Lama V4 Slechte keus

• Topicstarter Topicstarter Boucing Betty
  • Startdatum Startdatum
B

Boucing Betty

Guest
Hallo iedereen,

Het liefst zou ik de lama v4 in de doos stoppen en terug sturen. Waarom is de vraag dan? Nou er gaan zoveel onderdelen steeds kapot het lijkt net of ze van goedkoop plastic zijn gemaakt. Mijn landing skit is in de 2e dag gebroken. Toen ik de nieuwe vandaag thuis kreeg braken ze ook na dat ik er een beetje druk op uitoefende. De batterij houder kreeg ik vandaag ook weer nieuw binnen maar die was al stuk voordat ik hem al opende. De antenne van de receiver brak af. De stabilisator boog nadat hij tegen de deur kwam. Deze helikopters zijn na mijn mening niet crash bestendig bij beginnende hobbyisten. De extreme blades zien er stevig uit en ik hoop dat deze wel langer meegaan. De oranje cannopy cover is een slechte keus omdat de batterij er uit valt na een crash. De covers zijn ook slecht crash bestendig. Na een crash van 10 meter kun je maar beter nieuwe onderdelen paraat houden. De standaard blades en reserve kun je maar beter niet gebruiken want die gaan echt snel stuk.

Ik weet niet of ik de enige ben met dit probleem maar leuk vind ik het niet.

Hoe is dit op te lossen?
Stalen landing kit met vering. en batterij houder met softpads tegen de klappen.De receiver en engine gedeelde afsluiten met aluminium en rubber kussens om klappen op te vangen. De cover van de heli's iets met dun rubber gaan doen met daarin een skelet van aluminium. Zodat je de cover na een crash terug kunt buigen als er deuken in zitten.

Jammer dat dit niet bestaat maar ja je kunt niet alles willen.

Hmmm..... mischien is het een idee om eerst eens te oefenen met de bijgeleverde simulator? Ik was ook wat ongeduldig en ben toen ook gecrashed. Heb toen eerst de simulator maar gepakt. Na hier goed op geoefend te hebben, heb ik mijn lama weer gepakt. Ik ben er best wel tevreden mee. Ik heb hem nu een jaar en vlieg er nog regelmatig mee. Heb vooral de laatste 3 maanden niets meer stuk gehad. De stabilisator is makkelijk weer recht te buigen en je kan gewoon weer verder. Landings gestel wel stuk gehad maar alleen na een harde crash. Denk maar zo, je leert op deze manier de helikopter technisch wel van binnen en buiten.

Ik denk dat dit niet aan de heli ligt maar aan de man achter de knuppels. Als je denkt dat vliegen net zoiets is als rijden met een auto dan heb je het goed mis. Ook helis van 1000 euro hebben stukken na een val van 10 meter. Oefenen op en simulator is misschien een oplossing voor je.

Het is wel mogelijk om heli's "idiot-proof" (niet vervelend bedoeld trouwens) te maken, maar dan worden ze waarschijnlijk zo zwaar dat echt vliegen niet meer mogelijk is. Ik begrijp uit je verhaal dat je geen vliegervaring hebt, waarom dan de keus voor een grote en redelijk ingewikkelde 4 kanaals heli, waarbij elke crash bijna garant staat voor schade?

Misschien is het trouwens ook een idee om geen talloze extra topics te openen over dezelfde heli waar je problemen mee hebt. :wink:

Voor het terug solderen kijk eens bij dit topic de-lama-v4-xtreme-upgrade. Heli vliegen is inderdaad iets anders dan auto rijden. Een lama V4 heb je redelijk goedkoop weer in elkaar. Probeer dat maar eens met een CP heli. Dat is zonder ervaring 2 seconden en een hoop gesleutel.

Laatst bewerkt door een moderator:
Daarbij is het belangrijk om te weten dat ook een coaxiale heli afgesteld dient te worden. Ook al staat er ready to fly op de doos.

Als ik dit verhaal zo eens lees kun je beter niet met heli's gaan vliegen.
Na een crash van 10 meter... Wie vliegt er nu met een Lama V4 10 meter hoog??? Dan kun je niet eens meer fatsoenlijk inschatten welke kant ie in gaat. En dan wordt het meestal... naar beneden.
Een heli is ook niet gemaakt om mee tegen een deur te vliegen. Dat er dan iets krom gaat of afbreekt is maar heel normaal.
Een landing skid is niet gemaakt om druk op uit te oefenen. Die is gemaakt om op te landen. En als het dan afbreekt ligt het aan de heli...
Als je op de batterij een stukje klittenband doet en in de batterijhouder ook, zal de accu er niet uitvallen.
Ik heb al jaren een V4 en die vliegt nog steeds, zonder een roestvrij stalen cover. en met de originele batterijhouder en landing skids.
Ik denk dat het in het mannetje zit en niet in de heli.
RTF betekent niet dat je niets af hoeft te stellen, al hoef je aan een V4 niet echt veel te doen. RTF betekent in mijn ogen alleen maar dat alles erbij zit om te kunnen vliegen.
Maar ja, als je je daar niet verder in wilt verdiepen en al meteen op 10 meter hoogte gaat vliegen, kun je niet anders verwachten dan dat het al vrij vlug goed fout gaat...

Ga eerst eens op een sim aan de gang. En als je dat redelijk kunt, pak dan de heli nog eens. Je zult zien dat een Lama V4 dan beter vliegt dan je denkt. Schuif het niet meteen op de heli af maar kijk eerst eens naar jezelf.

Willem.

Oh ja, en als het niks mag kosten, zoals de aanschaf van een soldeerbout, dan kun je beter tweedimensionaal bezig blijven. Dan kan het in ieder geval niet naar beneden vallen.

@ Indoorvlieger:
Een Lama V4 is geen grote ingewikkelde heli hoor. Iedereen die het een beetje serieus oppakt kan er met een uurtje aardig mee overweg.

Laatst bewerkt:
Goed verhaal, Willem01. De Lama is inderdaad geen moeilijke heli, maar wel meteen 4 kanaals, niet geschikt om te laten "stuiteren" tijdens de eerste pogingen om te leren vliegen. Je hebt zo wat verbogen, en dan sta je als beginner al snel met je mond vol tanden. Dan kun je beter een goedkoop en klein coaxje nemen, om een beetje gevoel te krijgen voor het bewegen in 3 dimensies. Een sim kan ook, maar is vaak een stuk duurder dan een goedkoop mini coaxje. Maar ik begrijp dat er bij deze heli al een sim zit? Dan is dat zeker aan te raden om mee te beginnen. En zorg voor voldoende ruimte waar je vliegt, zodat je minder kans hebt om wat te raken, of een ongelukkige uitwijkbeweging maakt...

Als ik dit verhaal zo eens lees kun je beter niet met heli's gaan vliegen.
Na een crash van 10 meter... Wie vliegt er nu met een Lama V4 10 meter hoog??? Dan kun je niet eens meer fatsoenlijk inschatten welke kant ie in gaat. En dan wordt het meestal... naar beneden.
Een heli is ook niet gemaakt om mee tegen een deur te vliegen. Dat er dan iets krom gaat of afbreekt is maar heel normaal.
Een landing skid is niet gemaakt om druk op uit te oefenen. Die is gemaakt om op te landen. En als het dan afbreekt ligt het aan de heli...
Als je op de batterij een stukje klittenband doet en in de batterijhouder ook, zal de accu er niet uitvallen.
Ik heb al jaren een V4 en die vliegt nog steeds, zonder een roestvrij stalen cover. en met de originele batterijhouder en landing skids.
Ik denk dat het in het mannetje zit en niet in de heli.
RTF betekent niet dat je niets af hoeft te stellen, al hoef je aan een V4 niet echt veel te doen. RTF betekent in mijn ogen alleen maar dat alles erbij zit om te kunnen vliegen.
Maar ja, als je je daar niet verder in wilt verdiepen en al meteen op 10 meter hoogte gaat vliegen, kun je niet anders verwachten dan dat het al vrij vlug goed fout gaat...

Ga eerst eens op een sim aan de gang. En als je dat redelijk kunt, pak dan de heli nog eens. Je zult zien dat een Lama V4 dan beter vliegt dan je denkt. Schuif het niet meteen op de heli af maar kijk eerst eens naar jezelf.

Willem.

Oh ja, en als het niks mag kosten, zoals de aanschaf van een soldeerbout, dan kun je beter tweedimensionaal bezig blijven. Dan kan het in ieder geval niet naar beneden vallen.

@ Indoorvlieger:
Een Lama V4 is geen grote ingewikkelde heli hoor. Iedereen die het een beetje serieus oppakt kan er met een uurtje aardig mee overweg.

Ja met sommige reacties ben ik het eens maar met meeste niet.
Want mijn oom had een micro heli gekocht voor 20 € die kreeg meer crashes te verduren en crashte van 10 meter hoog niks kapot. Behalve dat de achterste engine er af vloog. De blades gingen niet kapot ook al klapte hij tegen deuren.

Op de simulator kan ik goed vliegen maar dat wil niet zeggen dat het ook in praktijk zo is. Met het stellen van de heli heb ik problemen want zoals sommige hier zeggen mijn heli blijft op constante hoogte ook al ben ik 20 sec weg. Wat bij mijn niet het geval is. Een video turtorial over hoe je de heli afstelt zou mooi zijn. En ik ben bang om aan de port te friemelen.

Maar ik heb een oplossing bedacht. Ik ga mijn eigen landing skit onderdelen maken van staal.

Een helicoptertje van 20 euro is een dingetje van misschien 30-40 gram. Je hebt dan dus ook weinig gewicht wat op de grond valt.

Hier nog een, waarschijnlijk tegenvallende, reactie. Als rechtgeaarde lama vlieger kan ik het verhaal van Willem eigenlijk alleen maar onder schrijven. Dit ligt niet aan de lama maar helaas aan de vlieger. Als ik jou verhaal lees kan ik maar 1 conclusie trekken, te ruw, te ongecontroleerd en te snel alles willen en daardoor word je alleen maar gefrustreerder..... Je bent alleen maar aan het over corrigeren en niet aan het vliegen.
Overigens met een lama kan je geen 3D :D.

Raap al je moet eens bij elkaar en begin eens rustig opnieuw. Bouw je lama terug op met originele onderdelen, start dan eens met schuiven over de grond zodat je precies weet wat welke knuppel doet doet en probeer het te begrijpen, trek hem daarna rustig los en laat dat helitje maar eens een aantal batterij ladingen op oog hoogte voor je hangen, en ja das saai dat weet ik, maar zo ga je wel, de in jou geval hoognodige, oog hand coördinatie kweken en zal je die deur niet vaak (zeg nooit nooit) meer tegenkomen.
Overigens: Met het gebruikte materialen van de lama is helemaal niets mis deze zijn van veel betere kwaliteit als dat €20,- helitje van je oom...

suc6
Ferdy

Anders neem je deze

Hier kan je mee raggen tot je er bij neervalt. (Bijna) niet stuk te krijgen. Slechts 11 cm.
Alleen wel infra rood en 3 kanaals. Maar...., wat heb ik een lol met dat ding binnen.En je hoeft niks in te stellen.Hoewel............

article11203012.jpg

Het heeft alleen niet zoveel met modelbouw te maken. Maar wel leuk.

Hier nog een, waarschijnlijk tegenvallende, reactie. Als rechtgeaarde lama vlieger kan ik het verhaal van Willem eigenlijk alleen maar onder schrijven. Dit ligt niet aan de lama maar helaas aan de vlieger. Als ik jou verhaal lees kan ik maar 1 conclusie trekken, te ruw, te ongecontroleerd en te snel alles willen en daardoor word je alleen maar gefrustreerder..... Je bent alleen maar aan het over corrigeren en niet aan het vliegen.

Raap al je moet eens bij elkaar en begin eens rustig opnieuw. Bouw je lama terug op met originele onderdelen, start dan eens met schuiven over de grond zodat je precies weet wat welke knuppel doet doet en probeer het te begrijpen, trek hem daarna rustig los en laat dat helitje maar eens een aantal batterij ladingen op oog hoogte voor je hangen, en ja das saai dat weet ik, maar zo ga je wel, de in jou geval hoognodige, oog hand coördinatie kweken en zal je die deur niet vaak (zeg nooit nooit) meer tegenkomen.
Overigens: Met het gebruikte materialen van de lama is helemaal niets mis deze zijn van veel betere kwaliteit als dat €20,- helitje van je oom...

suc6
Ferdy

Ja dat ik ongeduldig ben klopt, maar, ik vind gewoon dat bijvoorbeeld de landing skit te snel breekt. Ik oefen dan ook thuis waar veel objecten in de weg staan. Maar ik neem al Julie advies mee en ga er mee aan de slag. Alleen heb ik soms het gevoel dat ik hem gewoon niet goed kan afstellen.

suc6
Ferdy

Als ik hem op ooghoogte laat vliegen ben ik alleen bezig met corrigeren omdat ik hem niet goed kan afstellen

Afstellen is bij mijn (protech helixx) is soms ook raar. Als je hem een maal in de lucht hebt, en hebt afgesteld, kan je dat later nog een keer doen omdat hij dan weer niet recht gaat.

Ik krijg hem ong. 10 sec 1,5 meter in de lucht, dan gaat ie een beetje draaien en dan weet ik niet precies meer wat ik moet doen, en dan staat ie weer op de grond (wel nog heel gelukkig)

Ik denk dat het ook handig is als je een trainingskruis gebruikt, dan gaan je skids ook nog wat langer mee.

mvg Bram

Afstellen is bij mijn (protech helixx) is soms ook raar. Als je hem een maal in de lucht hebt, en hebt afgesteld, kan je dat later nog een keer doen omdat hij dan weer niet recht gaat.

Ik krijg hem ong. 10 sec 1,5 meter in de lucht, dan gaat ie een beetje draaien en dan weet ik niet precies meer wat ik moet doen, en dan staat ie weer op de grond (wel nog heel gelukkig)

Ik denk dat het ook handig is als je een trainingskruis gebruikt, dan gaan je skids ook nog wat langer mee.

mvg Bram

Kijk welke kant de heli op draait, zet hem aan de grond, trim het roer bij en herhaal dit tot de heli niet meer draait. Het zelfde geldt voor voor/achteruit, links/rechts hooveren. Probeer je steeds op één functie te concentreren met bijtrimmen tot de heli stil blijft hangen na het opstijgen.

Een trainingskruis werkt bij deze heli óók dempend op de bewegingen en maakt het in het begin wat makkelijker om te hooveren.

De Helixx heli's hebben vaak het probleem dat ze niet recht vliegen bij cyclische input en dat je +/- 45 graden tegen moet sturen in alle richtingen. Dit kan in het begin zeer verwarrend werken en voor veel problemen zorgen met het vliegen.
Als dit bij jou het geval is en je wilt vooruit vliegen, dan moet de rechterknuppel naar voor en rechts, bij naar rechts vliegen naar rechts en achter etc. Ligt meestal aan inferieure motoren. Met Xtreme motoren is dit probleem bij mij opgelost.

Laatst bewerkt:
De Lama V4 een slechte keus?

Uit persoonlijke ervaring weet ik dat de lama V4 zeker geen slechte heli is. Zoals hier eerder al gemeld zijn de klachten bij beginners eerder te zoeker bij de piloot dan bij de heli.

Mijn eerste coax was een van het merk BMI (een apache combat heli). Deze vloog niet slechter of beter dan de lama V4. Ik heb hiermee voorzichtig beginnen oefenen tot het beter en beter ging. De enige schade die ik had waren gebroken bladen en de canopy die beschadigd was. Dit laatste was ook omdat de canopy een "schaal" model was.
Daarna ben ik met een lama V4 begonnen. Hier heb ik behalve de bladen en een gedeukte body nog geen schade aan gehad.

De conclusie kan dan ook zijn dan de heli wel goed is maar dat de piloot nog beter moet worden.

Kijk welke kant de heli op draait, zet hem aan de grond, trim het roer bij en herhaal dit tot de heli niet meer draait. Het zelfde geldt voor voor/achteruit, links/rechts hooveren. Probeer je steeds op één functie te concentreren met bijtrimmen tot de heli stil blijft hangen na het opstijgen.

Een trainingskruis werkt bij deze heli óók dempend op de bewegingen en maakt het in het begin wat makkelijker om te hooveren.

De Helixx heli's hebben vaak het probleem dat ze niet recht vliegen bij cyclische input en dat je +/- 45 graden tegen moet sturen in alle richtingen. Dit kan in het begin zeer verwarrend werken en voor veel problemen zorgen met het vliegen.
Als dit bij jou het geval is en je wilt vooruit vliegen, dan moet de rechterknuppel naar voor en rechts, bij naar rechts vliegen naar rechts en achter etc. Ligt meestal aan inferieure motoren. Met Xtreme motoren is dit probleem bij mij opgelost.

De hel draait nu vrijwel niet meer. Maar om te hooveren moet ik wel naar achteren sturen (klein beetje)

Het vliegen gaat al best goed, ik kan al redelijk lang in de lucht blijven, en een paar (scheve) bochtjes vliegen.

mvg

Als ik hem op ooghoogte laat vliegen ben ik alleen bezig met corrigeren omdat ik hem niet goed kan afstellen

Hey

in principe zou hij uit de doos redelijk moeten vliegen maar door al dat gecrash zal er best wel wat veranderd zijn en misschien wel een asje krom... :(.
Als je weet welke beweging je steeds moet corrigeren weet je ook wat je moet afstellen. BV moet je tijdens het vliegen continu links corrigeren dan zal je het linkje van je swashplate moet aanpassen, net zo lang en in kleine stapjes totdat je tijdens het vliegen niets of nauwelijks meer hoeft te doen. Dat zelfde doe je natuurlijk voor voor en achteruit.

Draait je lama rondjes dan kan ik je aanraden de eerste post van dit sub-forum secuur te volgen www.modelbouwforum.nl/forums/fp-coaxiaal/40034-gyro-lama-v3-afstellen.html dat lost ook dat probleem zeker weten op. Voor nu de laatste tips: Ga je afstellen zorg dan dat alles trims op je zender neutraal staan. Ga je vliegen stuur dan met kleine bewegingen en probeer te anticiperen op de beweging van je heli (maw probeer de beweging die je heli gaat maken tegen te sturen voordat die beweging ingezet)

gr
Ferdy

Overigens: Landingskids breken echt veel minder snel als je probeert om niet meteen het gas vol dicht te trekken....

Laatst bewerkt door een moderator:
Back