Large scale RAF SE5a

602893_10152448366965508_188878208_n.jpg

1173346144.jpg

1173690629.jpg

1173867199.jpg

1198258858.jpg

1198950289.jpg

1210007672.jpg

Nog een link.

thegreatlandoni's favorite photos and videos | Flickr
Is next next. Na wat wolkenkrabbers en beestjes gaat het feest verder.!!

Niet de zelfde maar wel heel mooi.

1075162806.jpg

Laatst bewerkt:
Goeie gok Han!
Hoe wist je dat?
(zeker vanwege de wielcovers :rolleyes:?)

Zojuist de bougiespulletjes binnen :D

P1010254_zps704a2029.jpg

Nieuwe bougie is echt een stuk kleiner!
Deze gaat zonder moeite passen.

P1010241_zps38fe332c.jpg

Deze routing van de kabel moet het gaan worden (dop nog even voorzichtig los in elkaar gestoken ;))

P1010250_zps1d8b6fe5.jpg

(sorry voor de wazige foto's)
Vraagje voor Pe: daar deze bougiedop reeds geassembleerd is mis ik een stukje uitleg in het verhaal op je website.
Er steekt een stukje draad (weerstandje?) -scheef- uit in de dop.
Dien ik de kabel wat te ontvellen en hem langs het draadje in te schroeven om contact te maken of is het de bedoeling dat dat draadje in de kern van de kabel gedrukt wordt?
Laatste lijkt me lastig omdat hij misschien scheef gedrukt wordt en geen contact maakt :confused:

Hoor het graag,

Oh ja, de witte flexibele kabel is 2mm dunner dan het origineel, zal ik dit proberen op te vullen met krimpkous om hem passend te maken voor in de bobine?
Of weten jullie een handigere/betere manier?

Groeten, Ralf

Het past inderdaad erg mooi! Ziehier de kit op RCexl:

Spark plug caps and boots KIT|rcexl.com ¡¡

In jouw setje:
Als je goed kijkt, zie je dat je tegen de weerstand aankijkt!
E.e.a. netjes centraal zetten en eventueel de kabel centraal voorprikken zodat de weerstand er in gedrukt kan worden. De hoogspanning springt wel over, ook als het contact niet al te goed is. Oudere setjes waren nog niet gesoldeerd. Je hebt het laatste nieuwe!
De HS kabel is inderdaad dunner. Eerst de afscherming aanbrengen en aarden bij de bougie. Dan bij de bobine een stukje krimpkous over de afscherming. Dat moet de HS kabel ongeveer op de juiste diameter brengen. Aarden van de afscherming hoeft maar aan een zijde te gebeuren, het beste aan de bougiezijde.

Ben trots op mezelf, het is gelukt :D

P1010256_zps3018e7b7.jpg

P1010259_zps63e2cf88.jpg

Hij vonkt!
En achteraf exact gedaan zoals Pe het beschrijft, maar dan zelf uitgevonden :p

Groeten, Ralf

motor large se5a

prachtige oplossing ralf ,ben erg blij met mijn oplossing voor de se5 die wij bouwen ,een 3300 watt electro motor ,voor ons de eenvoudigste oplossing.
Gr, vogelman

Aarden van de afscherming hoeft maar aan een zijde te gebeuren, het beste aan de bougiezijde.

Ik wil dit mooie draadje niet "vervuilen" maar is aarden van de afscherming aan slechts een kant niet hetzelfde als helemaal niet aarden? Op de foto te zien is Ralf zo eigenwijs toch aan twee kanten een verbinding met de motor te maken. Verstandig, lijkt mij. Is trouwens volkomen overbodig, dat weerstandje in de bougiedop is genoeg om storing weg te nemen.
GrRené

dat weerstandje in de bougiedop is genoeg om storing weg te nemen.

Hallo René, ik zie dit niet als vervuiling hoor, input van allen helpt om de boel beter te snappen ;)

De weerstand is voor mij ook nieuw, TC heeft deze b.v. niet in zijn bougiedop.
Eerlijk gezegd begrijp ik de werking ervan ook niet?? dempt dit de overspringende vonken??
Je bedoelt dat je de gehele mantel door deze weerstand toe te passen zou kunnen laten vervallen om storingsvrij te vliegen?

@Pe, thanks!

@John, met een E-aandrijving heb je inderdaad geen last van dit soort inbouw perikelen nee ;)

Groeten, Ralf

Ik wil dit mooie draadje niet "vervuilen" maar is aarden van de afscherming aan slechts een kant niet hetzelfde als helemaal niet aarden? Op de foto te zien is Ralf zo eigenwijs toch aan twee kanten een verbinding met de motor te maken. Verstandig, lijkt mij. Is trouwens volkomen overbodig, dat weerstandje in de bougiedop is genoeg om storing weg te nemen.
GrRené

De meningen zijn verdeeld. De afscherming aan beide zijden aarden zou een lus vormen die de afscherming weer ten dele teniet doet. Toch zijn alle electronische ontstekingen op deze wijze uitgevoerd. Hoofdzaak lijkt dus te zijn dat de afscherming met zijn spanning niet vrij kan zweven. Dit is een betere beperking van uitstralen van radiogolven dan alleen een weerstand.

@ Ralf,
De weerstand komt in actie nadat de gassen tussen de bougie electrodes geïoniseerd raken, en er stroom gaat vloeien. meer stroom betekent oscillaties met steilere flanken en hogere spanning en dus meer radio frequentie uitstraling.

Pe wederom dank voor je uitleg!

Aangezien de kabel bij de vorige uitvoering ook geaard werd aan de bobinezijde heb ik dat -eigenwijs- genoeg overgenomen.

Ik zal eerdaags de motor op de testbok zetten om te kijken of alles naar behoren werkt, tevens met zender de evt. storing checken.
Verder wil ik gelijk een geluidsmeting laten doen om te kijken of het geluid met deze demper onder de 78dB blijft.
Ik heb 3 verschillende props 32x18" ook daarvan wil ik kijken wat het verschil in toeren is.

Middagje voor uittrekken maar :rolleyes:

Groeten, Ralf

Eerlijk gezegd begrijp ik de werking ervan ook niet?? dempt dit de overspringende vonken??
Je bedoelt dat je de gehele mantel door deze weerstand toe te passen zou kunnen laten vervallen om storingsvrij te vliegen?

Groeten, Ralf

Hallo Ralf,
Het weerstandje dempt als het ware de stroom waardoor minder elektro magnetische interferentie door de kabel wordt uitgezonden. Waarschijnlijk zeg ik het fout, heb dan ook weinig verstand van elektronica...
Moderne bougiekabels hebben door hun constructie al van zichzelf een ingebouwde weerstand, heel veel strak gewonden wikkelingen om een ferro-magnetische kern. Die kabels "stralen" nauwelijks. Kabels met een enkele metalen draad als kern "stralen" het meest.
Het metalen manteltje om de kabel kun je gerust weglaten, doet niks. Dat je dat manteltje wel ziet bij electronische ontstekingen lijkt mij alleen toegepast om een massaleiding tussen bougie en ontsteking te krijgen. Vaak zit het kastje geïsoleerd van de motor terwijl bij jouw motor alles een geheel vormt.
GrRené

O.K. thanks,

Resumerend mag ik dus blijkbaar zeggen t.o.v. mijn kabelafscherming:
baat het niet dan schaadt het niet :D

Groeten, Ralf

Hallo Pe,

Als ik de kabel 'ontvel' zie ik een streng van ca.10 draadjes die de kern vormen

Moderne bougiekabels hebben door hun constructie al van zichzelf een ingebouwde weerstand, heel veel strak gewonden wikkelingen om een ferro-magnetische kern. Die kabels "stralen" nauwelijks.

Deze kern ontdek ik niet in de bougiekabel van TC en die flexibele siliconenkabel van Pe.
Zou betekenen dat deze kabel wel degelijk afgeschermd dient te worden :confused:.

Groeten, Ralf

Er zijn twee soorten kabel.
Koperkern zoals in de huidige RCexl, voor gebruik met "R" type bougies of een serieweerstand, en koolkern in oud type RCexl en automobielen voor bougies zonder "R".
De koolkern van deze kabel is geïmpregneerd linnen of zo, met een sterkere kunststof vezel kern voor trekontlasting. Deze kabel heeft een bepaalde weerstand, en kan zonder meer op elke bougie gebruikt worden. Hij is echter kwetsbaarder in een trillende toepassing zoals onze modellen. Dat was de reden dat RCexl stopte met het gebruik ervan.
Beide kabels stralen RFI (radio frequency interference) uit. De koolkern kabel aanzienlijk minder, maar toch nog voldoende om problemen te kunnen geven. Dat is te merken door het gebruik van een stroboskoop lamp om de ontsteking te controleren.
De kabel omvlechting is aangebracht om deze storing volledig weg te halen. Een stroboscooplamp werkt op deze kabel niet meer! Hieruit blijkt de volledige afwezigheid van een wisselpuls veld zoals die nodig is om de strobe lamp aan te sturen.

Hoeven jullie nooit meer iets te vragen hoe het moet

Hallo Han, wederom dank voor je input!
Machtig mooi verslag!
Helaas staat er in het draadje van niet in hoe je een bougiekabel dient te vervangen en met wat je daarbij allemaal tegenkomt ;)

Verder ben ik van mening dat er door dingen te vragen een hoop info naar boven komt waar hier nog velen met mij wat aan hebben :D

@Pe, dat is nog eens diepgang, dank!
Je hebt het over een bougie met een "R", dit verschil in bougies heb ik eigenlijk ook nooit begrepen (ben dan ook geen 'vonkentrekker' :rolleyes:)
Zit daar dan een ingebouwde weerstand in en heeft dit naast de stroom dempende werking ook nog andere functies?

Groeten, Ralf

Back