langere vliegtijd bekomen

Ik zou graag met mijn Agile 7.2 langere vliegtijd behalen :confused: Momenteel zit ik aan 5 minuten (gewoon sportvliegen , geen 3D )
Motor scorpion 5020-450 - esc Jive 80 + HV - 12s 5000mah - blades 690mm
Pinion op motor is 19 T .
Heb me al suf gelezen op andere set ups maar kan iemand me eens simpel uitleggen hoe ik evt langere duur kan bekomen ? Een vliegtijd van ong 6 a 7 minuten zou leuk zijn .

Kleinere pinion, lagere headspeed is misschien een optie. Minder toeren is minder lucht wegduwen dus minder weerstand waardoor je stroomverbruik wat omlaag gaat en waarmee je dus in principe langer zal moeten kunnen vliegen op dezelfde accu.. weet alleen niet of het haalbaar is omdat ik de agile 7.2 alleen ken van youtube en forum. In principe heb je bij sportvliegen en soft 3d niet een belachelijk hoog toerental nodig, volgens mr mel heb je nu op 100% ongeveer 2000 a 2200 rpm dus ik weet niet of het omlaag kan en of dat dan nog fijn vliegt maar er is vast wel iemand hier die dat wel weet.

Ik heb ondertussen wat rondgeneusd en ben al klein beetje wijzer . Ik zou idd mijn toerental eens moeten meten ( heb daar zelf het materiaal niet voor ) . Zal daarvoor eens een clublid aanspreken . Maar zoals je zegt headspeed naar beneden met nog een acceptabel vermogen voor sportvliegen en/of soft 3D . Ik heb ook een mailtje gedaan naar Powerdekkker en heb een mooie uitleg terug gekregen . Veel hangt af van de piloot en hoe je vliegt zegt hij . En veel hangt ook af van motorkeuze en pinion . Het is wat rekenwerk en daar ben ik niet sterk in :sleeping: But with a little help from your friends LOL . We komen er wel uit .
Niettemin iedere suggestie of tip is nog welkom hoor :cool:

sinds mijn heli is omgebouwd (dus een 700 motor in een 600 steekt) kan ik 3 minuten langer vliegen op een lager toerental en 1 min op het hoogste als ik doorvlieg dus ik zou ook eens aan je toerental prutsen ;)

mijn logo is naar een sx gegaan :D nu vliegt de motor met de heli:
-Xnova 4035-480KV 2.5Y
-kontronik jive 80HV
-savox hv brusslesh servo's

Mooi ja . Nu er is me een Pyro 700-340kv voorgesteld om te proberen . Woensdag ga ik bij een clublid om toerental eens te meten en dan ook eens cijferen wat de 340kv zou opleveren met 19 T pinion .
Driving gear nu is 19/54 met ratio 9,37:1 .
Heb dat allemaal netjes overgeschreven want het is chinees voor mij :rolling:

Ik zou graag met mijn Agile 7.2 langere vliegtijd behalen :confused: Momenteel zit ik aan 5 minuten (gewoon sportvliegen , geen 3D )
Motor scorpion 5020-450 - esc Jive 80 + HV - 12s 5000mah - blades 690mm
Pinion op motor is 19 T .
Heb me al suf gelezen op andere set ups maar kan iemand me eens simpel uitleggen hoe ik evt langere duur kan bekomen ? Een vliegtijd van ong 6 a 7 minuten zou leuk zijn .

Aan 100% throttle zit je dan grofweg rond de 2000-2300 RPM volgens headspeedcalc van MrMel met die setup.
Dus aan hoeveel % staat je throttle curve ? Dan kunnen we verder rekenen.

Overigens heb je aan 1600-1700 RPM ruim genoeg om met een 700 alles te doen wat zo een beetje onder sportvliegen valt. En dat gaat je vliegtijd veel verlengen. Kan wel zijn dat je de staartinstellingen wat mag bijregelen. CU Guy. ;)

O ja, en niks kopen vooral, zo een Jive verdraagt ontstellend lage werkingspercentages zonder zichzelf op te blazen (freewheeling circuit). Heb ze zelf al met succes aan 5% percent gevlogen in een 600SE, kan dus best zijn dat je met je huidige setup gewoon verder kan.

Throttle curve staat nu op Normal 60 % , bij IU 1 55% en IU 2 op 65% :yes:

Ik heb die calculator ook eens geprobeerd en met 17 T pinion zou ik aan max 2000 en min 1700 toeren zitten ?

Laatst bewerkt:
Throttle curve staat nu op Normal 60 % , bij IU 1 55% en IU 2 op 65% :yes:

Dan zit je rond de 1850 RPM in normal mode, dit kan nog wat naar beneden zonder problemen. Laat gewoon je throttle curve zakken in stapjes van maximaal 5 procent (= een kleine 100 RPM met jouw setup), tot zolang de heli nog genoeg punch heeft naar je zin. Dat moet alvast wat meer vliegtijd opleveren.

Ok , bedankt voor info Raf . We gaan het bestuderen :cool: Of misschien met 17 T pinion ? Misschien nog een vraagje: zijn de Pyro motors echt VEEEL beter dan bv Scorpion in rendement/prestaties :levensduur ?

Laatst bewerkt:
Toch wat kosten gedaan (ik wou toch ook eens weten wat het is een kontronik motor :rolleyes: )
Gekozen voor de Pyro 700-34 met 19T pinion (blijft) . Throttle curve voorlopig naar 90 % .
Zou iets van rond de 1700 toeren moeten geven .
full
Volledige Kontronik set up met Jive 80 + HV nu
full
en dan nog een paar nieuwe pallen ook ( Sinterklaas is vroeg dit jaar :music:)
full
Zaterdag of zondag eens testen :cool:

Laatst bewerkt door een moderator:
Missie gelukt :D 8 minuten serieus doorsnorren en nog 30 % in lipo . Helaas weer geen toerental kunnen meten . Esc en lipo's niks warm , motor een beetje (minder dan Scorpion ) . Er zal dus niets geforceerd zijn . En ook niet het gevoel dat ik minder power zou hebben . Maar ja er is op helifreak al bewezen dat de Agile nog zeer goed vliegt met minder toeren .Heerlijke blade farths :showass: gelaten deze middag LOL en zonder schaamte :cool:

Back