Lama XRB en nu?

Hallo,

Ik vlieg inmiddels een kleine maand met een Hirobo Lama XRB, die kleine contra-roterende FP heli, met "ingebouwde" hooverstabiliteit.

Dankzij die stabiliteit kan/durf ik inmiddels achtjes te vliegen in de woonkamer, nose-inn te hooveren, en al pirouettend een cirkel te vliegen...

Ik realiseer me heel goed dat een groot aandeel in de stabiliteit van de heli zit, en maar gedeeltelijk in mijn toegenomen stuurmanskunsten.

Nu ik de smaak van het e-heli vliegen te pakken heb zit ik al een beetje te kijken naar een evt. volgende stap. Gevoelsmatig denk ik aan een CP heli ipv een FP heli, ook al zit daar meer afstelwerk aan, de directheid van dit systeem spreekt mij toch wel aan.

Zelf zit ik te denken aan een LOGO10 of een Robbe Eolo; de Corono valt af met zijn FP.

Kunnen de ervaren helivliegers adhv dit verhaal mij een aantal aanbevelingen doen? (ik heb wel met de zoekfunctie gewerkt, maar dat levert helaas ook een boel ruis-info op...)

Alvast bedankt,

Hans

hans
een logo 10 is redelijk duur maar dat weet je al van mijn eigen ervaring.
het is wel een goede heli mits goed uitgerust.
dus niet zo als ik helaas heb.
een goede setup staat zekers al op het forum.
de eolo is ook al veel over geschreven op ook een goede heli zei het wat kleiner dan de logo 10 dus moet er ook iets lichter elektro op en in.
op een logo 10 kun je een gy401 met bij horen de servo (s9253/s9254) zeten.
zo ver ik de eolo ken kun je er wel een gy401 op zetten maar geen bij horen de servo.
maar ik zal zondag de logo even mee nemen.
hij kan nog niet vliegen want moet er eerst nog een ander tandwiel voor op halen.
maar op het moment gaan de raptors even voor

Vanaf de lama(ar) zou ik eerst nog eens een FP indoor heli proberen zoals een ikarus piccolo V2 of hummingbird (en namaak)

Ik zou meteen voor een CP gaan, in plaats van een stap terug en dan een FP kopen.

Een eolo kan WEL een bijbehorende digitale servo op staart hebben. Dit is dus geen nadeel. Zelfs al zou het niet kunnen dan maakt het weinig uit, de meeste analoge servo's van die grote zijn even snel.

De eolo en Logo 10 vliegen allebei lekker stabiel. Je merkt alleen verschil als er iets meer wind staat, dan vliegt de logo 10 beter. Daar moet je dan wel een klein beetje meer geld in stoppen.

Ik zou kiezen voor het model wat je zelf het leukst vind.

hans ik ben het trouwens eens met laurens dat je het model moet kiezen dat je zelf het meeste aanspreekt.

ook ben ik blij dat laurens die een eolo heeft gehad (maar weg heeft gedaan omdat hij niet de juist borsteloose motor er voor had.) even duidelijk heeft gemaakt dat er dus wel een gy401 met s9253/54 op kan

De beslissing is gemaakt!

Ik heb zeer gunstig een EoloR22 overgenomen (dank aan Dennis!)

De set-up: GWS Naro HP/BB servo's op hek en rotor(3x). Een Robbe G-200 gyro, de standaard speed 600 motor en 8 cellen 3300.

Ik vraag me nu af of ik misschien direct al naar een brushless set-up moet gaan, omdat er nog een regelaar gekocht moet worden. Een goede kandidaat zou kunnen zijn:

Heli-regelaar CC-25A en een HET-RC Impeller motor van rond de 2200 kV (EDF-4W). Deze motoren kunnen bij 8 cellen (ongeveer 9 volt onder belasting) 20-25 A continu verstoken, wat al snel neerkomt op 200 watt opgenomen vermogen bij een rendement van 85%. Dat is dus heel wat beter dan de standaard speed600, bovendien scheelt het ook nog eens bijna 100 gram...

Verder moet ik nog een zender op mode 1 zien te vinden...ik ben als multiplex gebruiker niet van plan om een tweede EVO aan te schaffen; ik zat te denken aan een Cockpit MM (nieuwe Heli versie) of evt een FX18 van futaba. Zijn er nog andere goede alternatieven..? wellicht een Hitec Optic 6?

Graag hoor ik van jullie,

Hans

je kan even een mailtje naar dutchpiloot sturen en vragen wat hem z,n eolo motor en regelaar is.
dat vliegt uitermate perfekt,
genoeg vermogen in ieder geval.

ik zou voor een ff9 gaan of een ff7.
zeer goede zender en gemakkelijk te programeren.

piccolopup
ik weet niet waar je die info weg haalt maal alle fx-18's heben maar een 3 punts curve. dus is die zender alleen te gebruiken met govenor modus van de regelaar.
ook op de site van robbe waar de zenders door futaba alleen voor worden gemaakt staat niets nieuws op

er vliegen genoeg mensen heli met een fx 18. alleen voor hard 3d is een 5 punts makkelijk. Een mooie schaak bell bv heeft dat echt niet nodig (was ook te zien in utrecht ;))

En met electro heb je die 5 punts al helemaal niet nodig :)

ben ik met je eens herman als je rustig wil vliegen en je een goede regelaar hebt is een 3 punts curve genoeg.
maar de fx-18 heeft gewoon een 3 punts en niet meer

Het betreft hier gewoon versie 2, de nieuwe FX 18...
Deze heeft blauw ipv oranje bij de toetsen en wordt verkocht in drie verschillende sets, het verschil zit 'm in de bijgeleverde servo's...
De nieuwe software is nu ook zestalig waaronder nederlands ;)

Dan zijn er blijkbaar al drie softwareversies in omloop, Mijn vorige zender was het eerste type FX-18, deze had nog geen nederlandstalige menu's...

ik heb hier dus v2 en v1 fx-18's liggen en bijden hebben bij heli een 3 punts curve.
in de handleiding word ook alleen gesproken over een 3 punts curve
dus dan zou deze v3 moeten zijn
v2 heeft wel nederlands en v1 niet

Back