lanzo record breaker

Classicracer zal ik je eens iets "geks" vertellen. Zo moet je eigenlijk alle vliegtuigen vliegen.
Uit (veel) oudere draadjes heb ik de uitleg daarover eens opgediept.

Het gedrag wat jou vliegtuig vertoont is volledig normaal! kijk maar eens naar de formule waarmee de draagkracht (de lift) van de vleugel wordt.

L= 0.5 * r * A * cl * V².
L = lift
r = luchtdichtheids coëfficient
A = Vleugeloppervlak
cl = lift coëfficient
V = Snelheid

Je ziet dat de snelheid in het kwadraat staat. Dat betekend dat de draagkracht heel snel groter wordt als de snelheid oploopt. Als je twee keer zo snel vliegt wordt de lift vier keer zo hoog! Het omgekeerde geldt natuurlijk ook, als je langzamer gaat vliegen wordt de draagkracht snel kleiner.
Je ziet dat dit effect dus echt normaal is. Ook de "echte" vliegtuigen hebben dit en iedere keer als de snelheid veranderd wordt zal ook de trim van het hoogteroer veranderd moeten worden. Helaas kan je dat niet oneindig blijven doen want op een gegeven moment zal je de vleugel overtrekken en dan stort het vliegtuig naar beneden.
Daarom hebben "echte" vliegtuigen flaps en meestal ook slats. Grote en kleine kleppen die uit de vleugel schuiven om de cl waarde en vooral ook het oppervlak van de vleugel te vergroten. Zo kan een vliegtuig ook langzaam vliegen en bijvoorbeeld met een "beschaafde" snelheid landen.

Wij modelvliegers vinden dit effect echter vervelend, of lastig en in ieder geval ongewenst. Daarom wordt de motor dus zo gemonteerd dat hij een beetje naar beneden wijst. Zo trekt de motor het vliegtuig dus min of meer naar beneden en zal het vliegtuig minder stijgen als je gas geeft.

Stel je vliegt met een Cessna 172, de snelheid is 100 knopen, het motortoerental 2000omw/min en de hoogte 1500 voet. Misschien vreemde waarden maar die zijn nu eenmaal gebruikelijk in de luchtvaart wereld.

Het vliegtuig vliegt netjes horizontaal en is dus goed uitgetrimd. Nu wil je sneller gaan vliegen maar wel op dezelfde hoogte blijven. Om sneller te vliegen heb je meer energie nodig dus geef je gas tot 2500omw/min. Maar wat gebeurt er? Het vliegtuig gaat wel iets sneller vliegen maar slechts en paar knopen en het gaat flink klimmen. Om nu toch sneller te gaan vliegen en niet te klimmen moet je down geven met je hoogteroer. De invalshoek van de vleugel wordt kleiner waardoor de lift kleiner wordt. Het vliegtuig zal niet meer klimmen en omdat de weerstand ook kleiner is geworden loopt de snelheid nog meer op. Uiteindelijk zal je op een nieuw evenwicht uitkomen en het vliegtuig zal weer horizontaal vliegen met b.v. 120 knopen. Het motortoerental zal ook verder oplopen door de lagere weerstand dus moet je weer gas terug nemen uiteindelijk draait de motor nu nog maar 2200 omw/min.

Nu wil je langzamer gaan vliegen. Je hebt minder energie nodig dus trek je het gas dicht tot de motor nog maar 1500 omw/min draait. Het vliegtuig gaat iets langzamer vliegen maar omdat de vleugel veel lift verliest zal de neus naar beneden zakken en het vliegtuig gaan duiken. De snelheid loopt weer op tot de vleugel weer zoveel lift levert dat de snelheid niet verder meer oploopt. Omdat het vliegtuig was afgetrimd op 120 knopen zal die snelheid heel dicht bij die 120 knopen liggen. Het probleem is alleen dat je nu vrij snel naar beneden gaat en niet langzamer vliegt op dezelfde hoogte. Je gaat dus up trekken om op hoogte te blijven. De lift wordt groter maar ook de weerstand van de vleugel wordt evenveel groter. De snelheid loopt er dus snel uit maar je verliest minder hoogte. Uiteindelijk heb je het vliegtuig afgetrimd op een snelheid van 60 knopen. Er is echter nog steeds een probleem, je vliegt nu wel langzamer (door het up trekken) maar door de veel grotere weerstand zak je nog steeds als een baksteen. Je hebt dus weer motorvermogen nodig om het vliegtuig op hoogte te houden. Om met deze lage snelheid op hoogte te blijven heb je flink veel motor vermogen nodig dus draait de motor weer met 2000 omw/min rond maar je vliegt nu geen 100 knopen zoals in het begin maar slechts 60 knopen.

Met deze snelheid vlieg je op final naar de baan toe en als je niet snel genoeg zakt dus niet aan het begin van de baan zou landen moet je geen down geven. Doe je dat wel dan loopt de snelheid weer op en kom je allen nog verder op de baan terecht. Nee je moet iets gas minderen, de snelheid blijft dan hetzelfde maar je zakt iets sneller. Zak je te snel dan moet je natuurlijk iets meer gas geven en geen up. Geef je wel up dan loopt de snelheid er nog verder uit en ga je juist nog sneller zakken.

Zo zie je dat je met het hoogte roer de snelheid bepaalt en met het gas de vlieghoogte.
Vooral bij de landing is dat heel belangrijk en dat is iets wat weinig modelpiloten schijnen te weten en vaak niet geloven als je het verteld. Toen ik zelf nog met "echte vliegtuigen" vloog heb ik wel eens een paar clubleden meegenomen en het hen gedemonstreerd. Pas toen ze het zelf met eigen ogen gezien hadden geloofden ze het en pas toen ze het zelf konden toepassen gingen ze ook hun eigen modellen veel beter landen.

Met de grote straalvliegtuigen gaat het een klein beetje anders omdat de massa daarvan zo groot is en de straalmotoren bij laag vermogen relatief traag op het gas reageren. Daarom hebben die vrijwel allemaal een zogenaamde autothrottle, een computer die automatisch gas bij geeft als de snelheid te laag dreigt te worden en gas terug neemt als de snelheid te hoog dreigt te worden. Tijdens de landing zal de piloot met het hoogteroer de neus omhoog en naar beneden sturen en de computer neemt dan gas terug of geeft juist gas bij.
De neus wordt behoorlijk ver omhoog gehouden om de snelheid niet te hoog op te laten lopen, de motoren moeten dan vrij veel vermogen leveren en leveren behoorlijk vermogen. De motoren zullen dan ook sneller reageren op het gas zodat die autothrottle prima z'n werk kan doen.
 
Inderdaad Ernst, maar dit is heel weinig gekend en nog minder gebruikt tegenwoordig. Tegenwoordig (de laatste 30 jaren?) worden rc-vliegtuigen zo getrimd dat ze hoogte houden bij vermeerderen of verminderen van throttle. Enkel bij trainers zie je dit nog wel. Bij vergrote vrijvluchters of rc-toestellen uit de beginjaren had je zelfs geen hoogteroer. Ik heb zelf nog heel wat van die toestellen en dat vliegt fantastisch!
 
weer bijgeleerd:) deze week zal er niet meer gebouwd worden denk ik.
zaterdag eens gaan vliegen, en zondag VML vergadering.
ik heb wel al het motorschot gemaakt(de helft) en net onder de motor ga ik proberen een plaat naar binnen te brengen om de lipo onderaan te bevestigen en naar binnen te schuiven. zo kan ik de lipo tot onder de motor brengen voor het zwaartepunt..
 
Inderdaad Ernst, maar dit is heel weinig gekend en nog minder gebruikt tegenwoordig. Tegenwoordig (de laatste 30 jaren?) worden rc-vliegtuigen zo getrimd dat ze hoogte houden bij vermeerderen of verminderen van throttle.

De modelvliegtuigen worden niet zo getrimd, was dat maar want zo hoort het. Nee, de motor wordt met een flinke domping gemonteerd! Dit is een zeer oneconomische manier van werken. De motor gaat meer vermogen leveren, het vliegtuig gaat sneller vliegen, de vleugel levert meer lift dus gaat het vliegtuig klimmen. Maar..... door die (soms enorme) motordomping wordt het vliegtuig met de neus naar beneden getrokken of geduwd. Hierdoor wordt dus een heleboel vermogen verspilt om die neus naar beneden te houden. Dit soort vliegtuigen vliegen dan ook veel minder snel dan ze zouden kunnen.
Kijk maar eens naar het onderstaande model.

Bixler11_1.jpg


De eigenaar heeft een motor "upgrade" uitgevoerd en omdat die motor zoveel vermogen levert en het vliegtuig dus flink ging klimmen heeft de eigenaar een flinke domping toegepast. Hij heeft een sterkere motor geplaatst maar de vermogenswinst is hij door die enorme domping voor een heel groot deel kwijt!
Als je met het hoogteroer de neus naar beneden trimt verklein je de invalshoek van de vleugel en daarmee de lift. Je verkleint echter ook de weerstand van die vleugel in gelijke mate! Oke, de weerstand van de staart wordt iets groter door die downtrim van het hoogteroer maar dat is veel minder dan de winst van de vleugel is. Het resultaat is dus altijd positief. Zo heb je dus wel winst door die sterkere motor en zal je ook echt sneller gaan vliegen.
Ooit heb ik dat eens met een model gedemonstreerd. Ik had een model met een in het oog van anderen vrij zwakke motor. Toch kon ik sneller vliegen met dat model dan een andere vlieger met zo'n zelfde model met een sterkere motor. Maar ja, ik moet steeds trimmen als ik sneller of langzamer gaat vliegen.
Even tussen haakjes (Daarom heb ik een beetje hekel aan die moderne digitale trimknopjes. Ze werken te traag ten opzichte van de schuiftrim van "vroeger" en je weet niet wat de positie van de trim is op elk moment. Zo'n schuiftrim duw je op gevoel naar voren en klaar. Wil je weten hoe de trim staat dan voel je dat heel makkelijk zonder er naar te hoeven kijken.
Met zo'n digitale trim moet je piep, piep, piep, piep, piep vijf piepjes down, en nee gaat nog niet goed dus nog één erbij. Later weer terug, maar hoeveel piepjes waren het nu? O ja, vijf, nee toch zes.......... ;) En wil je weten hoe de trim staat dan moet je naar het display kijken en dat is lastig tijdens het vliegen.)
 
Op mijn Tomboy, Simplex en Cumulus heb ik ook geen down/side thrust, alles gewoon in lijn met centerlijn.
Die vliegtuigen zijn ook maar gemaakt voor een klein snelheids bereik (Langzaam/klim!)
En inderdaad moet ik tijdens de motorloop laag geven met hoogte roer en naar beneden zweven staat het allemaal neutraal.
En weet je dat CG goed licht. Perfect.
Chris, ziet er goed uit
 
probleempje...

Ik wil de wortelrib aan de wingtips onder de juiste hoek maken.

Ik heb hiervoor op het vooraanzicht van de vleugel op de tekening een malletje gelegd.

echter komt mijn tip dan op ongeveer 15cm hoogte...

maar op de tekening staat 12 inch(30cm) dan zou die hoek dubbel moeten zijn???
echter vind ik die 12 inch wel raar op plan, want de 10 inch erboven die klopt wel op schaal, de 12inch echter niet...

dus ofwel een fout op de tekening, of een fout in mn bovenkamer...

wie kan me helpen...
P1040654.JPG
 
Chris,
Als je op de tekening rechts onder het vliegtuigje ziet als je de tekening van

http://www.outerzone.co.uk/plan_files_00/427/Lanzo Record Breaker.pdf

hebt, komt die 12" wel overeen en hebben ze dat voor aanzicht zo gehouden als zijnde geen plaats op de tekening :confused:

Op deze tekening staat ook 12" aan iedere wing tip!
(12" Dihedral under each tip)(wel de tekening vergroten om het te kunnen lezen!)

http://www.outerzone.co.uk/plan_files_00/69/Lanzo Record Breaker.pdf

En net als op de foto van je ziet het er een beetje overdreven uit.
Voor FF goed, maar of dat ook nodig is voor RC assist kun je afvragen of je met 10" bv al niet genoeg hebt als langs-as stabiliteit. (zou ik misschien doen)

Succes
 
Dit project raakt niet af, en heb nog veel andere dingen af te werken, +ben tot het grote besef gekomen dat hier niet veel mee te vliegen valt bij ons,er is hier altijd wind! de afgelopen 5weken telkens zo erg dat zelfs vele grotere kisten aan de grond staan(en we zijn al niet bang van de vele wind)

soit, ik denk dat deze in de verkoop gaat: voor de liefhebbers?
stabilo en rudder zijn al bekleed en een deel van de romp.
komt zoals hij erbij staat( plannen heb ik ook wel dubbels van)
kan inclusief 3servo's, regelaar, motor en prop komen(nieuwe setup hiervoor gekocht, nooit gebruikt!)
 
40euro leeg en 100euro inclusief de nieuwe setup zoals in dit draadje, meer info zie de verkoopdraadjes of pm me maar!
Groeten
 
Mensen
Ik ben van plan om een Gladiator te bouwen zoals hier:

http://www.historicke-modely.cz/gladiator-mk-ii-1-cast

De tekening hier: http://www.outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=4

Ik heb ook een Anderson Spitfire .65 met contact onderbreker(mechanische ontsteking) bij Minimag (http://minimagneto.co.uk/Products.php) ontstekingspulletjes besteld en dat werkt!
Alleen weten jullie of ik een (keramische) weerstand moet installeren bij de bougie ter voorkoming RFI storing op de 2.4 Ghz band
En waar kan ik die weerstand dan krijgen.
Zonder weerstand krijg ik een mooie constant vonk op de nieuwe Rimfire V bougie!

Gr
Kees

Ps Het zou mooi zijn als er een Hoofdstuk "Antiek" op het Mbf zou zijn.
 
Back
Top