super..een mooi gestructureerd verhaal......echter lijkt mij dat jou complete verhaal mbt afstellen komt pas om de hoek kijken als je je, in dit geval, LAMA zonder, of met een minieme knuppel beweging los kan trekken.
Immers, een coax kan je los trekken door alleen maar gas te geven....
Corrigeren van de swash " op het oog" ten opzichte van een horizontaal ( dus niet ten opzichte van de heli) is daarbij de eerste basis stap bij een de afstelling.
Als de swash in eerste instantie al niet horizontaal staat moet je bij het lostrekken van je LAMA te veel corrigeren wat automatisch lijdt tot over correctie wat bij een beginner automatisch lijdt tot een crash...
Overigens, nu ik het verhaal van Frans zo lees heb k heel sterk de indruk dat het probleem wel eens zou kunnen komen door de montage van het zogenaamde kruis....
Frans.. zet de flybar van je lama eens haaks op de staart en til de heli dan eens met 2 vingers aan beide uiteinde van de flybar op. Indien je de heli op kan tillen met het landingsgestel evenwijdig aan de grond is er vwb de balans niet zo veel aan de hand.
Hangt hij naar achter... zie daar het probleem

bij het lostrekken van je heli.
op het moment dat je alles in balans kan op tillen ga je kijken of je swash op het oog horizontaal staat. Zet je heli op een vlakke horizontale tafel en pas je de ballinks van je servo naar je swash aan net zo lang tot dat je swashplate horizontaal staat.
Ga dan verder volgens de uitstekende methode beschreven door Martin
suc6