Large scale RAF BE2e

Hi Jan,

Ik spreek je op jullie koningsdag Pegasus show graag even over hoe je zoiets nou juist aan moet pakken, ik dacht er toch even te licht over ;)
Zie nu pas je draadje over je Predator, erg informatief voor mij!

Groeten, Ralf
 
Ralf,

Ga je ook vliegen met die prachtige vierbladsprop?

DSCF0155_zps639e1516.jpg
 
Hee Henri,

Die mooie prop is nu JUIST waarom ik met deze BE2e gestart ben.
Ik ken geen andere benzine-combi die dit in de rondte draait
Call it a yes :yes:
 
DSCF0099_zpswzdths1w.jpg


Op de achtergrond gaan we door met de bouw van de BE2e, de motorcombi op de plank schreeuwt om actie!

DSCF0250_zps2hb1zzoq.jpg


Tailskid is reeds gereed, gelamineerd uit vuren latjes

DSCF0089_zps2qgu5cpt.jpg


Ook begonnen met het stabilo, bouwwijze a la Toni Clark, licht en sterk en werkt bijzonder prettig

DSCF0093_zps6xeegdgz.jpg


6mm zacht balsa kern, gesandwiched in 4mm ribs
Alu pijpjes voor de 5mm koolstof verbindingsstaaf

DSCF0088_zpsplv6xi99.jpg


Hoogteroer op dezelfde wijze opgebouwd, koolstof achterlijst
Tips gelamineerd uit 4 lagen balsa

DSCF0097_zpskexmulvb.jpg


Zoals het er nu bij staat, spanwijdte hoogteroer ca. 1,2m
Boeltje weegt 250 gram totaal. Ben daar blij mee want dat is erg licht en scheelt straks weer neusballast.
Door goed te letten op de hardheid van balsa kun je een hoop gewicht sparen.

Op de achtergrond mijn Flair SE5 welke ik onlangs weer terug heb gekocht na een afwezigheid van een paar jaar.
Deze moet toch echt eens gaan vliegen!

Groeten, Ralf
 
.
Zoheee, dat is een flink stabilo,... 1.2 meter spanwijdte!! o_O
Ziet er licht en zeer strak uit, zoals we gewend zijn van je.
Ik blijf dit mooie project weer volgen!
Veel plezier met de bouw,

Groeten, Ramses

p.s. Linnen staat inderdaad het mooiste! ;)
.
 
Laatst bewerkt:
een skywriter kan je instellen. zelfs met je gas mee mixen als je wilt
wordt een mooi verhaal zo! Ik ben ook meer en meer gecharmeerd van vertragingen.


* edit

ik dacht op de laatste post te reageren...niet dus was pas bij pagina 1 ;-)
 
Ik moet eigenlijk ook nog steeds wennen aan het nieuwe forum Femmo ;)
Zo'n vertraging heeft voor mij ook iets magisch, toch dat idee van die grote prop denk ik.
@ Ramses, dank! de meningen over de linnenkleur op een kist zijn verdeeld, maar ik ben 100% VOOR.
Enkele Dawn Patrollers (ik zal geen namen noemen :rolleyes:) sporen mij nog haast wekelijks aan mijn SE5a PC10 groen/bruin over te schilderen.
Voordeel van linnenkleur is dat het toestel goed zichtbaar is in de lucht :yes: en dat je de bovenzijde (ooit?) nog eens in de PC10 kunt zetten (mocht je erop uitgekeken zijn :D )
Deze BE2e gaat waarschijnlijk zijn eerste jaren ook in blank linnenkleur doorbrengen :cool:

Groeten, Ralf
 
Ik moet eigenlijk ook nog steeds wennen aan het nieuwe forum Femmo ;)
Zo'n vertraging heeft voor mij ook iets magisch, toch dat idee van die grote prop denk ik.
@ Ramses, dank! de meningen over de linnenkleur op een kist zijn verdeeld, maar ik ben 100% VOOR.
Enkele Dawn Patrollers (ik zal geen namen noemen :rolleyes:) sporen mij nog haast wekelijks aan mijn SE5a PC10 groen/bruin over te schilderen.
Voordeel van linnenkleur is dat het toestel goed zichtbaar is in de lucht :yes: en dat je de bovenzijde (ooit?) nog eens in de PC10 kunt zetten (mocht je erop uitgekeken zijn :D )
Deze BE2e gaat waarschijnlijk zijn eerste jaren ook in blank linnenkleur doorbrengen :cool:

Groeten, Ralf

Blanke linnenkleur ...:stout:
 
Ja mooi hè Ronald :yes:
Ribben zijn gemaakt uit 4mm balsa en komen bij RBC kits vandaan, zeer goede kwaliteit en service :thumbsup:!

DSCF0100_zpsw2dusxar.jpg


Ca.44 ribben en riblets, scheelt heel veel werk door dit te laten frezen

DSCF0104_zpsm4bztjrt.jpg


Uiteraard was ik benieuwd wat dit in sterkte en gewicht scheelde ten opzichte van de ribben van mijn SE5a.
Deze zijn slechts een stukje groter en gelaserd uit 3mm populierentriplex en wegen 7 gram per stuk.
De nieuwe 4mm balsa ribben zijn zonder uitsparingen en voelen steviger aan, gewicht 4 gram per stuk, dan weet ik wat ik een volgende keer ga gebruiken ;)
Over 44 ribben scheelt dit toch weer 130 gram, niet onaardig

DSCF0105_zpskkycngse.jpg


Aangezien de liggers ca. 1,5m lang zijn moeten ze verlengd worden.
Deze voorbereidende werkzaamheden kosten wat tijd maar ach, dan heb je straks ook wat moet je maar denken :koud:

Groeten, Ralf
 
Dag Ralf,

Je bent al goed op dreef met je nieuwe kist.
De keuze om voor balsa ribben te gaan is een goede beslissing .
Voor mijn Tiger Moth heb ik ook balsa ribben gebruikt.
Buiten de gewichtsbesparing vind ik het een groot voordeel dat de ribben recht blijven.
Bij de triplex ribben van de Pup is dat niet het geval.

Ton
 
Dank mannen :thumbsup:
Hoe staan de projecten bij jou Jan, nog vorderingen met je DVIII gemaakt?
Weer iets verder gekomen met de staartsectie, scharnieren zitten er nu ook in.

DSC_2730_zps1uj02shk.jpg

Randboog van het rudder is uit 4 laagjes 1mm triplex gelamineerd
Fin krijgt nog ribben en een extra staander

DSC_2735_zpswrchajiw.jpg


Boeltje weegt nu 300 gram, versterkingspunten en hoorntjes komen er nog op
Tippen krijgen een paar laagjes spanlak om ze harder te maken.

Groeten, Ralf
 
De tekening wordt uitgerold..

DSCF0115_zpsla7fmdbm.jpg


150x44cm voor 1 deel bovenvleugel, een beste lap :hammer:

DSCF0119_zps8m9op2sj.jpg


En de eerste ribben zijn gelijmd :yes:
Ribben zijn uit 4mm balsa, liggers 6x6 vuren, neuslijst ø6mm grenen, achterlijst wordt ø2,5mm koolstof.
De voorste liggers krijgen een sandwich van 2mm balsa webbing.
Tussen de achterste 2 liggers zit een spleet van 6mm waartussen balsa, vuren en de aanhechtpunten voor de kabels zitten opgesloten (past precies ;))
De ribben worden voorzien van 6x2mm balsa capstrips
Liggers van de ailerons lijm ik tijdens de bouw in en zaag het gehele aileron daarna af (dan past hij zeker)

Groeten, Ralf
 
.
Erg mooi en je gaat weer hard Ralf! :thumbsup: Mooi laserwerk ook.

Waarom laat je randjes/nokjes `over` welke je nog los moet snijden van de ribben, ipv de ribben geheel uit te laten snijden?
Is dat om ze in het plankje te houden tijdens verzenden?

Groeten, Ramses
.
 
Dank je wel Ramses
Ik denk dat Rob (RBCkits :thumbsup:) dat inderdaad doet om ze te beschermen tijdens verzending.
Bij een ingewikkeld ontwerp met veel verschillende ribben hoef je dan ook niet zo te zoeken naar het juiste onderdeel.
Het is misschien ook handiger bij het frezen, er 'waaien' dan ook geen losse stukje onder de frees.
De nokjes zijn eenvoudig los te snijden en af te schuren.

Groeten, Ralf
 
Weer een mooi project Ralf! Ga ik volgen.
Geen fablab meer voor je freeswerk?
 
Back
Top