Laptop voeding als netvoeding voor lader, mogelijk?

• Topicstarter Topicstarter nosmo
  • Startdatum Startdatum
N

nosmo

Guest
Hallo,

Eerst leek mij een combi lader 220/15V ideaal, alles geintegreerd, geen extra voeding nodig, perfect voor mij. Totdat ik een review las in Modelbouw Aktueel over de Ultramat 14 en zag dat in de lader gewoon een losse laptop voeding zat. Ik ging er altijd vanuit een groot logge netvoeding te moeten hebben om de lader van stroom te voorzien, nooit gedacht aan de kleinere laptop voedingen.

Ik wilde eigenlijk een all in 1 ding, makkelijk mee te nemen, etc, maar met een kleine laptop voeding is vervoer ook een makkie, hoef je ook niet zoveel te sjouwen, mits de voeding lekker klein blijft natuurlijk :).

Hier heb ik als voorbeeld een voeding gevonden via ebay
de0bfe2221663923e42fb7fa9f7f23cb.jpg

Specs:
- Input Voltage Range: AC 100V - 240V
- Output Voltage: DC 15V
- Output Current: 8A
- Output Power: 120W

bv met een Simprop Intelli-speed lader
input: 10 - 15 V DC
output: 0,1 bis 7A

Alleen nu vraag ik me een aantal dingen af
1) kan je de genoemde voeding zomaar gebruiken met bv deze lader?
2) vaak hebben laptop voedingen 4 pinnen, de lader wilt er 2, is het een kwestie van uitvogelen welke 2 ik moet hebben van de voeding?
3) Zijn er eventueel andere draagbare, lichte oplossingen?

Ik zit niet echt in de elektronica, vandaar de beginners vragen :)

gegroet

Ido

Ja, werkt gewoon.

Net als elke andere voeding die van 230 13,8 volt maakt.
(mits genoeg amperage)

15 volt is de bovengrens, als je toch zo'n laptop voeding wilt, kijk
dan eens naar een 14 v exemplaar 8 ampere of meer.

Die laptopvoedingen worden altijd zo heet, waarschijnlijk te compact
en te weinig koeling.

Voor 49 euro heb je een 20 ampere 13,8 volt gewone voeding.

klik hier eens

Johan

Die Lap top voeding is prima bruikbaar voor het merendeel van de laders. Zoals Johan al waarschuwde er zijn laders die 15V te hoog vinden en die dan of niet willen werken of erg warm gaan worden als je kleine accu's (weinig cellen) gaat laden. Als jou lader deze problemen heeft zou je kunnen zoeken naar een 12V voeding. Zo niet dan gewoon die 15V voeding gebruiken.
Die 8Amp kan voor sommige laders aan de lage kant zijn maar als je geen grote accu's met hele hoge stromen wilt laden dan kan het voldoende zijn.
Welke draden je moet hebben kan ik je niet vertellen alleen maar dat je er voor moet zorgen dat je de + aan de + van de lader en de - aan de - van de lader aansluit. Doe dat alsjebleift niet verkeerd want dan zou je je lader kunnen opblazen. Natuurlijk zijn er laders met een ompool beveiliging, die zullen niet direct gaan maar gewoon niet werken.
Overigens hebben lang niet alle Lap top voedingen 4 pennen. Ik ken er vele die die maar twee pennen hebben, een + en een -.

bedankt voor jullie snelle reacties, het is me al heel wat duidelijker geworden

Back