Lang bewaren van ether?

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door packard, 12 jan 2007.

  1. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Op het Barton Forum is een discussie gaande over het langdurig opslaan van ether. Ik kan er niets van of over zeggen omdat het nogal diep gaat.
    Ik wil alleen vermelden dat er volgens geldende veiligheidsnormen in Engeland en in Australie problemen kunnen ontstaan met opslaan van diethylether in glazen containers. Het opslaan in blikken bussen heeft de voorkeur. In die mate, dat wordt aangeraden om ijzeren voorwerpen toe te voegen aan de ether. Het zou gaan om de langzame ontleding van ether in peroxiden onder invloed van licht, lucht, en of warmte, waardoor de ether instabiel wordt.

    Nogmaals, het fijne weet ik er niet van, maar we zouden alert kunnen worden op het risico ?
     
  2. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Nog betere tip: Probeer ether niet te bewaren... Kost je gewoon te veel geld.
    Kan je beter een adresje zoeken waar je 1 week voor een wedstrijd kan bestellen, en na 3 dagen op kan halen.

    Of stook gewoon zoals wij een liter Ether per weekend op, dan hoef je ook niets te bewaren :p
     
  3. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Dat heb ik nou ook met whiskey en wodka, niet te lang bewaren... :D

    En over je motor, die heeft een nieuwe venturi 3.8 mm en een nieuwe gebuste drijfstang en een andere brandstofset. Het achterlager krijg ik niet lekker dus die moet eruit.
    Wil je weer 3.49 vliegen maar dan op 14.47 meter lange lijnen (of was het 14.50)
     
  4. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Ik zat er eigelijk serieus over te denken om onder de 3:30 te gaan vliegen op 14:50 meter... :)
     
  5. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Wie gaat er dan starten??
     
  6. woldlake

    woldlake

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    320
    Locatie:
    B 52° 24' L 5° 53'
    :lol: :rainbow1:
    Hij zelf mag starten alleen wanneer hij niet in 1 keer de motor start mag ik hem slaan.
    heb de honkbalknuppel al vast opgepoetst :p
     
  7. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Ik dacht dat die knuppel was om andere teams af te rossen achter de kroeg 's avonds :?: :evil:
     
  8. woldlake

    woldlake

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    320
    Locatie:
    B 52° 24' L 5° 53'
    Hahahhahhaha Dat had je gedacht heb hem speciaal opgepoetst voor jouw.
    Weet ik tenminste zeker dat je hem in 1 keer aanslaat
    :lol:
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Da's nou ook toevallig...
    Ik wilde laatst wat dieselpeut mengen, bleek de plastic dop met afdichtingspakking langs de bovenrand over 270 graden te zijn doorgescheurd en open te staan.
    De fles was leeg en droog van binnen, heel in de verte rook het nog naar ether.
    Er zat oorspronkelijk een halve liter in...
     
  10. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    verlopen figuren werden in strips vaak afgebeeld met een hoge hoed waarvan de bovenkant op dezelfde manier open stond als Bruno beschrijft. Behalve dat doet het mij ook denken aan een conservenblikje waarvan de opengedraaide bovenkant naar boven is gebogen.

    Mijn eerste dieselbrandstof kocht ik in 1982 van Bert Metkemeijer, waar ik door iemand naar toe was verwezen. Omdat ik niet wist dat hij het niet in blikjes verkocht, maar mengde, had ik geen container bij me. Voor nood gebruikte Bert een lege Spa rood fles, toen nog van glas, maar met plastic dop. Van 1983 - 1998 heb ik niets aan LB gedaan en stond de fles, voor 2/3e vol, op zolder. In 1998 bleek de plastic dop een conservenblikje open te staan, zoals door Bruno beschreven. Ik heb er een scheut (maar zeker niet meer dan 100cc) ether bij gedaan, maar verder voldeed die brandstof prima en heb ik hem helemaal opgebruikt. Misschien dat het in gemengde toestand toch minder snel verdampt?

    Zou het hoge hoed- of conservenblikjessyndroom iets te maken hebben met druk? Daar lijkt wat voor te zeggen, want waarom zouden ze anders rond 270 graden rond openspringen en niet meer of minder? Wel raar, want als ik een fles open zit daar nooit veel druk achter. Misschien wel op hete dagen? Maar in de schuur in de kast is het altijd redelijk koel. En waarom gaan de klepjes open staan? Of zou de ether de weekmakers in het plastic aantasten? Maar waarom valt dan niet de hele dop uit elkaar? Omdat het ether maar invloed heeft op een relatief klein randje dop?

    Na het Spa avontuur heb ik wel meer glazen flessen gebruikt, maar die hadden allemaal plastic doppen en na verloop van tijd (een jaar of langer) begeven plastic doppen het allemaal op deze manier. Ook Tendo Ether gekocht in glazen fles met plastic dop en daar gold hetzelfde. Ik gebruik glas alleen nog maar om brandstof te mengen, maar ik bewaar het alleen in blik. Ik weet niet of het kwaad kan dat er licht bij kan, maar ik bewaar het toch altijd donker en koel (in een kast in de schuur), maar door blik kan in ieder geval geen licht heen. Verder is glas breekbaar én je hebt het nadeel van die plastic doppen waarvan er geen een tegen de langdurige inwerking van ether bestand blijkt.

    Het is echter ook niet eenvoudig om blikken met een blikken (in plaats van een plastic) dop te vinden. Als je kant en klare diesel in engeland koopt zit dat vaak in geschikte blikjes (meestal van 500cc en van 1/2 gallon). Vind je een geschikt blik: inpikken en zuinig op zijn.

    Voor vrij vliegende sportmodellen neem ik de diesel vaak in voor cognac bedoelde metalen heupflacons mee naar de hei (kosten maar enkele euro bij de Action, past zo lekker in de achterzak). Daar zit in de metalen dop een plastic schijfje voor afdichting. Je raad het al: die hebben geen lang leven en na korte tijd vallen ze er in stukken uit.

    Over de houdbaarheid van ether op zich: Mijn buurman zaliger is 12 jaar Nederlands kampioen geweest in 125cc grasbaanracen. Hij zal voor het laatst hebben gereden in de vroege jaren '70 denk ik. Hij overleed in 1980. Ik erfde van hem onder andere een jerrycan van 25 liter met daarin nog een aantal liters ether die hij gebruikte in zijn brandstof. Vanaf 1998 heb ik daar brandstof van gemengd tot het vorig jaar eindelijk op was. De laatste ether was dus zeker 25, misschien zelfs 30 jaar oud, maar ik merkte geen verschil met de commerciele brandstof uit de UK. Misschien dat het wat scheelt voor de ultieme prestaties bij racen, maar voor het vliegen wat ik doe in ieder geval niet. Zolang je het maar redelijk donker en koel bewaart moet er niets aan de hand zijn.
     
  11. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    PP, even twee dingen :

    1. juist het opbergen in metalen containers is verstandig. Er zijn zelfs mensen, die in glazen conainers een spijker of een schroef doen. Het gaat niet om het ether verlies, maar om het explosiegevaar dat kan ontstaan bij de vorming van peroxiden, ook in het donker. Ik citeer maar, ik weet het fijne er niet van.

    2. De breuk van plastic-achtige doppen is een heel ander verhaal. De meeste van die doppen zijn van een polyetheen of ethyleen soort. Die plastics zijn uiterst gevoelig voor oppervlaktespanningverlaging. Dat kan gebeuren door "ontvetten" met zeep of misschien ook met ether. Resultaat is vaak een abrupte, brosse, breuk in het plastic.
    Er is een soort analogie met staal . Ook daar kan heel plotseling, zonder belasting, brosse breuk optreden. Het lijkt er op dat echt nylon doppen er wel tegen kunnen.
     
  12. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik herinner me nu dat er afgelopen koninginnedag op de vrijmarkt iemand zijn verzameling 2 liter motorolieblikken uit de jaren '50 en '60 te koop aanbood. Er was niet zoveel belangstelling voor, dus ze waren niet duur (ik weet niet eens meer hoeveel, ik denk 2 euro per blik). Deze blikken hadden ook nog blikken doppen, dus je weet al waarvoor ik ze in gedachten had. Afijn, ik heb enkele van die blikken gekocht (ik moet eens goed nadenken waar ik ze gelaten heb). Probeerde vooral te bekijken of ze aan de binnenkant roestvrij waren. Wat er op de buitenkant stond intereseerde me duidelijk niet. De man was nogal onthutst toen ik vertelde dat ik zijn dierbare verzamelobjecten wilde gaan gebruiken.
     
  13. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    :ijkt me de ideale manier voor ether! Ik heb ook mazzel, want Loet levert de Deense ether ook voorbeeldig in blik.

    Vroeger had ik mandflessen (te groot) ether in mijn schuurtje staan. Later doorverkocht aan , je raadt het al, Bert Metkemeyer. Ik zal het nooit meer doen.

    Overigens schoot me te binnen: als je de kunststof schroefdoppen kookt, verminder je de inwendige spanningen. Misschien leven ze dan langer. Tenminste, wanneer mijn verhaal klopt. Ik herinner me, dat ik als jochie van 8 jaar braaf mijn Frog propellers kookte, omdat dat moest ? Van wie ben ik vergeten .
     
  14. woldlake

    woldlake

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    320
    Locatie:
    B 52° 24' L 5° 53'
    Zeker van je pa de probs waren toen ook al duur
    daarna gingen ze erg lang mee Maar ik wist niet dat er toen al nylon probs waren
     
  15. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Erg populair tegenwoordig zijn de Aluminium flessen uit de sportwinkel.
    Even een brandstof vaste O ring onder de schroefdop, en dicht zit de boel.

    Alleen de houdbaarheid weet ik nog steeds niet, omdat ik nog nooit peut heb over gehouden na een weekendje vliegen.
     
  16. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Lijkt me een goed plan, zeker om peut mee te nemen naar het veld.
    Ik heb van de zomer zo'n mooie dop van de degelijke doe-het-zelf koolzuurfrisdank flessen laten barsten.
    Brandstofbestendige O-ringen kun je waar kopen ?
     
  17. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    ja, wat is etherbestendig (behalve glas en blik), welke kunststoffen met name?
     
  18. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    http://www.eaglecouplings.com/chem.cfm

    DIETHYL ETHER

    Aluminum B
    Viton D
    Cast Iron B
    Nitrile/Buna N B
    316 Stainless Steel B
    Teflon A
    Polypropylene N
    Neoprene C
    Nylon C

    A - Acceptable
    C - Questionable Effect
    B - Acceptable - Possible Effect
    D - Not Recommended
    N- No Information Avalible

    Teflon dus. Maar in brandstof zit nog meer

    OILS: CASTOR

    Aluminum A
    Viton A
    Cast Iron A
    Nitrile/Buna N A
    316 Stainless Steel A
    Teflon A
    Polypropylene N
    Neoprene A
    Nylon A

    Petroleum

    Aluminum A
    Viton B
    Cast Iron A
    Nitrile/Buna N C
    316 Stainless Steel A
    Teflon A
    Polypropylene N
    Neoprene D
    Nylon D


    Groet Robert-Jan
     
  19. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Prima actie! Nu weten we wat.

    Het enige punt, dat ik maken wilde, was dat er een explosie gevaar is , waar ik persoonlijk nooit van gehoord had.

    Dat we nu als spin-off ook weten, hoe we dieselbrandstof moeten opslaan, is mooi mee genomen.
     
  20. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Explosie ?gevaar?
    Is het exploderen van de Ether nou niet juist waar we het voor gebruiken? :p
     

Deel Deze Pagina