Omdat we hier, op ons 'Vintage Forum' overspoeld worden met bouw-verslagen heb ik er even over nagedacht of het wel zin heeft om hier het bouwen van de Lanzo Racer te plaatsen. Ja dus. Ironie schakelaar "uit". Het landingsgestel is reeds gereed. Ik ben nu begonnen aan de vleugel, hiervoor heb ik een wat afwijkende en omslachtige methode en gekozen. Doordat het profiel aan de onderzijde zeer sterk gewelfd is, is de afstand onderzijde bouw-plank tot onderzijde hoofdligger zo'n 12 millimeter is leek mij de vleugel op de hoofdligger te bouwen geen optie. In Amerikaanse 'building reviews' wat gezocht en hier de methode gevonden die ik, met wat aanpassingen ga gebruiken. Elke rib wordt tussen 4 houten blokjes uitgericht en nadat alles klopt wordt de rib met 4 drupjes houtlijm op de houten blokjes gefixeerd. Als de vleugel ruwbouw klaar is snij ik de ribben met een scheermesje weer los.
Leuk dat je dit verslag gaat en wil doen. Mooi stukje soldeerwerk. Dat gaat een flinke lap vleugel worden
Inderdaad een hele lap vleugel Ton, de koorde is 44 centimeter. Bij de 'short kit' die ik heb is het de bedoeling dat de vleugel wordt bevestigd met 2 pas-pennen en 2 stuks 6 millimeter nylon bouten. Ik ga voor de traditionele methode, dus met elastiek, dit bespaart mij ook nogal wat gewicht (dubbele ribben komen te vervallen).
Hahaha ja grappig die elastieken heb toch wel wat meer vintage dan die pennen en bouten. Grappig dat er soms gereageerd wordt met van , he wat is dat elastieken en geen bouten ze snappen der dan nix van en blijft leuk
Verleden jaar op de EK in Brno ben ik verliefd geraakt op de 'Lanzo Racer'. Het is wel, door zijn afmetingen een onhandig toestel, maar daar ben ik overheen gestapt. Ook heb ik voor dit toestel een extra grote bouwplank moeten kopen. Ben, na ruim een jaar weer even in Nederland dus ligt de bouw nu even stil. Verder is het een project voor de tijd dat we in Duitsland wonen, in Spanje ga ik de 'Radio Queen' bouwen.
Terug van een korte vakantie in Nederland, dus weer aan het bouwen geslagen. Omdat de vleugel-liggers aan het einde verlengd moeten worden en ik dit pas na het plaatsen van de eindrib kan doen heb ik om de boel te fixeren al een paar stukjes bovenindekking geplaatst. Het gaat eigenlijk best voorspoedig wat deze 'short kit' is heel wat beter doordacht dan die van de 'Lanzo Record Breaker'. Opm. De verdubbeling is qua sterkte geen probleem omdat de hoofdligger sowieso van boven tot beneden met Balsa wordt opgevuld. De andere liggers worden enkelvoudig verdubbeld. Ook komt er nog een indekking van 2 millimeter balsa Verder nog iets dat ik al vele jaren toepas. Bij ronde vleugel verbindingen lees ik geregeld dat de buizen in de vleugel aan het einde met hout moeten worden afgesloten. Hierin moet dan weer een gat worden geboord, dit om de lucht te laten ontsnappen. Te veel werk en omslachtig. Ik doorboor aan het einde de buis met een 0,8 boor en hierdoor komt een stukje paperclip. Nog geen minuut werk.
Inmiddels al weer wat verder met de vleugel, op de foto's de nog onafgewerkte vleugel. Door de hitte (37.2 graden) de foto maar in de huiskamer gemaakt. Om de vleugel te kunnen afwerken (schuren) ga ik hem vastklemmen op de bouw-plank, maar eerst een schuurblok maken van minstens 1 meter in lengte.
Inmiddels aan de romp begonnen, in het schuren van de vleugel-delen heb ik even geen zin. Doordat de boven en onderkant geen rechte lijnen hebben is het plaatsen van de dwars-latjes, voor mij althans een uitdaging. Om het mij wat makkelijker te maken heb ik een hulpstuk gemaakt om de zijkanten enigszins op zijn plaats te houden Overigens heb ik bij Action in Nederland bruine plakband gekocht, dit is prima spul want het blijft ook op hout goed plakken. (Action, ik dacht 1,9€ per rol, in een kreativ winkel in Freiburg kwam ik het zelfde spul tegen 6,80€ per rol)
Balsa, dit omdat de 8x8 millimeter Paulownia toch wat te zwaar is en ook moeilijk te buigen. Bij 6x6 millimeter had ik voor de langsliggers wel Paulownia genomen. Voor dit jaar ligt de bouw nu stil, ik ben nu bezig met de voorbereidingen voor ons overwinteren ik Spanje. (O.a. een soort short kit aan het maken van de Radio Queen)