land yacht ?

hallo,
Ik heb onlangs een land yacht gemaakt en dit gaat goed en is wel leuk. Graag had ik zelf eentje ontworpen(beginnen met het onderstel) ik kan beschikken over ene lasercutter voor de onderdelen. ik zou hem graag wat gestroomlijnder maken. maar kan van deze modelletjes zeer weinig info of modellen vinden. hetgene online te vinden is heb ik allemaal wel al eens bekeken, maar ik vroeg me af of er nog mensen waren met ervaring hier met zulke wagentjes?
Zoja kunnen jullie tips geven waarop letten bij het ontwerp, vooral wat niet te doen... of juist wel te doen?

groeten Chris

Zoek eens landsailer of landcart... Meer dan genoeg info op google.
Zelfs met bouwtekeningen.

Wél doen: achterwielen zo ver al mogelijk uit elkaar
Zwaartepunt zo laag mogelijk, dus carbonmast en dunne zeilen
Wielen lageren met kogellagers; glijlagers geven teveel weerstand in het stof
Kies de wielen niet te klein en zorg voor wat bodemvrijheid. Dan heb je meer keuze qua terrein.
Zorg voor voldoende grip op het voorwiel, anders is zo'n ding niet te sturen.

En ik hoop dat je voldoende ruimte in de buurt hebt; deze dingen hebben de ruimte nodig

@Chris Je beschikt dus al over een werkend exemplaar. Met dat als uitgangspunt drie aspecten benoemen waarover je minder tevreden bent en die één voor één tackelen. Of ‘ns een ander concept erop loslaten en kijken waarvoor het een oplossing is (of niet). Bijvoorbeeld, zeil vervangen door wingsail.

ja wel dat is de bedoeling, maar ik wil wat meer bijleren...
een wingsail zijn dat dan diegene met een balsa vleugel vooraan en dan het zeil? wat is hier het voordeel van?
sommige spannen de mast op andere niet, de ene gebruikt een lange servohevel, de andere een winch servo,...

momenteel ga ik van de werkende polypipe uitgaan qua afmetingen, en wil ik af van de pijp... maar een iets mooier model, de rest gelijk laten, maar gestroomlijnder.
groot iets dat ik zie zijn dat er zijn die de achterwielen gewoon recht plaatsen op de as, maar sommigen zetten de as ook onder een hoek naar boven zodat de wielen naar binnen staan zoals soms te zien bij sport rolstoelen (betere wendbaarheid?? )
kQK3XOR6WEhUeRbl2Rf3ra5rstbnjFAl-479g4dHb81JuHDJgfZ6jJuPD_z5q-LzkDcMf4lkKds3kVAhrlwZIFhl7oBF5b7EeXANPve7KlN3laBUu0zemktsLQ8uVSCIkwry-NwhAivi79g-opFQVFfeW6Ng3UTquxyIyZBSojFs4VvYkXbFHz62Mc-9vXpCh4m_NF1ztZ9S72q5xZ40evg2FFXS-YOaWpZZPgjWhKvodjDmhkzw8vlxt1nWcMi9ywPqd9tB4kD4QLWs4jGx_WLfqmwj_QVtvItTOXRKBdpyNdXJMgmcJIn2XlKmGCC8WcmesYFZPr-3klXgfH1TUboCJa-SEk15qHzR5uDYmHzbBrBGCNDrDdfdx3r-TJqRSeu1inD_lXwLMFX49lY_Ev7OOybfGZTJcMAIBooN74poY3iANar5M3su3vc-_8k6yQ5pmS-iCy6502IS2TRcBes9xOQ-vjTolP7Q-taUlyVHe-Q7yoADyvFGLaWSDY24--shPJBfLBvc6AcGygJHAv8JYIZ4xQ9_ECOxY5-wUsENfYV9syAzLto6VdKaBexYgicnW-JHUo3PuGZOVJvZFqP8q71FMptdo5R_ZXc_hYaITEnDqyRhnEfvAcnBsABrbpM0Oy1DaNXeGrik1dQhg25Rgg=w949-h1264-no

DVGqzOoP4p9KGmmp-q7vz0b9bHMJ0RiVEo9N1VcZh7Elh7jvIy_dB9u5YVpOHaxaHiDjDua0PdNAjQ4D3nlagDRhvi3TayfSA104WNudQ83Rek_jfVfHW1CxjmhRRJrONLWe6UhLM03UPK27I20TVIsD1UUBDtJbbPnIXhmdcPtVyJXPThMqIDwJWoA2ID-vxUDOlx8s_L3otwNT9JhGerYuPyafOJdDgo5yVt4nij6P0ADhjx1gYN32Eoq4P6hQfZGMeRI8e05EDQ3NNsBqRHqUU-PJ8FbfH5_TsSZ9knQM_doI3X-antJxyD_ZBGrqDwSMhpGF4sq_iHGULhnXURrZIol1uoATu7PjtnI5GjUimyQqjxFS3F2ZbAntZzaTYsS3Qpsxe0kPHFsSxh1Cybz0_ndBY-zfkC-t8GfK13qGm5pL1U7yY7FL7v-gFms7D2tCFm0MpUt8nJ3TrS4aFDg86sYvSpI5Hx12XKFVTsfLStLfKOsJKTe291__hCnu9aI-RttBW6O_6hkZigQ255XB_boDS3p11EZRVOdAg0HOJmjWcvDVOb3dwUdEj-1Y1my9NzMXBDIwBbk1bLjgezp4Kc6Kf5a1ww_Az5v6CCjVOFpxL6b9Yvz5DFXeUFw9uWOQdzOA4sq1SExonLNzAmUW5g=w949-h1264-no

alvast bedankt voor de replays

Wat bevalt je, tijdens het landzeilen, niet aan het prototype dat je nu hebt? Onder welke omstandigheden presteert het huidige prototype niet optimaal?

Wat denk je trouwens aan stroomlijn te winnen als je afstapt van de ronde pvc-romp (lijkt me niets mis mee). En, stel, je realiseert een fractie betere stroomlijn, wat gaat je dat opleveren?

Heb je er al veel mee ge(land)zeild?

Laatst bewerkt:
neen nogmaar een paar keer, is niet de bedoeling om zeer veel meet te doen, maar lijkt me leuk om zelf eentje te ontwerpen,en natuurlijk een leuker uitzicht te geven, puur optisch, en hier en daar technieken te proberen. echter is mn frans niet zo goed en veel info is in het frans te vinden, daarmee dat ik hier hulp zocht of eerder "de discussies, en gedachtengangen " naar boven te brengen:p

Groeten

Tsja, als het puur gaat om de 'looks' zou ik zo zeggen: leef je uit. Als het gaat om performance is er één model dat er op YouTube uitspringt en bij wijze van spreken 'rondjes rijdt' om de concurrentie. Dat niveau bereik je enkel door er heel veel mee te rijden en te experimenteren met afstelling. Kortom: finetuning .

eclipse86,
Misschien een overbodige opmerking van mij :hammer:, maar heb je het RC Strandzeiler topic ook al eens bekeken?
Jammer genoeg zijn daar al veel foto's en post-schrijvers van vertrokken, maar misschien is er uit de nog wel bestaande teksten nog het e.e.a. aan bruikbare informatie te halen.
Verder zag ik dat Ieper niet zo heel ver van de Panne ligt, daar zit een vrij grote strandzeilclub en misschien kan je daar eens gaan kijken om ideeën over model en stroomlijn uitvoeringen op te doen.
Het lijkt me ook zeker een mooie plaats om daar met je (RC) Landyacht te rijden / te experimenteren.

Echt veel over deze tak van zeilen wordt er hier op het forum niet geschreven en daarom hoop ik dat je met dit topic door blijft gaan en zo je bevindingen en stappen blijft delen / publiceren :thumbsup:.

Groet, Bert

... over stroomlijn gesproken... ik verwacht dat je met het zeil (totaalplaatje: vorm, afmetingen, bevestiging, etc.) meer kan winnen dan met de PVC-romp...

Idd,... het zeil optimaliseren is een ander hoofdstuk denk ik en dat hou ik wel even voor later.

de polypipe is leuk, maar een pvc buis met een zeil op... ik heb al wat in mn hoofd zitten qua romp, en ga deze dit weekend proberen wat op de pc uit te tekenen...

@Bert V mss moeilijk te meten, maar als je mede-landzeilers met gemak voorbij vliegt doe je iets goed... Maar het oog wil ook wat (al vind ik PVC ook wel wat hebben).

Een andere feature die me de moeite van het proberen waard lijkt: kantelbare mast. Daar zijn genoeg filmpjes van op youtube te vinden (bijv titel "RC Land Yacht remodeling").

Laatst bewerkt:
Back