Lange Trex flybar

  • Topicstarter Topicstarter tduc
  • Startdatum Startdatum
T

tduc

Guest
Hallo Trex boys,

.........Al een tijdje van alle storingen verlost met 250 storingsvrije vluchten. ...........En er wordt ver en hoog gevlogen met de Trex.
.......Zoveel fun aan mijn 450xl zodat ontspannen loopings, flips en roll, constant worden gevlogen tijdens mijn vluchten.
Succes item voor dit alles, de regelaar, Jazz kontronik 40- 6-18. Trex vrienden met storingen, glitchen, etc......Jazz kontronik regelaar erop en gedaan met dit gerotzooi.
Wij vliegen wel met Full range ontvangers en de hitec 65MG servo's.


.............Nu mijn vraag......... .
Ben thans een 2e trex aan het opbouwen, 450 SE, bemerk thans dat Align ook 450 flybars heeft van 22cm lengte, standard of voorheen, 19cm.
Wat zijn de vliegervaringen met die langere 22cm flybars?? Beter Rollen??
Wat zijn de verschillen en voor- nadelen tussen de korte en lange flybar??

Graag eens uw ervaringen.
 
voordelen: sneller op de cyclic, tot een bepaald punt is elke cm flybar langer ook sneller met sturen.

nadelen: zou het niet weten, hooguit dat de paddles makkelijker de staartservo kunnen raken.
 
Een langere paddelstang (flybar) geeft door een iets hoger gewicht meer stabiliteit.
Door die lange paddelas komt het aangrijpingspunt van de totale paddelas met paddels meer naar buiten te liggen waardoor er meer energie in de paddelas komt te zitten. Massa ligt verder naar buiten maakt dus meer afstand bij het zelfde toerental. (energie = massa x snelheid)
Als de paddelas langer wordt is de omtreksnelheid van de paddels, (grotere cirkel zelfde toerental) hoger is geeft dit meer rendement.
Dus hoe langer de paddelstang hoe stabieler het vliegt en hoe beter het reageert op rol en nick.
Lijkt perfect he??

Nadelen zijn er natuurlijk ook. Als de paddelstang lang is wordt er een groter beroep gedaan op de torsiestijfheid van die paddelas. Jou paddels worden aangestuurd bij de kop, de lengte van jou paddelas werkt als een torsieveer. Dit kan bij het gebruik van onstabiele paddels een soort flutter-gedrag veroorzaken.
Tweede nadeel is dat er kans bestaat op schielijk gedrag bij het vliegen van hoge snelheden zeker in combinatie met relatief lage toerentallen. Dat was ook de reden waarom er op een Henseleit Rocket een heel korte paddelas zat. Dat ding ging echt hard.

Dus een lange paddelas geeft meer respons en meer stabiliteit.
Een lange paddelas geeft meer verliezen. Al die kracht komt ergens vandaan en bij een heli is niets gratis.
Een dikke paddel geeft een zachtere manier van insturen dan een dunne
Een paddel met het aangrijpingspunt meer naar voren geeft een rustiger gedrag bij insturen en lijkt stabieler dan een paddel die neutraal is.

En zo is er nog veel meer van invloed maar dit in een notendop.
Best leuk hoor om het een stapel paddels en paddelstangen naar het veld te gaan en elke twee vluchten de zaak te wisselen.

Grt,
Ben
 
Zoveel fun aan mijn 450xl zodat ontspannen loopings, flips en roll, constant worden gevlogen tijdens mijn vluchten.
Succes item voor dit alles, de regelaar, Jazz kontronik 40- 6-18. Trex vrienden met storingen, glitchen, etc......Jazz kontronik regelaar erop en gedaan met dit gerotzooi.
Wij vliegen wel met Full range ontvangers en de hitec 65MG servo's.

Ik vlieg met alles standaard op verschillende T-rex 450SE's met een 146ip (niet full range) ontvanger en heb nog nooit 1 glitch kunnen waarnemen in honderden vluchten.

Wat de langere flybar betreft. In principe iets stabieler rond het middelpunt en grotere uitslag op de cyclics. Bij de T-rex 600 hebben ze ook een "korte" en een "lange" flybar en daar is het verschil wel te maken. Persoonlijk vind ik de langere fijner vliegen voor 3D.

Cheers,

Richard
 
Back
Top