langzame epoxy

FOX35

PH-SAM
Je kan wel stellen dat het rustig is op het LB subforum ...

Dan maar even een vraagje. Ik ben inmiddels voor het 3e bouwseizoen bezig met de ARF Nobler die ik misschien al wel 8 jaar heb liggen ...

Ik sta op het punt de scharnieren tussen de vleugel en flaps te lijmen en om een stootstang samen te stellen uit fietsspaak en koolstofbuis. Met name voor de scharnieren wil ik geen te snelle epoxy gebruiken, alleen, in de bouwmarkten kun je alleen snelle (5 min.) en nog snellere (90 sec.) epoxy krijgen, maar trage is er niet te krijgen. Waar halen jullie goede trage epoxy?

Ik gebruik schanierenlijm de is echt er voor.
En die koop je bij hobbyin waalwijk.
Is echt super gaat nooit meer los.
En is niet duur

Ik ben inmiddels voor het 3e bouwseizoen bezig met de ARF Nobler die ik misschien al wel 8 jaar heb liggen ...
Laten we stellen, dat je vast niet de enige bent....;)

Ik sta op het punt de scharnieren tussen de vleugel en flaps te lijmen en om een stootstang samen te stellen uit fietsspaak en koolstofbuis.
Heb je de 'mandatory upgrades', zoals o.a. op Stuka Stunt zijn te vinden, toegepast?

Met name voor de scharnieren wil ik geen te snelle epoxy gebruiken, alleen, in de bouwmarkten kun je alleen snelle (5 min.) en nog snellere (90 sec.) epoxy krijgen, maar trage is er niet te krijgen. Waar halen jullie goede trage epoxy?
Ik ga mee met Winfried en zijn advies voor UHU-plus.

Dag PP, hoe gaat het met jou? Ik lijm mijn scharnieren met 30 min. Z poxy,maar daarenboven zeker ik de middelste of buitenste scharnier van flaps en hoogteroeren door een gaatje van 2 mm te boren door het uiteinde v/d scharnier en er dan een stukje houten tandenstoker in te lijmen met epoxy. Zo kunnen flaps en stab. zeker nooit los komen.
Meer duidelijkheid hierover en misschien nog andere bruikbare tips vindt je in deze link naar de bouwbeschrijving van mijn laatste stuntmodel.

http://www.lvmodelafdeling.be/phpbb3/viewtopic.php?f=15&t=1005

Tot ziens
Sal

Laatst bewerkt:
Leuk zo'n vraag die wat reacties oproept
@wvr: UHU is bij mij in de buurt niet in bouwmarkten te krijgen
@ serge pot: misschien hebben ze bij ons een ander assortiment, maar de Gamma en Praxis bij mij in het dorp hebben alleen 5-minuten expoxy en niets tragers
@ Bruno, ik volg een deel van de mandatory geachte upgrades, maar niet allemaal. Ik heb de tuimelaar gebushed en nieuwe leadouts gemaakt, ik heb een flapstootstang gemaakt van fietsspaak en ik stel een stootstang voor het hoogteroer samen uit koolstofbuis met fietsspaak uiteinden, maar ik gebruik wel kwiklinks, niet die uit de doos, maar stevige M3 exemplaren. Ook laat ik de meegeleverde vierkante cluncktank liggen ten faveure van een blikken smalle Brodak uniflow tank met pijpjes aan de voorkant.
@ Sal: heel even het bouwverslag gezien: geweldig, daar zal ik eens rustig in mijn eigen tijd voor gaan zitten. Jouw manier van scharnieren zekeren ken ik van radiomodelbouwers. Wat ik mij afvraag: hoe krijg je de tandenstoker mooi glad geschuurd zonder de bekleding te beschadigen, want het is een ARF en hij is dus al bekleed. Of kan ik beter een iets uitstekende tandenstoker voor lief nemen?

En voor jullie allen: ik was van het weekend toch in staat om naar een echte modelbouwzaak te gaan en heb daar Z-Poxy 30 minuten gekocht. NB: dat was vóór ik jullie reacties las!

Leuk zo'n vraag die wat reacties oproept
@wvr: UHU is bij mij in de buurt niet in bouwmarkten te krijgen
@ serge pot: misschien hebben ze bij ons een ander assortiment, maar de Gamma en Praxis bij mij in het dorp hebben alleen 5-minuten expoxy en niets tragers
@ Bruno, ik volg een deel van de mandatory geachte upgrades, maar niet allemaal. Ik heb de tuimelaar gebushed en nieuwe leadouts gemaakt, ik heb een flapstootstang gemaakt van fietsspaak en ik stel een stootstang voor het hoogteroer samen uit koolstofbuis met fietsspaak uiteinden, maar ik gebruik wel kwiklinks, niet die uit de doos, maar stevige M3 exemplaren. Ook laat ik de meegeleverde vierkante cluncktank liggen ten faveure van een blikken smalle Brodak uniflow tank met pijpjes aan de voorkant.
@ Sal: heel even het bouwverslag gezien: geweldig, daar zal ik eens rustig in mijn eigen tijd voor gaan zitten. Jouw manier van scharnieren zekeren ken ik van radiomodelbouwers. Wat ik mij afvraag: hoe krijg je de tandenstoker mooi glad geschuurd zonder de bekleding te beschadigen, want het is een ARF en hij is dus al bekleed. Of kan ik beter een iets uitstekende tandenstoker voor lief nemen?

En voor jullie allen: ik was van het weekend toch in staat om naar een echte modelbouwzaak te gaan en heb daar Z-Poxy 30 minuten gekocht. NB: dat was vóór ik jullie reacties las!

Ai!! dit is natuurlijk vervelend. Ik zie geen andere oplossing dan de scharnieren er gewoon in te lijmen zonder ze te zekeren. Normaal komen ze niet los, maar ik zou dan wel UHU plus gebruiken.

Ik heb nog een mogelijkheid voor je (zelf getest):
Daarvoor gebruik je geen tandestokers, maar etalagespelden.
Van die dikke zwarte, met een kopje van ~ 1,5 mm, ong 25mm lang.
Maakt de lijm ook wat minder kritisch.

Je knipt per scharnier 1 speld zover af dat deze niet aan de andere kant naar buiten kan komen.
Neem nu 1 lange speld met de punt er nog aan.
Prik hiermee vanaf de onderkant tot je de scharnier raakt.
Dan de speld even verhitten bijvoorbeeld met een aansteker en door de scharnier heen smelten.
Dan het model omdraaien, de afgeknipte spelden aanbrengen en met de kopjes tot op de bekleding aandrukken.
Zien eruit als miniatuur klinknagels, maar je moet wel goed kijken om ze te zien......
Zekeren met een drupje dunne cyano.

Scharnieren lijmen

En dan nog een laatste (?) suggestie. Bij mijn laatste model heb ik PU-lijm gebruikt. Je weet wel, dat spul wat opschuimt. De sleufjes heb ik zo ruim gemaakt dat de scharnieren er zonder knellen in glijden. Met een dunne strip de lijm in het gleufje aangebracht en de scharnieren er gewoon inschuiven. De lijm schuimt op en vult dan ook de gaatjes in de scharnieren.

VrGr, Bram

Back