langsstabiliteit, v-stelling en zwaartepunt

Omdat dit draadje opeens uit de mottenballen is herrezen en ik het herlas, moest ik denken aan een model waar ik sinds een jaartje veel mee vlieg als er geen thermiek is: de Kavan Partenavia.
full

Semi-schaal-schuim, een kaarsrechte vleugel en tweemotorig (motoren draaien tegen elkaar in). Het is erg leerzaam om met dit toestel te vliegen zonder ailerons te gebruiken, hij doet dat gehoorzaam, en als je een 360 graden bocht vliegt moet je aileron tégen geven omdat-ie anders de bocht wil vernauwen. Niet alleen heeft bij zijslip de hoge romp effect op het rendement van de vleugel, de beide motorgondels versterken dat nog eens.
 
Ik heb een helling kunstvlucht zwevertje met pitcheron. Vliegt zonder richtingsroer subliem zeker maar ook op rol goed op pitch.
Nadeel is dat je er niet mee kan remmen. Ben nu bezig met een ander rompje mét richtingsroer voor meer figuren maar vooral om slippend te kunnen remmen. Voor een DLG is remmen ook van belang denk ik.

Rick
 
Ik denk toch maar ailerons in de vleugel te snijden.

Vandaag, ondanks de wind, mijn "conceptplane" nog eens een paar keer de lucht ingegooid met een gewone bovenhands worp.

Een paar keer wat pompend een stukje gevlogen.

Maar, hij gaat structureel een draai in, waar die niet uitkomt.

Ik heb twee servos in dit model, dus das dan ailerons, geen flaperons. Met enkel hoogte erbij maar weer eens proberen.

Eerst ombouwen nu.
 
Back
Top