Large scale Fokker DVII

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door strutter, 16 okt 2007.

  1. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Gestuwd door het overweldigende enthousiasme van hun vrouwen zijn Frank, Martin, Teus en Ralf genoodzaakt aan een grote Fokker DVII te beginnen :D

    Nee, alle gekheid op een stokje, dit draadje is bedoeld om wat mogelijkheden voor de toekomst te bekijken
    (en om Teus zijn draadje verder niet te vervuilen)
    En aangezien de heren op het moment toch geen lopende projekten hebben...... :? :rolling: :rolling: :rolling:

    Het idee is een Fokker DVII schaal 1:3 of net iets kleiner
    Als het goed is mag ik van Jacques.1 een tekening van Bob Holman lenen (ca. schaal 1:4,2)

    Ga deze zelf in CAD zetten en hopenlijk kunnen we met dit draadje bepalen welke schaal onze DVII uiteindelijk gaat worden
    Het leuke is dan dat we gezamenlijk via het forum ideeen kunnen uitwisselen over constructiemethoden, details en transportdelingen
    De ribben en evt andere spanten kunnen uitbesteed worden bij een kit-cutter

    Mijn persoonlijke insteek is dat het een simpel goed te vliegen toestel wordt dat eenvoudig op te bouwen is
    Het moet ook niet de hoofdprijs gaan kosten
    Wat mij betreft mag het een 'semi-schaal' toestel worden wat wel de outline van de echte heeft
    Het uiteindelijke hoofddoel is dat we er met zijn 4-en samen mee kunnen vliegen op meetings enzo

    Gezien de heren alle 4 een ZG62 hebben zou dit een mooie motorisering zijn (het liefst in combinatie met de Torquemaster van Reeves)

    Barst maar los dan....
    (jullie zijn er nog (net) niet op vastgepind hoor heren, :D maar geef toe dat het wel heel gaaf zou zijn 4 van die 'Big ones'in the air)
    Misschien wat voor Jacques ook??

    Ralf :wink:
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Gaan ik zeker volgen :yes:
    Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
     
  3. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Daar was ik al bang voor........... :D

    Persoonlijk spreeekt me de schaal 1:3 bijzonder aan (dezelfde als de Busa Pup en de MR Camel!)
    Dat word dan 118" spanwijdte is 299.7cm zeg 3m, met een vleugelmiddenstuk van bijv. 60cm heb je twee delen van 1.2m, romplengte 91" is 2.3m (stabilo demontabel maken dus!) romphoogte 36 1/2" is 92.7 cm (bij transport de wielen eraf !), da's nog wel te doen dacht ik zo???

    Daar heb ik een collega voor met een CNC freesmachine met een bed van 800x1300!

    Dat lijkt me dus inderdaad wel heel erg gaaf!

    Precies, een mooie grote prop erop; zie het helemaal maar voor me :yes:

    Nou zo voelt het dus wel :D


    Frank
     
  4. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Trouwens,
    is de 1/3 D6 kit van Glen Torrance geen optie met de huidige dollarkoers?

    $765 dollar= 540 Euries+ 20% tax is 648 Euries, als we nou met kerst de bonus achteroverdrukken voordat onze vrouwen dit uitgegeven hebben??? :D
    Aan de andere kant is zelf ontwikkelen natuurlijk het (aller)leuk(ste) om te doen!

    Frank
    (Dan bestellen we alleen de lozenge bekleding bij GT want Teus kan ons dan precies vertellen hoe dat bespannen in z'n werk gaat........)
     
  5. Teus

    Teus Guest

    :banana: :banana:

    1:3 spreekt mij ook erg aan. Wel groot maar lekker vliegend.


    Als het meezit kan ik hem zo in de Berlingo schuiven :p Moet alleen het geluidsscherm er ff uit.

    Wat zal dat een mooi vliegbeeld geven 8)

    Zo, kerstcadeau voor 2008 is dus al besproken!

    Heerlijk die plannen maken, dit gaat wel wat worden. Misschien niet 1 2 3 maar wel binnen aanzienlijke tijd hoop ik. Laten we zeggen: Najaar 2008 beginnen met de bouw? :roll:

    Gr. Teus
     
  6. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hallo,

    zeker is de d7 wat voor mij maar eerst de rest afmaken zal dan wel +/- 2010 worden :( :(

    ik heb de tekening van bob holman uit `t stof gehaald en een 1/5 detail tekening van de echte
    de holman tekening is semi schaal maar met de andere samen kan je schaal bouwen

    de vleugel ribben van de holman tekening zijn schaal.

    voor cnc frezen zie www.modellbaufun.de/ is een bekende van mij
    hier een foto van de d7 gebouwd door club collega van de bob holman tekening

    [​IMG]

    gr. jacques
     
  7. Teus

    Teus Guest

    En om alvast de keus van het kleurenschema te vergemakkelijken :p

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Succes :wink:

    Teus
     
  8. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Wow heren wat een enthousiasme! TOP! :thumbsup:

    1/3 is idd een prachtige schaal, er zijn op deze schaal ook Spandaus (en natuurlijk het Lozenge) te koop
    GTM heeft ook prachtige alu struts
    wielmaat moet ik opmeten, denk dat de TC of Reeves net te klein zijn
    Voor het freeswerk ook al 2 adressen zie ik...

    Frank, de D6 is zeker ook een mooie kit (de DVII lijkt mij wat robuuster)
    De BUSA DVII zou op $560 =395 euro x1.2= 475 euro uitkomen, daar bouw je hem ook zelf nauwelijks voor denk ik

    Wow Teus wat en scala aan kleurenschema's! Great!
    Had er al wel een paar gezien maar nog niet zoveel, Topper!

    Jacques, zou prachtig zijn als ik hem mag lenen van je :yes:

    Zo te zien maakt dit toch wel het e.e.a. los, dit geeft de burger weer moed!
    Ach ja 2008/2009 wat maakt het uit, als we ooit maar bij het doel komen :wink:

    Heb op US forum wat afmetingen opgevraagd van hoofdliggers en alu vleugelpennen, kijken wat BUSA gebruikt in hun kit

    Er loopt ook een heel mooi draadje op RCscalbuilder van Alan Yendle met een scratchbuilt 1/3 DVII
    Bij other designers (je moet je wel eerst inschrijven)(CTDavis zit er ook met Frank z'n JU88)
    http://www.rcscalebuilder.com/forum/forum_posts.asp?TID=4875&PN=2&TPN=25

    Groeten Ralf
     
  9. Teus

    Teus Guest

    Ralf,

    Vergeet je niet verzendkosten? Daar komt denk al gauw een 100-200$ voor bij voor zulke grote dozen. :cry:
     
  10. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Ha Teus,

    Ik had net als in Frank zijn berekening 20% meegenomen (x1.2)
    dat is dan ca. 80 euro, weet niet of dit helemaal juist is

    Ralf
     
  11. Teus

    Teus Guest

    De 20% is :evil: invoerrechten :evil: Ralf, helaas komt het verzenden er dan nog bovenop :cry: Als voorbeeld; Mijn 4 lapjes Lozenge van GTM koste in een klein (20x10x8cm) doosje al $29,-.

    Heb ondertussen naar een europese aanbieder van de 1/3 gekeken en daar wordt je ook niet vrolijk van: 1/3 Fokker D-VII Oke, dit is niet 1 van de goedkoopste, vraagd €35,80 voor een 4 kleuren Lozenge panel wat bij GTM $16,- (€16,- thuis geleverd) kost :!: En dan moet deze heer het ook nog opsturen :evil:

    Mijn voorkeur gaat ook eigenlijk uit van zelfbouw, hoop werk maar grote voldoening en zo spreid je de kosten wat.

    Gr. Teus
     
  12. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Mijn voorkeur gaat ook eigenlijk uit van zelfbouw, hoop werk maar grote voldoening en zo spreid je de kosten wat.

    Mijn voorkeur eigenlijk ook
    Als ik de bouwwijze van de vleugels van Jacques zijn D6 zie bevalt me dat heel goed
    Dit kunnen wij natuurlijk ook zo maken met onze kit-cutters achter de hand :wink:

    Ik zet de tekening gewoon in CAD en dan zien we wel weer verder
    (kan ik misschien Rhino ook een testen)

    Ralf
     
  13. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Dan zouden jullie ook voor de uitvoering van "Vijf vingers aan een hand" kunnen kiezen, het Nederlandse team dat vlak na WWI, onder leiding van Versteegh, internationale faam verwierf. (Okee, je komt dan eigenlijk 1 kist tekort ... noemen jullie jezelf de "Vier vingers".) Mooi toch, een beetje vaderlandsche historie op een meeting?

    www.xs4all.nl/~nox/genealogie/bakkenes/vijfvingers.htm

    www.inghist.nl/Onderzoek/Projecten/BWN/lemmata/bwn2/versteegh
     
  14. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Henri,

    Met dat idee kwam Teus eigenlijk ook al
    Zou ook gaaf zijn

    Mijn eigen voorkeur ligt toch meer bij de bont beschilderde duitse uitvoeringen
    Deze zien er wat spektaculairder uit dan de hollandse

    Kijken wat ons flying circus ervan gaat maken :wink:

    Dank, Ralf
     
  15. Teus

    Teus Guest

    Ik geloof dat we deze nog niet hadden :lol:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  16. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Dat is waar, ja. Je wil op een meeting natuurlijk ook wel wat indruk maken. Plus dat zo'n afwerking veel meer plezier geeft in het maken. Zeker als je iemand hebt die artistiek genoeg is met de kwast om er zo'n fraai pilot emblem op te zetten.

    Om net even dat interessante historische detail te hebben - voor het verhaal weet je wel? - zou het ook wel fraai zijn als jullie vier uitvoeringen kiezen die inderdaad destijds ook bij dezelfde Jasta vlogen.
     
  17. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Als ze maar verschillend genoeg zijn om te kunnen onderscheiden als ze alle vier tegelijk in de lucht zitten :D

    Frank
     
  18. Martin Barbier

    Martin Barbier

    Lid geworden:
    2 apr 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    Waddinxveen
    Heren,

    Ik ben er helemaal voor, zoals ik het idee al lanceerde over de mail. :music:
    Op zich is het ook wel gaaf om diverse kleurenschema's te gebruiken. Zoals ik al aangaf, reseveer ik bij deze een model die VEEL ZWART heeft. Lekker sinister.... :?

    Blij dat Teus er gelijk helemaal in mee gaat :newbie:

    Helaas heb ik die 18,4 miljoen in de staatsloterij niet gewonnen. :( Ander ging ik de hele dag bouwen. ... :wink:
    Er MOETEN eerst een paar projectjes af...Waaronder de Spitfire :banana:
     
  19. Martin Barbier

    Martin Barbier

    Lid geworden:
    2 apr 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    Waddinxveen
    Ik weet niet hoe wet komt :roll: maar ik deel het gevoel van Frank :wink:

    :help: We worden hier wel zeker op vastgepint.

    Maar ja, beter hier OP ........dan ONDER lijn 6
     
  20. Teus

    Teus Guest

    Dan wordt het deze Martin, van Jasta 7, zwarter zijn ze er niet 8) En mooi die exposed engine. Geeft wat extra flair aan de kist en heel veel extra werk voor je:lol:

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina