langere rijtijd

ben nog maar net bezig met rc, en heb momenteel een rc auto met elec. regelaar en 19t 540 motor. ik had er maargelijk een goede accu bij genomen:
sanyo rc 2400 pakket. mijn lader heeft ook aardig wat opties, en da mag ook wel voor 100 euro! hij kan trouwens ook nimh laden.
mijn rijtijd (als ik bijna constant volgas rij) is 12 minuten, ik laad met 3 amp in 55 min. mijn accu weer vol.
aangezien 12 min. voor mij niet erg bevredigend is, gaat ik een accu of 2 bijkopen, en wel om over te stappen naar een sanyo rc3600 nimh pakketje.

-zijn er nadelen ten opzichte van mijn rc 2400 nicd (behalve laadtijd)
-is een rijtijd van 12 min. voor een 2400 in mijn auto correct? of zijn er manieren om dit iets te verlengen, lang laden had ik geloof ik ergens gelezen?
-mochten jullie een betere accu weten, dan hoor ik dit graag.

houd er wel rekening mee dat ik puur voor rijtijd en levensduur wil gaan, en dat mijn prestaties natuurlijk niet minder moeten zijn dan de accu die ik nu gebruik (rc 2400)

alvast bedankt, Ronny

owja, ben wel van plan om nog een snellere motor te kopen in de toekomst, dus daar wou ik ook rekening mee houden.

Als je 12 min. kan rijden op een 2400 ga je niet hard genoeg ;)
7 min. voor een 19T motor icm. met een GP3300 is ongeveer het gemiddelde.

Ik zou geen Sanyo cellen kopen, zeker de nieuwe 3600's niet. Laat deze zich eerst maar bewijzen. De 3300's van Sanyo waren ook niet al te best.

Koop gewoon GP3300, de goedkoopste die je kan vinden. Dan ben je voor 25,- tot 30,- per pakket klaar.

Kan je niet sneller laden dan 3 amp?

b.t.w. na het rijden het pakket helemaal af laten koelen, ook van binnen voordat je hem weer laat. Dit afkoelen kan wel een paar uur duren.

Ronnie ik kan je een heleboel vertellen hoop t ik niks vergeet.

je auto ik ben er niet uitgekomen heb je nu een 540 motor (27 turns) of een 19 turns motor???

je hebt een sanyo 2400 pakket prachtig pakket zeker voor de straat rijder. 3600 pakketen zijn het nieuwste van het nieuweste, maar als je op wedstrijd niveua gaat kijken zijn de 3300 (2nd generation) beter. waarom, de 3600 cellen zijn nog niet ontwikkeld genoeg. de 3300 cellen zijn verder en beter ontwikkeld ji zelf zult waarschijnljik alleen merken dat je d 3600 langer laad, dus koop je nieuwe accu's raad ik je aan 3300 mah te kopen MAAR wel 2nd generation deze cellen zijn iets donkerder.

12 minuten, tja rijd je met een 540 motor dan klopt er iets niet!!!.
rijd je met een 19 T motor is het een mooie tijd. maar je rijd tijd ligt aan een hele hel boel dingen: (kleine opsomming)

afstelling van je auto
rijd hoogt
kap
spoiler
banden gesmeerd
rijgedrag
tandwiel verhouding
koggelagers
gesmeerd of vuil
en ga zo maar door. dus het is moeilijk te zeggen of jou rijdtijd goed is.

er zijn geen nadelen aan NIMH (want 3300 en 3600 zijn nimh pakketen) pakketen, in mijn ogen alleen maar voordelen,
je hebt geen onthoud functie meer, dus je hoeft je cellen niet eerst leeg te trekken voor je ze oplaad.
je hebt meer vermogen dus langere rijdtijd

om je rijtijd langer te maken zou je je tandwiel verhouding simpel kunnen aanpassen met een langzamer tandwiel het makkelijkste is om een kleiner motor tandwiel voor enkele euro's te kopen.
ook zou je (mits dit mogelijk is) je motor kunnen terug timen, hier door verander je de goniometrie in je motor en verander je de stand van de koolborstels ten opzichte van je kollektor, let wel opj meot er verstand van hebben en je motor moet die optie hebben. ga anders naar de winkel en vraag hun om uitleg.

ik hoop dat je er wat aan hebt zo neit vraag gerust verder

Groet Robo

Als Ronny alleen op een parkeerplaats of iets dergelijk rijd, is het helemaal niet verwonderlijk dat hij lange rijtijden haalt. Als je veel rechte stukken rijdt, trekt je motor gewoon veel minder Amps. Een oval-ritje op de oval bij ons op HFCC met een datalogger, wees uit dat een motor op snelheid iets van 30 Amps trekt (correct me if I'm wrong), terwijl een auto die optrekt ongeveer het drievoudige trekt.

Nee, klopt. Een machinegewikkelde 19 trekt vanaf stilstand 110 tot 120 amp en op topsnelheid rond de 20A.

Op 50% van de snelheid nog ongeveer 50 amp.

Alle gegevens met volgas, met een constante snelheid zullen de waarden veel lager liggen.

vasago: ik ga voor mijn doen nog TE hard, kan er namelijk nog nie fatsoenlijk mee rijden zonder te slippen, dus voor mij hard genoeg.
mijn accu heeft ook een aansluiting voor 12v en daarmee kan ik tot max 5 amp. laden

roboscan: tis een 19 turns motor, dacht dat het wel voor zichzelf sprak en aangezien de auto net nieuw is gaat ik nog nix veranderen aan de motor, zeker als je zegt dat 12 min. een mooie rijtijd is, de gp 3300 zijn wel ff een stukkie goedkoper, maar is de kwali hier dan ook naar, keb wel op dit forum gelezen dat gp enkele voordelen heeft boven sanyo, maar dit is naa x aantal keren racen weer verdwenen, of merk ik daar toch niks van als beginner?

japie: lol :D ik ben inderdaad zon parkeerplaats racer, lekker groot open terrein voor de deur, geen last van obstakels, paar pionnen neerzetten en scheuren maar, of lekker destruction derby in het echt spelen met me maat<--- dat heeft me wel al een paar onderdelen gekost :lol: maar er is voor mij niks leukers dan je maat van de weg af te beuken als je hem wil passeren, ik zou van eeen circuit worden weggestuurt, zekerweten!!

ik ben ook van plan om hierna een buggy of monster te nemen, want offroad trekt mij toch meer

bedankt voor de tips..

De GP 3300 cellen zoals die bijvoorbeeld bij PK te krijgen zijn, zijn gewoon hele goede cellen. Op dit moment is GP met de 3300 iets beter dan Sanyo, vandaar dat je ze ook zoveel ziet. Als je de cellen goed laad, met een goede lader, krijg je er meer dan gemakkelijk 3600 mAh in, mijne slaat meestal af rond de 3800 mAh, dan vind ik het ook wel mooi geweest. Gewoon de GP's kopen wat mij betreft.

NB. Wat mensen toch leuk vinden aan elkaars auto kapot rijden snap ik nog steeds niet, maar de winkel zal wel erg blij zijn met jullie als klant...

japie ik had trouwens vanmiddag nog schade door een heel raar ongeluk.

ow voordat ik begin nog even dit: we zijn allebij 22 en hebben onze kappen op de auto voor bescherming en niet voor de mooiheid, schaafjes en krassen zijn veelvuldig aanwezig, en de kap dient puur voor het beschermen van de binnenkant, niks meer dan dat, eerlijk gezegd geven wij ook nie zo om de buitenkap, het zit inmiddels bij mijn vriend ook al helemaal onder de tape en tyreps, maar rijden doet dat ding wel!! omdat we allebei vast werk hebben en nog bij onze ouwe lui wonen hebben wij ons netto salaris vrij te besteden, dus voor rc in principe centen genoeg, maarja vriendin en stappen en autorijden hoort er natuurlijk ook nog bij eej:) ik heb dus ook express zon goedkope smartech gekocht omdat het zonde is om bv een savage in de prak te douwen... kapish?

in ieder geval waren wij weer aan het beuken op de plaatselijke parking en een beetje aan het dollen, ik vond in de schuur nog een lange priem , deze op me kap geplakt en het hanvat zat zegmaar door de vooruit aan het plafond van de auto vast, dus de priem stook mooi een goede 10 cm voor de auto uit.met stukkie tape, bleef wel zitte...
op een gegeven moment maakte me maat een stuurfout , spinde 180 graden en stond stil, dit had tot gevolg dat ik met volle vaart met mijn priem op de motorkap in zijn voorkant vloog..... hij stuiterde een beetje opzij, en reed niet meer, ik bleef staan met mijn achterwiel los en de priem was foetsie!!????

wat was er nou gebeurd: de priem ging vrijwel zonder problemen door de kap van mijn vriend, heeft daar een draad van de motor losgerukt en is ergens achter blijven steken, door de volle vaart die ik had, was het stukkie tape allang los gegaan en omdat de priem 10 cm voor de auto uitstak en bleef haken in zijn auto schoof de priem dus dat aantal cm bij mij achteruit naar binnen, raakte een wielophanging en sloeg zon plastic ding van een bolle schroef, waardoor mijn wiel aan 1 kant los was gekomen......

ik dat plastic ding er weer overheen geklikt en karre weer, hij moest ff naar huis om met de soldeerbout te spelen. YEAH!!!

nothing beats a good old derby...!!

ps. ik zal dit soort post voortaan niet meer hier doen, maar moest het ff kwijt...sorry

Ronny191 zei:
..., dus de priem stook mooi een goede 10 cm voor de auto uit...

Heb het verhaaltje maar niet geheel gequote...

Je rijdt dus rond op een parkeerplaats met een priem op je auto getaped en die dus een centimeter of 10 uitsteekt? En dat vind je normaal?

Is niet te hopen dat je straks daarmee iemand raakt die toevallig een keertje komt kijken...

mijn mond valt open van verbazing...

meestal is men best zuinig op zijn dure materiaal.
maar dit heb ik echt nog nooit gehoord, het lijkt wel robot wars... 8O

maar zullen we weer :ontopic: gaan?

Inderdaad zijn de GP's erg goed, maar je moet echt weten dat je een goede lader hebt anders heb er niks aan en kun je de accus snel afschrijven wat niet prettig is voor de portemmee.

wat voor lader heb je nu?

veel specificaties weet ik nie echt, boekje kan ik ff nie vinden, maar wat ik weet is dit:

label: T2M Racing devision Wizard pro
220v/12v accu snellader
apart kabeltje met goldplugs voor aansluiten van zon tamiya stekkertje.
kan op 220v max 3 amp. laden en op 12v max 5 amp.

functies zijn dus laden en ontladen, amperage is instelbaar, mAh is instelbaar en is voorzien van deltapeak laden, verder zijn er nog enkele opties waaronder het afslaan van het laadproces en melodieen om afte spelen. ik had eerst een anmann op het oog, maar ben na enkele adviezen voor deze duurdere gegaan.

deze lader komt van Quartel en was 100 €.

is hiermee je vraag beetje beantwoord??[font=Courier, monospace][/font][font=Arial, sans-serif][/font]

Klopt het dat als een accu erg koud is en je hem dan gaat laden dat hij langer vol blijft ?
Ik had namelijk me accu 15 min in de vriezer gelegd en had het idee dat daardoor me auto langer reed...

En dat crashen is iid een leuke bezig heid, zo lang de kap alles maar opvangt en niet het chasis, heel leuk is met sliks op een parkeer plaats rijden met klinkers en dan met een 12T motor met een vaartje van 50 a 60km/h het stuur omgooien :)
Dan rolt hij zo 5 meter verder door de lucht, dat is echt weis om te zien :D

Jelle- zei:
Klopt het dat als een accu erg koud is en je hem dan gaat laden dat hij langer vol blijft ?
Ik had namelijk me accu 15 min in de vriezer gelegd en had het idee dat daardoor me auto langer reed...
Hierop is het antwoord heel simpel NEE. Koude accu's presteren zelfs slechter, de capaciteit gaat naar beneden net als de maximum stroom die de accu leveren kan. Ook tijdens het laden mag de accu niet te koud zijn anders krijg je hem niet vol. Alle accu's een bepaald temperatuur gebied waar ze het beste bij presteren. Voor NiCad's is dat ongeveer tussen de 15 en 30 graden Celsius. Daaronder en daarboven nemen de prestaties steeds sterker af. Het enige voordeel van het afkoelen van je accu is dat de zelfontlading minder wordt naarmate de accu kouder wordt. Maar let goed op, de cellen van je accu mogen NOOIT bevriezen! Als dat gebeurt kan dat je cellen definitief vernielen.
Corrien (Jan) heeft het al geschreven, ik ben bezig met een verhaal over de NiCad en NiMH accu's, dit punt zal ik er ook in opnemen.

gp accu's zijn toch met zon groen omhulsel?
zoja daar heb ik vrij slechte ervaring mee..
1 keer zon accu gekocht (3000 ma) opgeladen met 180 mah en vervolgens (na afkoelen) gaan rijden ermee (17d corally motortje) na 3 minuten reed mn auto niet meer...
bleek dat de accu zo heet was geworden dat de kapjes aan het einde gesmolten waren en de draden los...
terug naar de winkel gegaan en een nieuwe meegekregen en weer het zelfde probleem
vervolgens een sanyo 2400 meegekregen (ze hadden op dat moment geen andere meer) en daar heb ik (net als mn mn andere sanyo's) geen problemen mee gehad

maar weet je zeker dat dit aan de cel ligt... was je motor niet te zwaar vertand of vertimed.
en waren het wel originele cellen van GP..
enz

Groet Robo

de motor had ik niks aan gedaan dus neem aan van niet
en de vertanding was op dat moment nog standaard zoals ie altijd was

en orginele cellen...ik neem aan van wel..

Back