Large scale RAF SE5a

Via de PM nog wat aanvullende info gehad:

De bougie zit meteen op de juiste hoogte. Hoogtewinst tov de kleine CM6 bougie is ruim 10mm. Top bougie tot cilinderkop is 18mm. Komt ongeveer 5mm bij voor de metalen kap.
Over de bedrijfszekerheid heb ik geen klachten gekregen. Ook wereldwijd geen opmerkingen gezien, Ik moet er dus van uit gaan dat die goed genoeg is.
De losse bougiekabel die ik heb is inderdaad erg soepel; een soort siliconenkabel. Kun je gewoon in het huis van de zenoah schroeven.


20mm hoogteverschil met de BPMR6A is een heel stuk!
Zeker met de flexibele kabel moet dit een goede oplossing bieden.
Ik ga de kleine bougie met insert, dop en kabel aanschaffen.

Dank je wel Pé!

Wordt vervolgt.

Groeten, Ralf
 
Het vergelijk.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Geweldig Ralf! En inderdaad weet ik nu wie er achter Strutter zit! Mijn foto hou ik nog even geheim totdat ik het pannenbier mag gaan drinken! Vraag: hoe krijg je de warmte van de pijp weg. Wordt die niet te heet op deze manier? Grt Michiel.
 
Mijn foto hou ik nog even geheim totdat ik het pannenbier mag gaan drinken! Vraag: hoe krijg je de warmte van de pijp weg. Wordt die niet te heet op deze manier? Grt Michiel.

;),
De warmteafdracht van de pijp gaat naar buiten via de opening van de cockpit, dit is een groot gat.
Verder zit er aan de onderzijde van de romp nog een grote opening waardoor de warmte weg kan.
Ik ga proberen het gat in het voorste spant nog iets te vergroten voor een betere doorstroming van de lucht.
We zullen zien of het afdoende is maar ik denk van wel :D.

Groeten, Ralf
 
Ralf wil je nog een stap verder er worden ook ombouw sets geleverd voor de sg 38.
Je hoeft niet te draaien of te frezen of het goed werkt, er is in de club iemand mee bezig.
het voordeel is dat je het zware vliegwel kan verwijderen.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Dick,
Deze had ik inderdaad ook gezien op de site van RCexl.
Ik zou best wat gewicht uit de neus weg willen hebben maar ik denk dat juist het zware vliegwiel zorgt voor een rustige motorloop, zeker met de vertraging erbij.
Wat is jouw mening hierover?
De bobine (de magneten) is/zijn ook een zwaar pakket wat dan weg gaat maar er komt dan wel een ignition box voor terug.
Electronische ontsteking kost totaal iets van 80 euro all in, is toch ook best wat geld.

Zoals ik het nu zie denk ik dat ik de boel maar laat zoals het is met de magneten, dat werkt goed.
Of je moet me weten te overtuigen dat het beter is ;)
In ieder geval dank voor het meedenken!

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Ralf, ik zou me niet te druk maken over gewicht tenzij je lood verf gaat gebruiken ;-)

Vleugel belasting is erg laag met die ouwe dubbeldekkers.
 
Je hebt gelijk Alexander, misschien is er op de een of andere manier toch altijd de drang een kist zo licht mogelijk te bouwen.

Mini bougie met kabel etc. zijn besteld, komt hopelijk eind van de week nog binnen :D
Mits de post werkt met carnaval natuurlijk ;)

Groeten, Ralf
 
Gaat Woensdag op de post.

PS
Dat gewicht in de neus zal nog hard nodig zijn. Ik heb nog never een ww1 krat gezien zonder lood in de neus.
 
Dank Pe :D,

Zeker de Sopwith's hebben allen lood in de neus nodig, De Se5a heeft een relatief lange neus voor een WW1 kist :D.
Ik heb een brok staal helemaal achterop de romp gelegd van 900 gram (!), daarmee zat hij aardig op zijn zwaartepunt 8O

Reken voor de staart inclusief 2 servo's eens ruw op 500 gram, dan hebben we nog een piloot van 200 gram en een deel van de vleugels welke net achter het zwaartepunt liggen.
Ik denk daarmee aardig weg te komen zonder extra lood in de neus.
Time will tell ;), hopen dat het mooi uitkomt.

Groeten, Ralf
 
Ligt er misschien aan waar het zwaartepunt gelegd wordt. Volgens mij op de neuslijst van de onderste vleugel ivm het toch wel kleine stabilo en kielvlak als je goed schaal bouwt.
Dat klopt ook ongeveer met de positie van de wielen.
 
Hallo Pe,

Helemaal correct, u bent goed op de hoogte!
Het zwaartepunt ligt bij de mijne 18mm achter de neuslijst van de onderste vleugel, de wielas zit 78mm voor het zwpunt.
Deze maatvoering is overgenomen van de Duncan Hutson plans welke ik vergroot heb.

En ja, in hoeverre deze op schaal is..... :confused:
Hij is schaal genoeg voor mij in ieder geval :D

De Se5a heeft b.v. t.o.v. de Camel toch wel een aardig oppervlak aan stabilo:

raf_se-5a_zps811d8255.gif


SE5a

sopwith_camel_zps5a280201.gif


Sopwith Camel

sopwith_pup_zpsc06e70f1.gif


Sopwith Pup

En ja inderdaad t.o.v. de Pup toch wel weer een kleiner stabilo
(wel leuk is het verschil in neuslengte te zien)

Afmeting van mijn stabilo wordt 105x30cm 8O.

Groeten, Ralf
 
Ik kwam toevallig op dit topic uit, ben nieuw in het vlieg-wereldje en wil me wat inlezen. Ik zag je probleem met de bougie, waarom draai je er niet 1 af (of laat dat doen). Wij doen dat vaker in het boten wereldje en dat gaat gewoon goed! (Zo kunnen we de kappen mooi laag houden)

We gebruiken Zenoah, RCMK en andere blokken tot 22000 toeren (23 tot 30CC) , en het blijft gewoon heel.

IMAG1073_zps445710c6.jpg


Hier een handleiding:
Shorten a Sparkplug
 
Hallo Lexo,

Dit is zeer interessante informatie, zeker met die handleiding erbij dank!
Had geen idee dat dit mogelijk was.

Heb mijn kleinere bougie reeds besteld, maar dit is zeker ook nuttige info voor anderen en misschien voor mij voor een volgend projekt :D

Dank!
Groeten Ralf
 
De bovenzijde van de motorkap wordt gemaakt uit 0,5mm aluminiumplaat (Gamma)

P1010226_zpsd5822875.jpg


2 delen worden door een scharnier bij elkaar gehouden.
Met een kraspen markeren, met stanleymes een paar maal insnijden/ritsen en met een lexanschaar inknippen

P1010227_zps97a6dd6b.jpg


Omzetten met een rij, er komt 1,5mm verenstaal in als pen.

P1010238_zps95187ed6.jpg


Lipjes omzetten en het plaatwerk rollen om een koker naar de gewenste diameter.
Het alu laat zich vrij eenvoudig verwerken (zacht)
Gaten voorboren met een speedboor en uitvijlen naar de gewenste maat.

P1010231_zpsdd28fd72.jpg


Boel even los op zijn plek gezet

P1010230_zpsff2f22a5.jpg


De voorkant wordt straks d.m.v. een kabel op zijn plek gehouden.
Nu wat uitdenken voor de radiator, het mooiste is als deze afneembaar wordt i.v.m. het inbouwen/servicen van de motor.

Waar de uitsparing zit komt straks het cilinderblok naar buiten :D.

Wat gebruiken jullie als primer voor het schilderen van alu?

Groeten, Ralf
 
Het is altijd fijn om een vakman aan het werk te zien.
Dat doet me denken aan de schooltijd waar we een plaatwerk olie kannetje voor lagersmering moesten maken. Kwam de leraar aanzetten met blik, en hij zei:
"Nu is het nog mooi en glad. Als het straks nog net zo mooi is als jullie er mee klaar zijn krijg je een 8. Je mag maximaal eenmaal nieuw materiaal vragen."

PS,
Klein spul is verstuurd. Het gaat zeker binnen de kap passen als ik zo naar de foto kijk.
 
Etsende hechtprimer (de Beer), ook goed voor verzinkt spul, op spanlak etc.
(Washprimer 1-15)
Toepassingsgebied: Personenauto’s.
Chemische basis: Polyvinylbutyral, speciale harsen, chromaatvrije roestwerende pigmenten en
milde oplosmiddelen.
Algemene eigenschappen: Deze Washprimer is een primer met etsende en passiverende eigenschappen.
Bijbehorende producten: 1-10 Washprimer Verharder
Mengverhouding (Vol.): 1:1 met Washprimer Verharder 1-10.
Economy: Ca. 10 m²/L/20 μm.
Glans: Mat
Ondergronden: Oude niet oplosmiddelgevoelige laklagen, verzinkt staal en de meeste
soorten aluminium.
Afwerkmaterialen: Alle 2K Surfacers. Op Washprimer mag geen Epoxy Primer of Serie 900
gebruikt worden.
Kleur: Beige
 
Back
Top