Lange aansluitkabels bij laden battery pack

• Topicstarter Topicstarter deeq2
  • Startdatum Startdatum
D

deeq2

Guest
Even een vraagje: Maakt het nog iets uit hoelang een aansluit-kabeltje is om een NiMH pack te laden? Mijn idee is dat het niet veel uitmaakt omdat de lader regelt op de stroom die er loopt en dus compenseert voor de evt langere aansluitdraad.
Maar goed dit gok ik dan maar, heb ik dit goed?

De draden een stuk(je) verlengen zal weinig of geen problemen geven denk ik. Toch ben ik een beetje voorzichtig want er zijn ook laders die niet met een constante stroom maar met een pulserende stroom laden. Dit zijn vooral de NiCad en NiMH laders, of ook LiPo laders dit doen heb ik nog niet onderzocht.
Die pulserende stroom kan mogelijk wel wat problemen opleveren als je de draden gaat verlengen. Hoe erg dat zal zijn weet ik echt niet want ik heb het zelf nog nooit bij de hand gehad.
Je kan het dus gerust proberen maar maak de draden niet langer dan strikt noodzakelijk. Let ook goed op als je voor de eerste keer daarmee gaat laden. De lader mag niet warmer worden dan normaal. Je hebt er niets er aan als je de lader molt zonder dat je in de gaten hebt wat er gebeurt.

Ja dit maakt wél uit: de lader meet normaal gesproken de spanning aan zijn eigen klemmen, niet aan de accupolen. Als er meer kabellengte tussen zit, zal naarmate de laadstroom hoger word, het spanningsverlies toenemen. De lader zal bij NiMH dan eerder afslaan, zowel bij laden als ontladen. Hooguit bij reflexladers zal dit wat meevallen (dit weet ik niet, want ik weet niet op welk moment van de cyclus deze laders de accu spanning bepalen), maar bij laders met een constante laad of ontlaadstroom zal dit echt het geval zijn, en kan afhankelijk van laadstroom, accucapaciteit en laadsnoerlengte en diameter tot wel 20% gemeten capaciteit schelen (kleine accu, lange dunne snoeren, hoge laadstroom). Niet dat de accu slechter word, maar de lader denkt eerder dat de accu leeg of vol is en slaat eerder af.

Voor LiPo maakt het niet veel uit, omdat de lader de stroom terugregelt bij een gegeven spanning (4.2 V/cel) en door het teruglopen van de laadstroom ook het spanningsverlies kleiner word. Dan scheelt het wel iets, maar dat is marginaal. Hooguit duurt het laden iets langer omdat de lader op een eerder tijdstip besluit de laadstroom terug te regelen.

Voor NiMH en NiCd kun je het beste zo kort mogelijke en zo dik mogelijke laadsnoeren gebruiken.

Groet, Bert

Ja dit maakt wél uit: de lader meet normaal gesproken de spanning aan zijn eigen klemmen, niet aan de accupolen. Als er meer kabellengte tussen zit, zal naarmate de laadstroom hoger word, het spanningsverlies toenemen. De lader zal bij NiMH dan eerder afslaan, zowel bij laden als ontladen. Hooguit bij reflexladers zal dit wat meevallen (dit weet ik niet, want ik weet niet op welk moment van de cyclus deze laders de accu spanning bepalen), maar bij laders met een constante laad of ontlaadstroom zal dit echt het geval zijn, en kan afhankelijk van laadstroom, accucapaciteit en laadsnoerlengte en diameter tot wel 20% gemeten capaciteit schelen (kleine accu, lange dunne snoeren, hoge laadstroom). Niet dat de accu slechter word, maar de lader denkt eerder dat de accu leeg of vol is en slaat eerder af.

Voor LiPo maakt het niet veel uit, omdat de lader de stroom terugregelt bij een gegeven spanning (4.2 V/cel) en door het teruglopen van de laadstroom ook het spanningsverlies kleiner word. Dan scheelt het wel iets, maar dat is marginaal. Hooguit duurt het laden iets langer omdat de lader op een eerder tijdstip besluit de laadstroom terug te regelen.

Voor NiMH en NiCd kun je het beste zo kort mogelijke en zo dik mogelijke laadsnoeren gebruiken.

Groet, Bert
Helder! was lastig het model dicht bij de lader te zetten vandaar mijn vraag, maar als Mozes niet bij de berg kan komen......... de lader maar iets mobieler maken dus

Bedankt voor jullie reacties

Back