Large scale RAF BE2e

Dank Wouter!
Neen, voor de ribben van deze kist geen Fablab ondanks dat hun laserwerk van zeer goede kwaliteit is.
Ik wilde nu eens gefreesd (lees:geen laser) balsa voor de ribben, Rob is daarvoor de man.
John, dank en leuk je hier weer te ontmoeten, dit wordt wellicht mijn laatste grote kist die ik ga bouwen dus geniet er nog even van ;)
Nadruk ligt bij dit project voor mij op het zo eenvoudig mogelijk houden van de constructie
Ben ondertussen bezig met bovenvleugel #2, veel van hetzelfde dus zal jullie niet teveel spammen met onnodige foto's.
Ook het tekenwerk van het motorcompartiment met romp gaat door op de achtergrond, zal kijken of ik eerdaags wat vorderingen kan laten zien.

Groeten, Ralf

Vond wel een gaaf (drone) filmpje van een paar BE2e's op Stow Maries airfield

Blijft een bijzondere kist :yes:

Groeten, Ralf

Hee Ralf, wat goed! Kwam toevallig dit draadje op het spoor. Ben blij dat 'mijn' BE2e in goede handen is in plaats van op mijn zolder. Erg gaaf dat ze aanleiding is om er een groter model bij te maken. Ik zal eens kijken of ik nog wat documentatie voor je kan vinden in mijn archiefje.
Super!

Ik laat bij het frezen ook vaker brugjes staan.
Het freesstuk komt er dan beter uit.
Omdat bij frezen toch een bepaalde kracht op het werkstuk komt heb je kans dat door de frees het laatste stuk beschadigd word omdat het werkstuk dan niet echt meer vastligt.
Of je moet de gehele plaat met vacuum vastzetten.
Dikkere platen frees ik met meer lagen en laat dan een brugje staan in de laatste laag.

Ton

Dank je wel Ramses
Ik denk dat Rob (RBCkits :thumbsup:) dat inderdaad doet om ze te beschermen tijdens verzending.
Bij een ingewikkeld ontwerp met veel verschillende ribben hoef je dan ook niet zo te zoeken naar het juiste onderdeel.
Het is misschien ook handiger bij het frezen, er 'waaien' dan ook geen losse stukje onder de frees.
De nokjes zijn eenvoudig los te snijden en af te schuren.

Groeten, Ralf

Ik laat bij het frezen ook vaker brugjes staan.
Het freesstuk komt er dan beter uit.
Omdat bij frezen toch een bepaalde kracht op het werkstuk komt heb je kans dat door de frees het laatste stuk beschadigd word omdat het werkstuk dan niet echt meer vastligt.
Of je moet de gehele plaat met vacuum vastzetten.
Dikkere platen frees ik met meer lagen en laat dan een brugje staan in de laatste laag.

Ton

Oke, duidelijk heren, bedankt! :)
Nog 1 vraagje, geldt dat alleen voor cnc-freeswerk of ook voor laser snijwerk?

Groeten, Ramses
.

Bij het laserwerk van mijn Mick Reeves Pup zaten de onderdelen wel vast met brugjes , maar ik denk dat dit gedaan is om de onderdelen als groep bijeen te houden.
Ik laat voor mijn werk vaker onderdelen laseren uit metaal.
Deze worden wel geheel los gelaserd.

Bij laseren komen er geen zijdelingse krachten op de werkstukken.

Ton

Dank Wouter!
Neen, voor de ribben van deze kist geen Fablab ondanks dat hun laserwerk van zeer goede kwaliteit is.
Ik wilde nu eens gefreesd (lees:geen laser) balsa voor de ribben, Rob is daarvoor de man.
John, dank en leuk je hier weer te ontmoeten, dit wordt wellicht mijn laatste grote kist die ik ga bouwen dus geniet er nog even van ;)
Nadruk ligt bij dit project voor mij op het zo eenvoudig mogelijk houden van de constructie
Ben ondertussen bezig met bovenvleugel #2, veel van hetzelfde dus zal jullie niet teveel spammen met onnodige foto's.
Ook het tekenwerk van het motorcompartiment met romp gaat door op de achtergrond, zal kijken of ik eerdaags wat vorderingen kan laten zien.

Groeten, Ralf

Hoi Ralf,

Hebben je dochter(s) een claim op je zolder gelegd (herkenbaar) zodat je straks geen grote kisten meer kunt bouwen??

Nee hoor :p, als ik een kist bouw dan doe ik dat uit liefde voor het model.
Na de BE2e houdt het wensenlijstje gewoon even op, misschien wordt het tijd voor wat andere projectjes, we zullen wel zien ;)
Feit is wel dat het bouwhok te vol raakt :frustie:

Groeten, Ralf

Een woud van spelden voor de capstrips

DSCF0008_zpsbee0hnl1.jpg

Ik kan altijd de acupunctuur nog in :rolleyes:
Groeten, Ralf

Bouwhok vol....( komt me bekend voor)....we gaan allemaal verhuizen en trekken in een oud fabriekspand....en elke dag met z,n allen bouwen.We schrijven ons in als leerlingen hout en metaal werk en krijgen nog subsidie ook!!
Mooi vleugeltje Ralf!!

• Like
Reactions: Han
Goed plan Henk :)! Zou gelijk ook een goed idee zijn om meer jeugd enthousiast te maken voor de schaalbouw :friends:
Dank voor je compliment
@Henri, er zijn zeker so many planes, ik stop ook zeker niet met ernaar te kijken hoor ;)

Inmiddels heeft de linkerbovenvleugel er een broertje bij, deze vordert ook gestaag, 450 gram per stuk nu

DSCF0002_zpstcuhenkw.jpg

Ondervleugels worden straks wel meer werk met de servo inbouw, maar ze zijn wel 4 baaien korter :rolleyes:

Groeten, Ralf

Laatst bewerkt:
Hi Ralf,

Wat een tempo heb je er weer in :thumbsup:.
Mijn bouw activitijten liggen een beetje stil,druk op het werk (gelukkig:D).
D8 heb ik dus niet veel aan gedaan en als ik een beetje aan het bouwen ben dan is het aan de MQ-9 Reaper.
We moeten in het nieuwe jaar maar weer een afspraak maken om weer bij elkaar te komen.

Groet Jan...:bye:

Hoi Ralf
Dit is de eerste keer dat ik reageer op u verslagen (ben niet zo'n schrijver ) maar volg wel alles wat u maakt en dit toestel staat ook nog op mijn lijstje.
Geweldig mooi om de kunsten van u af te kijken dit gaat ook een hele mooie worden .

gr ronald:worship:

Hallo Ronald, leuk dat je het volgt! :)
U mag wel je zeggen hoor, ben dan kortgeleden 50 geworden maar zo oud voel ik me nog niet ;)
Wat je schrijft herken ik wel, je kunt niet op alles reageren, die tijd kun je beter in het bouwen van kisten steken :beer:
Zie een mooie Fokker DR1 in je avatar, zelf gebouwd? Kom daarmee langs op de Dawn Patrol in juli 2016 zou ik zeggen.
Ik zie aan je Lavochkin dat je zelf een ervaren bouwer bent, ziet er strak uit!
@jan, lijkt me een goed idee ergens in maart weer met een groepje samen te komen om de vorderingen van elkaar te zien :koud:

Groeten, Ralf

733143-large_zpssgzueqnp.jpg

Vond wat goede platen van de RAF 1a 90 PK V-8 motor

733146-large_zpscv1xc8yq.jpg

733150-large_zpsp2pzkucy.jpg

Eens even laten bezinken hoe ik dit op schaal kan nabouwen o_O
1 cilinder maken, 8 gieten van kunststof in een siliconenmal :rolleyes:

Groeten, Ralf

Dag Ralf,

Je gaat als een trein.
Ik ben zelf ook aan het denken voor de dummy voor mijn Pup.
De ribben zijn op schaal erg dun.
Misschien maak ik de cilinder ribben van polystyreen.
Hiervoor worden de ribben gefreesd.
Ook worden kleinere ribben gefreesd voor de cilinder.
Deze worden dan op elkaar gelijmd.
In het midden word een gat gefreesd dit scheelt in gewicht en je kan de schijven goed uitrichten.

Ton

Back