LAMA V4 Deathroll modificatie

Ik heb met de standaard uitvoering van de V4 - GHz uitvoering regelmatig deathrolls gehad. Deze traden voornamelijk op in linkerbochten. Bij het uitkomen van een 180 graden bocht helt de heli soms sterk naar links en schiet dan schuin weg in een hoek van 30 graden met de grond. De heli is hier met de besturing niet meer uit te krijgen en stort neer.

Ik vlieg al 2 jaar met twee Heilixxen en heb dit probleem hierbij nooit gehad. Onderzoek van de V4 en de Helixx levert twee verschillen op. De flybar van de Helixx is korter en de hoek die de flybar kan maken met de rotoras is bij de Helixx twee keer zo groot als bij de V4.

Ik heb de V4 geprobeerd met de flybar van de Helixx. Ook hiermee regelmatig Deathrolls.

Om de uitslag van de flybar groter te maken heb ik de gleuf in de houder van de flybar aan beide kanten schuin naar beneden uitgevijld. De flybar heeft nu een totale uitslag van 8 cm. Voorheen was dit 4 cm. Na deze modificatie, ondanks ruig vliegen in bochten, nooit meer een deathroll gehad met de V4.

Mijn theorie is dat de standaard flybar van de V4 een te kleine uitslag heeft om de heli in moeilijke situaties te kunnen stabiliseren. Als de heli schuiner komt te hangen dan 15 graden loopt de flybar vast en kan de bovenste rotor de heli niet voldoende stabiliseren. Door de houder van de flybar aan te passen kan de flybar een grotere uitslag maken en de heli ook bij grotere vlieghoeken corrigeren.

Bert

Back