Langzaam laden kleine NiMH cellen: lader gezocht

Ik wil mijn 150mAh NiMH cellen met 1/10C gaan laden, maar een zoektocht naar een geschikte lader levert eigenlijk niets op.
Wat ik zoek is een goedkope (richtprijs 25 euro) lader, die ik in kan stellen op bijvoorbeeld 10mA laadstroom. Heeft iemand een idee waar ik een dergelijke lader zou kunnen vinden?

Greetz,
Jurgen

Wat een kleine cellen!
Speciaal formaat, geen AAA enzo?

Je zou zelf iets kunnen maken als je niet bang bent voor een soldeerbout.
Met een LM317 bijvoorbeeld, of een 7805 kun je een stroombegrenzer maken.

Met deze schakeling bijvoorbeeld: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/120

Je weerstand kun je uitrekenen (berekening staat erbij) op 83 ohm; in dat geval loopt er bijna precies 15mA door je cellen.

De ingangsspanning is niet van belang (dit is een stroomregeling, geen spanningsregeling), als hij maar hoger is dan het totaal van jouw cellen in serie, en lager dan de 35V die de maximaal LM317 aan kan.

Je kunt dit dus voeden met een huis-tuin&keuken adapter, die je een tandje hoger zet dan de totaalspanning van al je cellen in serie.

En dan maar 14 uur laden.

Wow, da's ook een leuke oplossing!
Nee, voor een soldeerbout heb ik absoluut geen angst :D
En dan bouw ik meteen een multilader (meerdere van deze schakelingen op 1 print), zodat ik meerdere packs tegelijk kan laden.

De 150mAh cellen zijn inderdaad erg klein (1/3 AAA --> 10,5mm rond en 16mm hoog). Ideaal voor micro DLG toepassingen 8)

Dank voor deze suggestie. Maar misschien zijn er nog meer mensen met nog meer creatieve ideeen! Laat die dan ook maar voorbij komen!
Ik ga al wel vast mijn soldeerbout opwarmen :)

mGerben zei:
... De ingangsspanning is niet van belang (dit is een stroomregeling, geen spanningsregeling), als hij maar hoger is dan het totaal van jouw cellen in serie, en lager dan de 35V die de maximaal LM317 aan kan ...
De ingangsspanning op de diode moet hoger zijn, +0,7Volt voor de diode, plus spanning die regelaar zelf nodig heeft, plus spanning over de weerstand (15mA*82Ohm). Denk er ook aan dat volle cellen 1,50-1,55Volt zijn, niet 1,20Volt.

Gemakshalve het diagram hieronder bijgevoegd.

000120.gif

Je kan in de handel geen laders vinden die met zo weinig stroom laden.
De reden hiervoor is dat bij deze kleine stroom er bijna geen delta piek is, hierdoor is het niet mogelijk om op het juiste moment te stoppen met laden.
Als je met grote stromen laad dan is het geen probleem.

Er zijn wel bouwpakketjes waarbij je de stroom zelf kunt instellen. Conrad had ook lange tijd zo'n bouwpakketladertje in het programma (staat echter niet meer in de catalogus maar is nog wel gewoon bestelbaar (via de optie 'snel bestellen' krijg je het artikel te zien, onder nr. 197157, en kost € 13,25). Dit ladertje kan zelfs in 11 stappen laden d.m.v. een draaischakelaar met de stromen van 4, 10, 25, 40, 80, 100, 150, 200, 300, 400 en 500 mAh. Dit is wel een gewone langzaamlader, maar is voor het laden van cellen met zulke lage amperages erg goed geschikt.

Ik heb zo'n bouwpakketje in een kastje gebouwd met voltmeter en trafo erin zodat ik het op 230 V heb werken in de hobbykamer, en heb er nog een temp. gestuurde ventilatortje erbij in gezet en dit werkt allemaal goed. De genoemde stromen komen ook goed overeen met de werkelijkheid als je dit ter controle even gaat nameten.

Delta piek heb je bij deze manier van laden ook niet nodig, want je laadt ze dan toch gewoon langzaam. Bij hele kleine stromen van 4 of 10 mAh heeft delta peak of temperatuurafschakeling ook niet echt zin. Dan is gewoon wat langer laden wel zo veilig.

Groeten,
BJ

wubbo zei:
Je kan in de handel geen laders vinden die met zo weinig stroom laden. De reden hiervoor is dat bij deze kleine stroom er bijna geen delta piek is, hierdoor is het niet mogelijk om op het juiste moment te stoppen met laden. Als je met grote stromen laad dan is het geen probleem.
Ik denk dat de deltapiek niet afhankelijk is van de grootte van de laadstroom maar van de verhouding tussen laadstroom en capaciteit van de accu. Maar goed, deltapiek is hier schieten met een kanon op een mug.

ik heb nog wel een robbe lader met verschillende uitgangen. Kleinste is 50ma. Geen automatische afslag. 5 uitgangen, 50, 50, 150, 150, 500 (dacht ik).
Interesse?

heb ook nog een robbe lader met kleinste uitgang 25ma, maar die wil ik niet kwijt :(

(25, 50, 50, 100, 500)

robber R5, word hier en daar 2e hands aangeboden.

Je kunt ook op zo'n robbe multilader een laadkabel maken met een extra weerstandje erin om de stroom verder te begrenzen.

Voor dit soort toepassingen gebruik ik gewoon mijn Labvoeding.
Deze heeft instelbare stroombegrensing. Hiermee kan ik met vast amperage laden. Moet je alleen oppassen dat je niet overlaadt. Bij 1/10C is dat geen probleem.

sietse zei:
ik heb nog wel een robbe lader met verschillende uitgangen. Kleinste is 50ma. Geen automatische afslag. 5 uitgangen, 50, 50, 150, 150, 500 (dacht ik).
Interesse?

Hoi Sietse,

deze lader heb ik ook bekeken, maar ik vind 50mA laden dus nog net iets te "ruig" ( = 1/3C ) :) Daarom ga ik nu zelf stroombronnentjes maken met die LM317. Hier had ik er nog een paar van thuis liggen. Ik maak meteen een printje met 4 van die bronnen erop, zodat ik al mijn accuutjes tegelijkertijd kan laden. Is wel zo makkelijk :-)
Maar bedankt voor het aanbod!

Jurgen

@ Ron, uiteraard. Met kleine stromen bedoel ik b.v. < 0,1C en ik zou 1C bestempelen als grote laadstroom.

Het is overigens zo dat de delta piek bij een Nicad accu veel groter is dan bij een Nimh accu (bij de zelfde C), hierom kan je met een nicad snel-lader geen Nimh accus laden, deze zal niet afslaan. (andersom wel).
Nicad accu zijn niet zo gevoelig voor overladen, Nimh accu´s vinden dat absoluut niet leuk.
Bij overladen wordt de levensduur van Nimh accu's nadelig beïnvloed.

Het beste kan je ze toch met b.v. 1C laden met een goede deltapiek lader.

Als je ze echt langzaam wil laden dan is een simpel weerstandje genoeg als stroombegrenzing.

Je moet de weerstandswaarde wel even uitrekenen.
R = (U-bron - 1,2xaantal cellen) / I

En let ook even op het vermogen van de weerstand.
P = I x (U-bron -1,2xaantal cellen)

Suc6 Wubbo

maaskie zei:
sietse zei:
Interesse?
Ik maak meteen een printje met 4 van die bronnen erop, zodat ik al mijn accuutjes tegelijkertijd kan laden. Is wel zo makkelijk :-)
Jurgen

Eehm... je had al begrepen dat je ze gewoon in serie kunt laden?
4-6 cellen in serie aan een zo'n LM317 gaat uitstekend.

Back