Lama V4

• Topicstarter Topicstarter pdspds
  • Startdatum Startdatum
P

pdspds

Guest
Hallo allemaal,
mijn opa heeft een Lama V4 gekocht, om het helivliegen zelf te leren.
Hoe kan hij nu best de eerste stapjes zetten?
Hebben jullie tips?

Alvast bedankt

Eerst eens een keer opstijgen tot een 50 centimeter boven de grond en dan kijken wat de heli doet. Draait ie om zijn as? Gaat hij naar voren, achteren, links, rechts? Asrotatie kun je afstellen met de proportional en gain regelaars op de 4-in-1 unit in de heli. Links/rechts en voor/achterwaarts kun je afstellen door de servo links in of uit te draaien. Kijk even welke servo gebruikt wordt voor voor en achter en welke voor links en rechts. Zorg ervoor dat je het afstellen doet met een volle accu. Denk er ook aan om je trims op de zender in het midden te zetten. Deze kun je gebruiken om de puntjes op de i te zetten. Kost wel wat tijd voor je 'm goed hebt, maar dan vliegt het wat makkelijker.
Boven in deze rubriek staat een uitgebreid artikel over het afstellen van de gyro voor en Lama V3. De Lama V4 werkt hetzelfde.

Als je 'm afgesteld hebt en op kunt stijgen zonder dat hij gekke dingen doet, kun je gaan oefenen met langzaam vooruit, achteruit en draaien. Hou er bij het vliegen wel rekening mee dat je de neus van de heli stuurt en niet de staart. Anders verras je jezelf misschien nog. En nose in (de neus naar je toe) werkt links en rechts precies andersom (heeft mij ook al wat bladen gekost :):):)).

Zorg er vooral de eerste dagen voor dat je ruimte genoeg hebt om te vliegen, zodat je jezelf kunt corrigeren als je de verkeerde kant op gaat.
Aan de Lama V4 zal het niet liggen. Die is stabiel genoeg en zal je niet makkelijk verrassen.
Succes ermee.

Groeten,
Willem.

De eerste stappen is het probleem niet, geduld is het voornaamste

maar als je dat hebt, kun je op je gemakkie eens proberen of je het geheel met het landingsgestel op de grond op zijn plaats kunt houden, met de rotor steeds iets harder draaiend (hij moet net niet loskomen)
belangrijk: staart naar je toe houden
later kun je proberen of dezelfde dingen ook lukken met de staart van je af, maar nu nog even niet

klinkt saai, maar op deze manier heb je de minste kans op schade als de heli besluit een andere kant op te gaan als dat jij voor ogen hebt. Indien dit gebeurt, gas meteen dicht zetten (langzaam draaiende wiek = minder schade, snel draained = veel schade)

als dit lukt, kun je het eens proberen met het landingsgestel een stuk van de grond af (lees, max 5 cm)

hierbij zit je nog in de turbulente luchtstroom die de heli zelf veroorzaakt, waardoor het geheel niet zo heel snel stil zal willen hangen
boven de 30 a 50 cm is dit voorbij, maar heb je meer schade als de heli zijn zin doorzet.

In ieder geval, doe niets waarvan je denkt dat je het nog niet kunt

Succes ermee

Lama V4 Eerste stapjes ? ?

Hoi
Ik heb sinds enkele dagen ook een Lama V4 gekocht om wat te oefenen.
Extra kruis eronder gemaakt en vastgezet met tape.
Als de heli bijna los komt wil hij steeds met zijn neus de lucht in en met zijn staart schuin naar beneden.
Heeft iemand misschien een idee hoe ik deze moet temmen dat hij wel verticaal recht naar boven vliegt.
Er word geschreven als je een nieuw toestel koopt :batterij laden,batterij erin,zender aan,batterij helicopter aansluiten en vliegen maar.
Dit is dus echt niet waar en zal wel even duren voordat u zover bent.
Misschien dat iemand nog tips heeft voor een beginner ?
Fr.

Laatst bewerkt door een moderator:
das niet zo heel moeilijk
Als eerste even kijken of de swash helemaal horizontaal ten opzichte van de horizon staat, dit kan je instellen door de ballinkjes van je servo naar je swash langer dan wel korter te maken.
Wel zorgen dat je trims op je zender neutraal staan .....
Als alles rechte staat nog maals proberen op te stijgen.

Wellicht heb je hier iets aan:

Heb je het idee dat je helikopter niet op één plaats blijft als je pak weg een halve meter boven de grond probeert te hoveren, dan is het tijd om naar de afstelling van de servo’s en trimmer te kijken. De beste methode is ook hier structureel te werk te gaan. Volg daarom de volgende stappen:
1. Kijk of de servo-armpjes (wit) haaks op de lange kant van de servo staat. Plaats de helikopter op een vlakke tafel, schakel de zender in en sluit de accu aan. Kijk vervolgens of de servo-armpjes haaks op de lange kant van de servo staan. Is dat niet zo schroef betreffend armpje los en monteer hem opnieuw, zo haaks mogelijk;
2. Zet de trimmer - die je aan het afstellen bent - in het midden (de neutrale stand), schakel de zender in aan en sluit de accu aan;
3. Stijg een halve meter op en kijk welke kant je helikopter op beweegt, nadat je hem hebt stil gehangen;
4. Landt en maak de verbinding met je accu los;
5. Pas corresponderende trimmer (op de zender) aan. Doe dat bij één trimmer. Pas nooit meerdere trimmers tegelijkertijd aan;
6. Ga weer naar stap 2, net zolang totdat de helikopter een paar seconden op een plaats blijft.
Pas nu pas betreffende servolink(s) aan. Eén servolink tegelijkertijd. Pas nooit meerdere servolinks tegelijkertijd aan. Het aanpassen doe je door een servolink aan de bovenzijde los te maken en het bovenste deel een slag te draaien (beide delen van een servolink zitten met schroefdraad aan elkaar verbonden). Kijk goed of je de servolink langer of korter moet maken. Je kunt dat zien doen betreffende trimmer te bewegen, naar het neutrale punt, en te kijken welke kant de servolink opbeweegt. Ga nu weer naar stap 2, net zolang totdat je helikopter bij het hoveren een paar seconden stil blijft hangen.

Groeten
Martin

super..een mooi gestructureerd verhaal......echter lijkt mij dat jou complete verhaal mbt afstellen komt pas om de hoek kijken als je je, in dit geval, LAMA zonder, of met een minieme knuppel beweging los kan trekken.
Immers, een coax kan je los trekken door alleen maar gas te geven....
Corrigeren van de swash " op het oog" ten opzichte van een horizontaal ( dus niet ten opzichte van de heli) is daarbij de eerste basis stap bij een de afstelling.

Als de swash in eerste instantie al niet horizontaal staat moet je bij het lostrekken van je LAMA te veel corrigeren wat automatisch lijdt tot over correctie wat bij een beginner automatisch lijdt tot een crash...
Overigens, nu ik het verhaal van Frans zo lees heb k heel sterk de indruk dat het probleem wel eens zou kunnen komen door de montage van het zogenaamde kruis....

Frans.. zet de flybar van je lama eens haaks op de staart en til de heli dan eens met 2 vingers aan beide uiteinde van de flybar op. Indien je de heli op kan tillen met het landingsgestel evenwijdig aan de grond is er vwb de balans niet zo veel aan de hand.
Hangt hij naar achter... zie daar het probleem :) bij het lostrekken van je heli.
op het moment dat je alles in balans kan op tillen ga je kijken of je swash op het oog horizontaal staat. Zet je heli op een vlakke horizontale tafel en pas je de ballinks van je servo naar je swash aan net zo lang tot dat je swashplate horizontaal staat.

Ga dan verder volgens de uitstekende methode beschreven door Martin

suc6

Dank voor je aanvulling
Daarom even een deeltje uit het EBook wat aan de gegevens tekst vooraf gaat:
Om het verhaal compleet te maken (hoop ik)
De oorzaak van het trillen of schudden achterhalen

De meest effectieve manier om naar de oorzaak van het trillen of schudden te zoeken is:
1. Verwijder de eventueel gemonteerde trainingsset. Mogelijk is hiermee je probleem al verholpen;
2. Verwijder alle onderdelen die bewegen (rotorbladen e.d.).

Nu start je de je helikopter op en kijk je of de ‘shaft’ trilt. Kijk van bovenaf op de ‘shaft’ neer. Is de ‘shaft’ krom dan zie je dat duidelijk, doordat de kop een wazige vorm en/of slingerende vorm heeft. Is dat zo dan vervang je de inner- en outershaft.

Vervolgens monteer je genoemde onderdelen één voor één weer. Na elk onderdeel controleer je of je helikopter weer gaat trillen of schudden. Is dat zo dan heb je het probleemonderdeel gevonden. Dit dient je vervolgens te repareren c.q. te vervangen.
Het afstellen van de ‘servo pullrod’

Als de helikopter tijdens het vliegen naar links of rechts leunt kijk dan of de ‘swashplate” netjes horizontaal staat. Om dat te controleren zet je even je zender aan en sluit je de accu aan. Staat de ‘swashplate” niet netjes horizontaal pas dat dan aan door betreffende ‘servo-pull-rod’ te verlengen of te verkorten.
Groeten
Martin

ik heb een lama v4 gekocht paar weken geleden. Ik krijg hem maar neit stil met trimmen. ik ha dergens anders gelezen dat als je straat naar rechts gaat moet je de propportional naar links draainen dus ik heb dat gedaan maar nu si hij nog erger en ik heb hem zo vaak gedraait dat ik nu neit meer weet hoe het stond. mijn probleem is dat hij om zijn eigen as wou draaien maar toen ik aan de gain en de propportional ging draaien wilt hij nu allen maar zijn straat heel snel 360 graden rond draaien. :(

Mijn vraag is:

weten jullie hoe ik hem weer stil krijg? en
hoe dat de staart weer recht blijft

als jeulie reageren willen julie een foto er bij zetten hoe julie julie zenser hebben staan.

DANK U VOOR HET LEZEL / HET BEANTWOORDEN

Back