Landingsgestel C.G. Chipmunk

Hoi daar,

Ik ben bezig de Chipmunk van C.G. te bouwen en moet zeggen dat, ondanks dat mijn vrije tijd een schaars goed betreft, het snel vordert. Nu heb ik al eerder gelezen dat de configuratie zoals aangegeven door C.G. voor het landingsgestel nogal zwak is qwa constructie. Ik wil het een star landingsgestel houden maar dan wel goed stevig en de construcie zoals ik het nu tegenkom vind ik inderdaad een beetje simpel en kan sterker. Zijn er hier lieden, voordat ik zelf het wiel ga uitvinden, die daar al een mooie oplossing voor hebben gevonden zodat landingen op termijn niet resulteren in een doorgezakt landingsgestel....?

Tjen

8)

Da's ook sneu.

Komt deze jongen blijkbaar van een ander forum hierheen omdat het hier leuker is :wink: , stelt 'ie een vraag, is er niemand die ook maar iets antwoordt . . .

Kan ook komen omdat we met de vraag zo niet zoveel kunnen.

Je zegt:
Ik wil het een star landingsgestel houden
Dat lijkt me voor een Chipmunk inderdaad het beste. 8) (wou je het intrekbaar maken?? :wink: )

Misschien kun je een foto plaatsen van hoe de constructie (bv. op de tekening) nu is, dan kunnen we het beoordelen?

Van die verende struts van bv. Robart, is dat niks?

jan

Heheh... ik kan me er eigenlijk ook wel iets bij voorstellen aangezien mijn bericht nou niet echt grammaticaal leesbaar in elkaar zit. Misschien heb ik deze gepost na een avond flink stappen ofzo... :oops: :P

Maar ik ben dus op zoek naar een betere constructie van het starre landingsgestel van de Chipmunk dan dat C.G. in het bouwplan aangeeft. Ik denk zelf wel op een oplossing te kunnen komen maar ik was benieuwd of er meerdere lieden zijn die een Chipmunk hebben of hebben gehad die al reeds een fix daarvoor hebben. Ik vraag dit omdat mijn hobbytijd ivm met m'n dochtertje van 4 mnd drastisch is verkort.

Ik zal eens kijken of ik een foto kan plaatsen van deze constructie....

Tjen

Tjen

Hou het simpel en buig een paar andere pootjes van verenstaal met een halve mm grotere diameter dan de standaard 4 mm, je zal dan ook in de vleugel bij de hardhouten blokjes ,waar de pootjes in komen te liggen, de boel wat moeten verstevigen met wat beuken driehoeks latjes.
Eigenlijk moeite voor niets want de CG chipmunk heeft een sterk onderstel wat ook een harde landing goed kan hebben, en bedenk wel, het kan beter iets verbuigen dan barsten.
Heb 2 van die dingen gebouwd (CG) en waren goed te vliegen, 1X met een OS 52 FS en 1 X met een 65 Saito.
Tjen, heb 2 kids en MAAK tijd om te bouwen, niet bouwen staat voor mij gelijk aan schijndood. 8) Als je niet ontspant, functioneer je niet goed. :wink: :wink:

Groet Ger Kovacs.

Ook ik heb problemen mogen ondervinden met het landinggestel. Na het veranderen van het landingsgestel, gemonteerd aan de vleugel, heb uiteindelijk gekozen voor een vast landinggestel gemonteerd onder aan de romp(polyester).

Hee daar,

ik kan je vertellen dat het geheel zoals ik het op mijn manier heb gemonteerd sterk zat is. Ik heb al meerdere landingen gemaakt met de Chipmunk waaronder ook wat 'hardere' maar allemaal zonder schade of verbogen poten.

Ik heb gewoon de behuizing waar de poten in de vleugels zitten van 6mm mpx gemaakt. Sterk zat :wink:

Tjen

Back