lanceersysteem voor verkleinde nozzle

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door visaac, 8 jan 2007.

  1. visaac

    visaac Guest

    ik en bosduif zijn op het moment gekomen om met verkleinde nozzles te werken...
    we hadden een soort van systeempje gevonden maar dat zal waarschijnlijk niet lukken... ook zullen we verschrikkelijk nat worden als we de raket wille laten vliegen met dat systeem...

    nu... wat voor lanceringssysteem bebruiken jullie om raketten met verkleinde nozzles te lanceren... en als je kan post of email (kweetekiketnie@hotmail.com) foto's en ontwerpen naar me door...

    want hier in ons kleinzielig belgisch boerendorpje is er niemand, nobody, geen sikkepit, rien de knotsen buiten de boerkes, anders dan wij twee die iets afweten van flessen naar de hemel te schieten...

    jan
     
  2. DST

    DST Guest

    Hallo Jan,

    Hebben jullie al eens aan een gardena tuin aansluiting gedacht?
    Ik gebruik het ook en is erg betrouwbaar.

    Als nozzle kun je het tuitje gebruiken en voor lanceerplatform het koppelstuk zelf.

    op www.dutchspacetravel.tk kun je ook zien dat de neptune II die ik samen met nog een paar andere gebouwd heb ook zo`n aansluiting gebruik die ook op ons lanceer faciliteit past.
    (we zijn de NEPTUNEII nog steeds aan het verbeteren qua parachute, vinnen en neuskegel)
    hij deed het al goed maar het kan altijd beter :wink:

    Ik zal kijken of ik ook nog wat heb liggen aan plaatjes en tekeningen die ik jullie door kan sturen.

    Groeten,
    Roy
     
  3. visaac

    visaac Guest

    het nozzle systeem dat we proberen begint aardig te lukken...
    we gebruiken eigenlijk de verbindingsstukken van een compressor... de nozzle is sinds gisteren ingelijmd in de fles... en moet nu nog zeker een dagje drogen...

    deze nozzle past dan mooi in een aansluitingsstuk met terugslagklep van een compressor zelf en zit dus volledig waterdicht en stevig vast...
    het enige probleempke is dan dat dat klepke dat je naar beneden moet trekken (zoals het gardena koppelingssysteem) nogal stevig vast zit... dus er moet nogal aan getrokken worden... en dus moet ik nog iets vinden om het vanaf een bepaalde afstand af te kunnen schieten...

    mijn nieuwe raket gebaseerd op het model dat het wereldrecord vestigde (die van antigravity ...) en vliegt enorm goed... als ik daar ook een verkleinde nozzle kan op installeren zal ze nogal vliegen...

    jan
     
  4. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Welke lijm gebruiken jullie?

    Kun je een foto plaatsen?
     
  5. DST

    DST Guest

    Wij hadden ons lanceer systeem ( gardenakoppeling) met een remkabel bevestigd zodat je alleenmaar hoeft "te remmen" als je de raket de lucht in wilt schieten... maar dit systeem is erg onbetrouwbaar. Het beste voor zo`n aansluiting is onder andere de pneumatische pompjes die er met 1 druk op de knop voor kunnen zorgen dat de raket ge lucht in vliegt.

    Ik heb zelf een ander systeem bedacht met schroefdraad, een moer en een motortje, waardoor het gardena systeem makkelijk ontkoppeld kan worden. Maar dit is nog in de beginnings fase, als het wat is horen jullie het nog wel.

    groeten,
    Roy
     
  6. visaac

    visaac Guest

    de verkleinde nozzle raket vandaag eens uitgeprobeerd... een eerste probleempje stak de kop op... doordat de dop van de fles over de nozzle zat (de nozzle door een gat in de dop) kon het sluitingssysteem er niet goed over waardoor het niet afsluitte...

    we hebben dan maar de nieuwe raket afgeschoten die mooi met een psssssssjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj vertrok om nadoen door de wind 50m verder te belanden... foto's volgen...

    dan thuis heb ik de flessendop van de nozzle gehaald en blijkbaar zat die nozzle zonder dop even vast... de lijm is wel een beetje flexibel waardoor de nozzle wat inzakt bij het aansluiten... ik ben beginnen pompen en alles werkte goed... ik trok de klep naar beneden en de raket vloog een beetje weg (weinig druk en de raket horizontaal gehouden aangezien we nog geen deftig platformpje hebben...) de laatste keer hield de ik fles recht aan het slangetje... de nozzle trok hierdoor wat scheef wat uitmondde bij het maken van een stuk of 3 snelle salto's op 2 m hoogte...

    het systeem werkt redelijk... de enige miserie is dat het ontkoppelen zich onmiddelijk onder de fles bevindt en die met de hand moet worden losgetrokken... hierop moet er wat gevonden worden

    na vele tests is er natuurlijk een lek ontstaan bij de verlijming... we gebruiken all- fix van soudall... aangezien dat bij me thuis lag heb ik dat altijd gebruikt... ze houdt heel stevig maar het probleem is dat ze flexibel is en het water zich na enige tijd zich toch een weg vind door de verhechting... dus moet ik alles herlijmen
    gebruiken jullie soms epoxy... is dat nu lijm op basis van epoxy of is dat gewoon een merknaam?

    je mag nog altijd andere manieren posten voor een verkleinde nozzle, en hoe die te lanceren, dan het gardena koppelingssysteem...
    jan
     
  7. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Voor PET gebruiken ik Bison Vloeibare Zool (Marathon):

    [​IMG]
     
  8. visaac

    visaac Guest

    houd die lijm lang bij hoge druk?
    kan je er ook goed nozzle's inlijmen met die lijm?

    ...
    jan
     
  9. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Er bestaat officieel geen lijm voor PET, maar dit werkt goed.
    Kijk maar eens op de DRRA website bij waterraketten. Daar staat een raket van 5 flessen, welke met deze lijm aan elkaar gezet zijn.

    Groetjes,
    Bas
     
  10. visaac

    visaac Guest

    ofwel kijk ik wel heel erg scheef maar ik vind nergens iets over waterraketten op de site...
    ...

    jan
     
  11. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Je kijkt dus inderdaad heel erg scheef.
    Klik op Archief, Foto/Video dan op Archief 2.

    Bij Video Archief vind je 2 video's.

    Succes,
    Bas
     
  12. visaac

    visaac Guest

    oke ik het gevonden...

    hier zijn dan de foto's van de raket met de verkleinde nozzle (en nog een van mijn nieuwe aanwinst)

    [​IMG]
    de nozzle in de flessenhals van de raket

    [​IMG]
    het koppelstuk waar de nozzle inpast

    [​IMG]
    de nozzle aangesloten met het koppelstuk

    [​IMG]
    de nieuwe raket... wat vliegt die lekker hoog

    jan...
     
  13. DST

    DST Guest

    oke :D

    maar even naar de raketlijm, ik gebruik zelf bison 2 componenten lijm,
    Als dat vast zit moet je wel heel veel doen om dat los te krijgen,

    Deze lijm staat ook op www.intospace.nl , in het rechter menu, raketlijm.

    ik zal even wat ervan citeren:

    Waterraketten ยป Raketlijm
    Als je lijm wil gaan gebruiken om de neus van je raket vast te zetten, je vinnen op te plakken of een grotere raket te maken moet je nooit gewone lijm gebruiken, dit vreet door je raket heen en dan kan je fles geen hoge druk meer aan, met het gevolg dat hij bij de lancering ontploft! Een goede lijm is Bison Kombi-Power, een 2-componenten polyurethaan lijm bestaande uit twee aparte tubes. Deze lijm tast de fles niet aan! Je moet de fles wel eerst goed schuren voordat je de lijm aanbrengt, het uitharden duurt minimaal 24 uur.


    Ik zelf vind het een betrouwbare lijm.
    Ik lijm er mijn neuskegel, parachute, vinnen en gardena koppeling mee.
     
  14. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Klopt, Bison Kombi Power wordt ook veel gebruikt.
     
  15. visaac

    visaac Guest

    goed om te weten... nu kan ik beginnen met grotere raketten te bouwen...
    hier nog een mooie foto een mooi lancering van gisteren
    [​IMG]

    en dan nog een waar je nog net een waterspoor kan zien...

    [​IMG]

    jan...
     

Deel Deze Pagina