Las apparaat voor de modelbouw

Cheeta

Forum veteraan
De kogel is door de kerk, aangezien ik nu eindelijk een knappe hobby ruimte heb wil ik toch zelf gaan leren om te lassen.

Wat voor laswerk dan?
-Aluminium
-Staal
-Rvs

Voornamelijk modelbouw lassen, ik bouw telekranen schaal 1/12.
Daarvoor moet ik onder andere een stuk frame bouwen. Dit is max 2 - 3mm dik staal.
De mastdelen worden vaak uit RVS of aluminium gemaakt, afhankelijk van de bouwmethode.

Nu heb ik zelf al zitten zoeken en kom ik eigenlijk richting de TIG AC/DC apparaten uit.
Maar zoals ik al zei ik ben nog compleet nieuw in het lassen dus moet vanaf 0 gaan leren ermee. (ik overweeg nog om een korte cursus hiervoor te gaan volgen). Ook is het budget voor TIG AC/DC mogelijk wat aan de krappe kant.

Maar met modelbouw is het vooral prettig als het lassen relatief schoon gebeurt en ook zeer fijn kan gebeuren.
Daardoor vallen elektrodes vermoedelijk al snel af. MIG/MAG zou mogelijk nog een oplossing zijn maar dan voeg je altijd materiaal toe. En is hiermee ook de mogelijkheid om kleine lassen te maken?

Budget: +/- €1000,-

hun 2de hands aanbod kan ik niet terugvinden dan? of alleen op locatie?

Wat betrefd nieuwe apparatuur goedkoopste die ze hebben ac/dc tig = €1500+ ruim boven mijn budget. En ook ruim boven andere aanbieders 600 - 900.

Alu lassen is heel specifiek, als je betaalbaar wil beginnen zou ik voor TIG-DC gaan.
Er komt ook nog een bedrag bij voor je argoncilinder en vulling, drukregelaar, lashelm, lasdraad, wolfram electrode..

Alu lassen met Tig valt best mee wel de regels volgen, goed schoonmaken goede alu lasdraad en niet te vergeten goed ventileren komt veel ozon vanaf merk je vooral in je keel.
En niet te vergeten een Tig app. waar je alu mee kunt lassen liefst op 380 V

Hoi Alwin,

Vergeet aluminium lassen, dat maakt een lasapparaat door de AC/HF techniek een stuk duurder. Ik vind het geen toegevoegde waarde voor modelbouw, veels te grof.