Langzaam lopende pomp

Hoi Allemaal,

Ik ben opzoek naar een langzaamdraaiende pomp. Ik wil mijn Smitwijs Singapore namelijk voorzien van twee Robbe Power 1000 motoren die worden aangestuurd door twee Robbe Rokraft 120 Navy snelhiedsregelaars.

Voorzover ik begrijp kun je alleen met de Rokraft 120 Navy met aangesloten waterkoeling de zware (letterlijk en figuurlijk, die dingen wegen ongeveer 1Kg :) ) Power 1000 motoren aansturen. Daarom wil ik de snelheidsregelaars contstant met water koelen (en niet zoals bij mijn Amsterdam alleen als de bluskanonnen aan staan). Nu werk ik in mijn Amsterdam met CL504 waterpompen van Graupner, maar dat lijkt mij voor de waterkoeling geen goed plan. Ziet er namelijk niet uit als er aan beide kanten van de boot een waterstraal uitspuit die een paar meter van de boot af komt :? .

Weet iemand zo'n pomp of heeft iemand ideeën of tips hoe ik dit voor elkaar kan krijgen, laat het dan even weten.

Groetjes Danny.
 
hallo


ik heb een goed idee
als je nu zo een kleinwaterpompje pakt dat ze op een boormachien zetten
en dat met een overbrenging op je schroefas mee laat draaien
dan pomp je langzaam water zoals je wilde
als je dan de waterkoeling aan de onderkant van je boot laat uitkomen dan pomt het pompje ook water als je achteruit vaart.


sportieve groeten raf
 
Danny, gewoon de rokraft 120 normaal nemen die kan meen ik 35A hebben, dat trekken die motoren niet alleen als er iets in de schroef zit, oplossing zet er een autozekering tussen (per motor) van 25A en je bent klaar, geen verlies aan een pomp en toch veilig.

groet

H@n
 
Hoi Raf,

Dat is inderdaad een geweldig idee :D .

Als het pompje dan aan de schroefassen is gemonteerd verbruik je geen extra stroom (ok, de motor loopt misschien iets zwaarder, maar dat moet een POWER 1000 wel kunnen hebben dacht ik zo) en de pomp draait alleen als je aan het varen bent.

Hier kan ik dan met het bouwen rekening mee houden :D .

Maar.... heeft er iemand ervaring met zulke pomjes en/of weet iemand een merk, type of waar zulke pomjes verkocht worden?

Groetjes Danny.
 
Hoi Han,

Ik was bezig met het intoetsen van het vorige bericht, dus had nog niet gezien dat jij ondertussen al gereageerd had.

Maar weet je dit zeker;
gewoon de rokraft 120 normaal nemen die kan meen ik 35A hebben

De handleiding van de normale Rokraft 120 snelheidsregelaar (kan inderdaad max. 35A leveren) geeft namelijk niet aan dat de Power 1000 aangestuurd kan worden (maximaal Power 600 en 700). Alleen in de Rokraft 120 Navy handleiding wordt de Power 1000 genoemd, en zonder waterkoeling is de Rokraft 120 Navy gelijk aan de gewone Rokraft 120 (volgens de handleiding) :cry: .

Het lijkt mij trouwens ook stug dat je zo'n zware snelheidsregelaar nodig hebt voor een motor die normaal gesproken 2,5A gebruikt en maximaal 10A, maar dat staat er niet voor niets denk ik.

Wie weet er hoe het precies zit, kan ik gewoon de Rokraft 120 gebruiken, of is het toch slimmer om de boel met water te koelen?

Groetjes Danny
 
Robbe is niet dom:!:, maar een normale is geen probleem, de torque 900 van graupner trek bij mij vol vermogen een dikke 12A en de regelaar heeft er geen enkel probleem mee.
 
Hoi Han,

Ok, dan laat ik die pomp achterwege en gebruik ik twee Rokraft 120 sneheidsregelaars. Deze regelaars zijn toch thermisch beveiligd dus zouden ze toch nog te warm worden kunnen ze in iedergeval niet kapot. Ik denk dat ik dan toch de 120 Navy koop, dat scheelt maar €5,- en kan ik, mocht het toch problemen geven, de waterkoeling nog aansluiten. Maar daar ga ik voorlopig niet vanuit.

Kan ik ook metteen de waterkoeling van mijn Amsterdam afkoppelen. Nu had ik die aangesloten via één van de blusmonitoren, maar zoals je op werkschependag hebt gezien spoot één van de blusmonitoren niet ver genoeg omdat de pomp kapot was, maar diezelfde blusmonitor begon ook steeds iets later met spuiten.

Dit komt omdat ten eerste de slangverbindingen langer zijn (de slangetjes moeten naar de snelheidsregelaar die in de ruimte tussen de twee dekken zit) en voordat de blusmonitor gaat spuiten moet ook telkens eerst de waterkoeling gevuld worden :( .

Groetjes Danny.
 
hallo

dat leeg lopen kun je voorkomen door er klepjes tussen te zetten

wat ik bedoel is dat bij een auto tussen de leiding een eenrichting's klepje tussen gezet wordt
en als dus de leiding vol water zit kan het niet terug leeg lopen



off toppic maar het ging over pompen geloof ik

sportieve groeten raf
 
Hoi Raf,

dat leeg lopen kun je voorkomen door er klepjes tussen te zetten

Je bedoeld terugslagkleppen, dat had ik moeten weten :oops: . Ik heb thuis twee aquariums staan en daar zitten van die klepjes in.

Maar goed, zoals je hierboven kunt zien ben ik toch maar afgestapt van die pomp omdat het niet echt nodig is om de boel constant te koelen.

Groetjes Danny.
 
hallo



het was bedoeld voor je amsterdam die heeft toch blus monitoren niet ????????????????


sportieve groeten raf
 
Je bent inmiddels van het idee afgestapt, maar toch wil ik er nog iets over kwijt:

In de wereld van de waterkoeling voor computers, zie je steeds meer 12 volt pompjes. Deze kan je met een regelaar of weerstand zelfs terugschroeven, of gewoon botweg afknijpen. Een site om op te beginnen is www.tweakstore.nl. Dan afdeling waterkoeling --> pompen.

Ook een optie, op de schroefas is een slangenpompje. Dit is voor een beetje modelbouwer goed zelf te bouwen. Zoek voor het werkingspricipe op google, ik weet geen site uit mijn hoofd. Worden veel in de medische wereld gebruikt.
 
Hoi Raf en Skiff,

@Raf, even voor de duidelijkheid deze topic ging eigenlijk over mijn, in aanbouw zijnde, Smitwijs Singapore. Ik ging er namelijk vanuit dat je een Rokraft 120 met waterkoeling moet gebruiken bij Power 1000 motoren. Maar dit hoeft dus helemaal niet.

Mijn Amsterdam, die al zo goed als af is, heeft ook een Rokraft 120 Navy (met Graupner Speed 900BB Torque motor). De waterkoeling gaat nu via 1 van de 2 Graupner CL504 waterpompen. Daar had ik wat problemen mee en ik zit nog even te twijfelen of ik die ga afkoppelen of, zoals jij al aangaf, er een terugslagventiel tussen te zetten.

@Skiff, zoals je hierboven waarschijnlijk wel gelezen hebt stap ik nog niet helemaal van de pomp af, maar met het bouwen hou ik er in ieder geval geen rekening meer mee dat er een pomp komt. Mocht ik toch koelingsproblemen krijgen (wat ik trouwens niet verwacht na Han's reactie :D ) met de snelheidsregelaars ga ik toch eens kijken naar de pompjes die jij beschrijft.

Groetjes Danny.
 
Ik heb het model Bremen 9 van Graupner waar de motoren ook aardig heet werden, en met een traditionele waterkoeling zoals een pijpje achter de schroef zoals ik het eerst had, dat werkte toch niet, zeker niet als je wat langzamer vaart zoals je dat meestal doet.
Ik heb pas geleden een 12 V tandwielpompje van Graupner (nr. 1951) tussen de waterkoeling en regelaar gezet, die ik met een electronische aan/uit schakelaar van conrad (nr. 235377) via een nog vrij kanaal op de zender aan en uit kan zetten. Het geheel werkt, om niet een grote waterstraal weer uit de romp te krijgen, niet op 12 V maar op slechts 4 cellen en ik moet zeggen, het ziet er heel realistisch uit zo'n klein straaltje en de motoren worden eigenlijk niet meer warm. Het geheel trekt hooguit zo'n 2 A uit de 4 cellen, maar dat is geen probleem met een extra NC pakketje van 2 A of NiMH pakketje van 3 A.
Voordeel is dat je het ook naar believen aan of uit kan schakelen.
Tussen het ingaande pijpje en de pomp heb ik voor de zekerheid nog een brandstoffiltertje gezet om evt. troep niet in de pomp te krijgen.
Tot nu toe werkt het allemaal perfect!

Groet,
BJ
 
pompje

hallo


Een ntc weerstand en een transistor en relais had hetzelfde gedaan maar dan automatisch

Als de motor warm wordt dan gaat de ntc zijn weerstand laag worden en schakelt de transistor het relais en zo de pomp
Zijn de motoren weer koud dan stopt de handel vanzelf
Ik vraag me anders af hoe jij van de kant kunt weten of je motoren warm zijn aan het lopen
Ik vermoed dat een rookwolkje uit de boot reeds te laat is om de pomp nog in te schakelen.

sportieve groeten raf
 
Hoi BJ en Raf,

@BJ, dat is ook een goed idee :D . Ik denk dat ik dan toch maar een pompje doe. Ik heb er nog eens over nagedacht en ik denk dat het toch beter is om de snelheidsregelaars te koelen. De snelheidsregelaar moet het kunnen hebben, maar als ik naar mijn Amsterdam kijk dan is na een tijdje varen de Rokraft 120 Navy behoorlijk warm (Graupner 900 BB Torque motor). Dat lijkt mij vragen om onnodige slijtage van de snelheidsregelaar (en die dingen zijn niet goedkoop :( ).

@Raf, lijkt me inderdaad een goed idee om de boel te automatiseren met een NTC. Ik heb net mijn Automatiseringselektronica opleiding afgerond, dus dat moet wel lukken :D . Maar bij welke temperatuur moet het pompje aan/uit gaan?

Bedankt voor jullie reacties,

Groetjes Danny.
 
hallo


als je de handleiding van de eind trap fets bekijkt dan zie je daar staan dat ze 65 graden mogen hebben
maar das al behoorlijk warm
ik zou het houden bij een graadje of 50 voor de regelaars en een graad of 40 voor de motoren
ik zal morgen eens meten hoe heet mijn speed motoren worden als we gedaan hebben met 8 minuten speeten ik denk dat die temp een goede richtlijn kan zijn voor de temp van je motoren.


sportieve groeten raf
 
Hoi Allemaal,

Ik denk dat ik de oplossing gevonden heb. Conrad verkoopt namelijk een temperatuur schakelaar (194883) die regelbaar is tussen -10 en +100 graden celsius. Met behulp van een relais kan de pomp aangesloten worden. Als ik het goed begrijp kun je ook de hysteresis instellen.

Even voor iedereen die niet weet wat hysteresis betekend; :teacher:
Dit is het verschil tussen in en uitschakellen. Stel ik wil dat mijn snelheidsregelaar ongeveer 50 graden mag worden. Dan stel ik dit door middel van de potmeter in. Het gevolg is echter dat de pompjes constant aan en uit gaan. Als de temperatuur namelijk 50,1 graden wordt zal het pomje aangestuurd worden. Door het water wordt de snelheidsregelaar afgekoeld, en binnen de korste keren is de snelheidsregelaar al weer 49,9 graden. Als ik dan lekker door ga varen zal de temperatuur al snel weer over de 50 graden gaan en zo ontstaat een kettingreactie. Dit is slecht voor de pomp en het vreet ook stroom. Daarom is er nog een potmeter waarmee je de hysteresis in kan stellen. Als je de hysteresis instelt op bijvoorbeeld 10 graden, dan gaat de pomp aan als de snelheidsregelaar 55 graden is en gaat pas weer uit als de temperatuur gezakt is naar 45 graden. Op die manier zal de pomp minder vaak aangaan, en het is ook veel beter voor de pomp.

Het gaat nog wel even duren voordat ik het kan testen in mijn Smitwijs Singapore, maar als het werkt (of niet natuurlijk) laat ik het nog wel even weten.

Groetjes Danny.
 
Tip:
Conrad verkoopt waterpompjes, en niet zomaar ,maar, model waterpompjes. Deze zijn voor als je een stromende rivier wil, in je landschap, met treinen.

Dus als je treintjes hebt en je wilt een rivier kan je dit pompje nemen. Maar ik denk dat het pompje niet geweldig hard spuit, dus daarom kan deze denk ik ook handig zijn voor de modelbouw, in boten.

Op Conrad; Zoek naar Waterpompje; Ga bij de resultaten naar beneden tot: Modelspoor; Productgroep Waterpartijen.

Het is een 16 volts, maar ik weet niet of ie ook op 12 volt draait. Ik hoop het wel :wink:
 
Hallo allemaal,

Wat was het modelbouwen dan vroeger (20 jaar geleden) heerlijk eenvoudig. Als je een motor had die veel stroom trok, een Hectoperm GT bijvoorbeeld, kocht je gewoon een flinke regelaar (Robbe maxi 600, 0-24V en max. 40 Amp) en hoefde je je helemaal geen zorgen te maken over pompjes enzo. Thermisch beveiligd, niets aan het handje. Voordat een motor, ook een power 1000, 40 Amp gaat trekken moet je trouwens aardige capriolen uithalen....
Volgens de gegevens van Robbe trekt een power nl max. 10 Amp.

Hans
 
Back
Top