lamp laten knipperen voor morse, hoe?

• Topicstarter Topicstarter scoob
  • Startdatum Startdatum
S

scoob

Guest
hoi, voor een wellicht toekomstig extraatje vraag ik me af op wat voor manieren ik een lampje/ledje kan laten knipperen om morse uit te zenden
aan in/uitschakelen via drukknop op de zender had ik al gedacht maar dat stuurt niet handig denk ik :roll:
op wat voor manieren zou dit kunnen?? (ik hoop niet dat het al te ingewikkeld word)

bvd

een picje programmeren om je codes uit te zenden
is op zich niet zo ingewikkeld, als je het eenmaal beet hebt tenminste
dan kan je zelfs woorden/combinaties programmeren die uitgezonden moeten worden. Aan/uit via de zender is dan ook geen probleem...

Tegen kleine vergoeding wil ik het je wel maken :wink:

.-- .- .- .-. --- -- / .-- .. .-.. / .--- . / .--- . / .-.. .. -.-. .... - . -. / .. -. / -- --- .-. ... . / .-.. .- - . -. / -... .-. .- -. -.. . -.

Johan
.--- --- .... .- -.

Had verwacht dat ie op m'n morse bericht wel zou replyen.

Als je morse op een auto wilt zou je het op z'n minst moeten kunnen lezen.

--. --- . -.. / --. . -.. .- .- -. / .. ... / - --- -.-. .... / -. --- --. / .-- . .-.. / -- --- . .. .-.. .. .--- -.- / -. .. . - ..--.. / --- ..-. / .--. .-. --- --. .--- . / --. . -... .-. ..- .. -.- - ..--..

oja, om op je vraag te antwoorden: je dient alleen een vrij kanaal op je zender te hebben, met daarop een drukknopje ( seinsleutel).
dan drukken op het knopje aan aan uit etc.

in een chipje kun je wel een vast textje zetten, die je dan activeert

Maar wat is de zin hiervan? wie kan het tegenwoordig nog lezen?

Johan

Ik vrees dat er weinig reactie op een morse-signaal komt;
Vorige week heeft het laatste examen morse voor zend-amateurs plaatsgevonden.

Roel

Ach, het meeste was toch al computer generated en decoded.
Ben persoonlijk voor toeganglijkheid maken van amateurbanden.
anders word het echt een "oudjes" hobby.

Hiermee kun je de link ook leggen tussen modelvliegen
jong bloed heeft elke hobby nodig....... :D

Maar,
ben nog steeds benieuwd waarom iemand morse op koplampen wil.

Johan

morse op koplampen?
had het zelf liever op een marine vaartuig gezien (periode eerste wereld oorlog).
was op internet aan het rondkijken voor informatie over alles wat met schepen te maken heeft en ik kwam een stukje over communicatie tussen schepen tegen, van tafelkleed in de mast "kom gezellig hier eten" tot marifoon en daartussen oa morse via seinlampen.
leek me een leuk detail om aan te brengen maar had eigenlijk geen flauw idee hoe ik het in elkaar kon zetten (behalve dan direct zelf voor telegraaf te spelen maar dan kan je je niet op het varen concentreren)
vandaar dus
ken zelf overgens (nog) geen morse, "vroeger" bij de scouting eens iets over gehoord en gezien maar daar houd het mee op

In dat geval, afgelopen kerst liep iedereen met van die kerstmutsen die vrolijk knipperden. Knip daar het chipje en batterijhouder uit.
aan dat chipje zitten 8 lampjes, daar hoef je dan maar een van
te gebruiken.
Hang dat lampje in een schijnwerpertje aan de mast.
sluit het geheel aan op een schakelkanaal, en na indrukken van
een knopje op ab zal het geheel willekeurig knipperen.

Kans is uitermate klein dat iemand het opvalt, dat het geen morse is.

Johan

ok, @maarten, bedankt voor je aanbod maar ik weet niet of ik het gebruiken, eerst maar eens mijn huidige project afbouwen.
bedankt voor de reacties iedereen!

J o h a n zei:
.-- .- .- .-. --- -- / .-- .. .-.. / .--- . / .--- . / .-.. .. -.-. .... - . -. / .. -. / -- --- .-. ... . / .-.. .- - . -. / -... .-. .- -. -.. . -.
Johan
.--- --- .... .- -.
waarom wil je je lichten in morse laten branden
joha

J o h a n zei:
--. --- . -.. / --. . -.. .- .- -. / .. ... / - --- -.-. .... / -. --- --. / .-- . .-.. / -- --- . .. .-.. .. .--- -.- / -. .. . - ..--.. / --- ..-. / .--. .-. --- --. .--- . / --. . -... .-. ..- .. -.- - ..--..
goed gedaan is toch nog wel moeilijk niet :mrgreen:

Een vliegmaat van mij maakt uitbreidingscomponenten waarin dit soort wensen hun toepassing hebben.

Kijk hier maar eens:

http://www.solcon.nl/extension/

Als je interesse hebt kan hij iets dergelijks wat jij wenst maken. Hij heeft mij gevraagd dit anwoord even te plaatsen omdat het hem maar niet wilde lukken zich aan te melden.
Je kan hem vandaag gewoon bellen!

Mocht het nog nodig zijn, De te gebruiken software hiervoor heb ik al voor diverse projecten gebruikt. Repeater besturing, duiklamp, callgever enz...
Ik kan een controller regelen welke een fet aanstuurd op de lamp te laten seinen.....

Groeten,

Rob

Back