat de heli met schaar, plakband en een tube lijm vliegbaar te houden is. Overigens geldt dit ook voor FP heli's.

Maar zoals eerder gemeld bieden FP's wat meer uitdaging en de huidige mini-FP's vliegen makkelijker dan een slome coax. Binnenshuis is een kleine fijner dan de 34cm rotordiameter van een Lama.

Met RC spul spelen kost nu eenmaal geld, en laten we blij zijn dat dit de laatste jaren een stuk betaalbaarder is geworden.

Een petfles omsmelten tot canopy en spuiten kost meer dan een canopy bestellen (5 euro).
 
Een petfles omsmelten tot canopy en spuiten kost meer dan een canopy bestellen (5 euro).

Zo staat het ook geschreven.........

Als je verder leest dan lees je ook dat het gaat om het bouwen en om eigen ideën te ontwikkelen.
Onderdelen zo uit het schap halen is geen kunst.
In mijn nederig optiek ben je dan ook niet bezig met repareren, doch slecht aan het vervangen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Nee ik zou als beginner niet beginnen met een honeybee v2 kies voor een coax.
Als je toch begint met het vliegen van FP helicopter een oefen dan eerst op een simulator.

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt...
Goed topic...:D
 
Back
Top