Las apparaat voor de modelbouw

Cheeta

Forum veteraan
De kogel is door de kerk, aangezien ik nu eindelijk een knappe hobby ruimte heb wil ik toch zelf gaan leren om te lassen.

Wat voor laswerk dan?
-Aluminium
-Staal
-Rvs

Voornamelijk modelbouw lassen, ik bouw telekranen schaal 1/12.
Daarvoor moet ik onder andere een stuk frame bouwen. Dit is max 2 - 3mm dik staal.
De mastdelen worden vaak uit RVS of aluminium gemaakt, afhankelijk van de bouwmethode.

Nu heb ik zelf al zitten zoeken en kom ik eigenlijk richting de TIG AC/DC apparaten uit.
Maar zoals ik al zei ik ben nog compleet nieuw in het lassen dus moet vanaf 0 gaan leren ermee. (ik overweeg nog om een korte cursus hiervoor te gaan volgen). Ook is het budget voor TIG AC/DC mogelijk wat aan de krappe kant.

Maar met modelbouw is het vooral prettig als het lassen relatief schoon gebeurt en ook zeer fijn kan gebeuren.
Daardoor vallen elektrodes vermoedelijk al snel af. MIG/MAG zou mogelijk nog een oplossing zijn maar dan voeg je altijd materiaal toe. En is hiermee ook de mogelijkheid om kleine lassen te maken?

Budget: +/- €1000,-

hun 2de hands aanbod kan ik niet terugvinden dan? of alleen op locatie?

Wat betrefd nieuwe apparatuur goedkoopste die ze hebben ac/dc tig = €1500+ ruim boven mijn budget. En ook ruim boven andere aanbieders 600 - 900.

Alu lassen is heel specifiek, als je betaalbaar wil beginnen zou ik voor TIG-DC gaan.
Er komt ook nog een bedrag bij voor je argoncilinder en vulling, drukregelaar, lashelm, lasdraad, wolfram electrode..

Alu lassen met Tig valt best mee wel de regels volgen, goed schoonmaken goede alu lasdraad en niet te vergeten goed ventileren komt veel ozon vanaf merk je vooral in je keel.
En niet te vergeten een Tig app. waar je alu mee kunt lassen liefst op 380 V

Hoi Alwin,

Vergeet aluminium lassen, dat maakt een lasapparaat door de AC/HF techniek een stuk duurder. Ik vind het geen toegevoegde waarde voor modelbouw, veels te grof.

Denk dat je budget te klein is, heb je al gedacht aan de lastoorts die erbij komt, de automatische lashelm is een pre, en een goedkope werkt een stuk minder kan ik uit ervaring vertellen.

En het gas, ga je een gascilinder kopen of huren? Is allebei niet goedkoop.
En zonder toevoegmateriaal begin je weinig, dus die heb je ook nodig.
Elektrodes, gascupjes en een slijpmachine om je elektrodes te slijpen.
Als laatste, een apparaat zonder HF start kan wel, maar is een stuk minder prettig werken. Dat noemen ze hot start, maar houd gewoon in dat je de elektrode van je werk moet liften.

Mijn ervaring is dat goedkope lasapparaten vaak minder presteren, zeker als je met weinig stroom nog een stabiele boog wilt hebben. Je kunt dan beter een goed apparaat zonder AC kopen, dan zo'n ding met spaghetti als elektronica.

Misschien zou je kunnen overwegen om een hardsoldeersetje te kopen. Stukken goedkoper dan een TIG lasapparaat en je kunt er dezelfde materialen mee aan elkaar verbinden (ook aluminium). Het is veel minder grof en voor modelbouw sterk zat. Het is even een "learning curve", maar dat heb je met TIG ook.

@ Stukken goedkoper dan een TIG lasapparaat en je kunt er dezelfde materialen mee aan elkaar verbinden (ook aluminium).

Deze snap ik niet, met een hardsoldeerset stook je dan toch gaten in je alu?
Met alu lassen komt de temperatuur heel nauw?

mvg

Je kunt aluminium prima solderen, zowel zacht als hard. Ja, de temperatuur komt nauw, maar met wat oefening is het prima te doen, ik spreek uit eigen ervaring.

06img7380rbj

Ik heb zelf veel ervaring met lassen.
Heb in mijn (autorestauratie) werkplaats :
MIG apparaat met flessen 100% argon en argon/CO2 85/15%
TIG apparaat DC (dus voor staal en RVS)
TIG apparaat AC (dus voor Aluminium, maar gebruik ik tegenwoordig ook voor RVS)
Autogeen lasset met zuurstof- en acetyleenfles.
Speciale flux fles om slakloos brons te lassen (soort extra hard solderen)

Voor de modelbouw is vooral de autogeen lasset goed bruikbaar.
Kun je heel fijn en secuur mee werken.
Ik heb van Toni Clark hardsoldeer middelen voor aluminium en RVS
Lokaal heb ik zowel messing als brons(veel sterker) om staal hard te solderen.
En zilversoldeer om messing en koper te solderen.
Met een campinggas brander kun je wel RVS solderen maar koper en aluminium vragen erg veel warmte.

Als ik zou moeten kiezen zou ik kiezen voor een acetyleen set met flux fles.
Dit werd vroeger veel gebruikt ook voor de bouw van racewagen "space frames" en racefiets en motorfiets frames.
Tegenwoordig is TIG natuurlijk populair maar ik weet dat b.v. de autofabriek Donkervoort vroeger ook zijn autochassis met brons laste.
Dus sterk genoeg voor de modelbouw zou ik zeggen.

Groeten Willem

het solderen met alu heb ik slechte ervaringen mee. ja het is goed aan elkaar te bakken. maar na het solderen is het aluminium beduidend minder sterk geworden. En juist de constructie sterkte heb ik nodig in de toepassingen die ik wil doen.

Hardsolderen is geen optie, ik ben bezig met de bouw van een telekraan en daar is lassen veruit te preferen.

@william,
Ik heb zitten kijken maar met tig houdt je de argon fles nodig of je nu alu of staal / rvs last. Een DC tig apparaat is een stuk voordeliger dat klopt, maar dat een tig lasapparaat te grof is valt naar mijn inziens mee. Op de vereniging zijn er een aantal mensen die aluminium lassen en ook de kleine dingen gaat prima daar. Weliswaar hebben deze de apparatuur beschikbaar op het werk.

De set die ik verwees in een eerder bericht:
http://www.stahlwerk-schweissgeraete.de/en/acdc-tig-200-puls-s.html

heeft mijn inziens alle eigenschappen die nodig zouden moeten zijn?
Verdere accesoires komt op zo'n 300 euro uit.

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je hier om advies vraagt als je keuze al bepaald is. Ik heb ook alles staan (MIG, TIG, SMAW en autogeen) en heb professioneel aluminium gelast. Als je denkt dat je zomaar even hele fijne lasjes gaat leggen in aluminium (zeker met één of ander goedkoop apparaat), ga je denk ik van een koude kermis thuiskomen. In het begin mag je al blij zijn als je niet dwars door je mateiaal heen brandt.
Daarnaast kost een gasfles je per jaar iets van 130 Euro (ex BTW) aan huur. Kopen gaat als ik me niet vergis richting de 500 Euro en elke 5 jaar een verplichte keuring.
Verder wil je voor fijn werk toch wel een pedaal en heb je ook een knappe laskap nodig, wil je bij lage amperages je smeltbad nog goed blijven zien.
Toen ik mijn eerste (tweedehands) TIG kocht (een Kemppi), was ik alles bij elkaar zo'n 4500 gulden kwijt.

Ik sta ook verbaasd over die lage prijs van Stahlwerk, ken het merk niet en weet dus niet hoe goed (of slecht) deze zijn.
Mijn (Metallit 210 amp) apparaat was een stuk duurder!

Houd er ook rekening mee dat als je meer als 100 ampere wil lassen 380 volt in de werkplaats nodig is (zal in de modelbouw niet zo snel nodig zijn).
Ga je TIG lassen dan is beschermende kleding tegen UV straling belangrijk!
Verder is een lascursus ook aan te raden, het is echt een ambacht.

Vroeger had ik flessen in eigendom die ik liet vullen en keuren.
Is best duur omdat ik van iedere fles er dus 2 had.
Nu heb ik bij de lokale automaterialen zaak een ruilsysteem.
Je betaald voor de eerste fles dus statiegeld en vulling.
Is hij leeg dan betaal je alleen de vulling (wel dubbele vulkosten vergeleken met vroeger eigen flessen, circa 100 euro voor een 10 liter fles)
Statiegeld was geloof ik 250 euro (heb ik niet betaald omdat ik mijn oude flessen kon inleveren)

groeten Willem

met lasapperatuur is het simpel .Goedkoop is duurkoop .
Het materiaal wat je gebruikt in de modelbouw hoeft niet boven de 100A gelast te worden . Een 220V las apperaat kan prima als je geen 380 voor handen hebt .
Ik las rvs ijzer en aluminium op mijn werk .Ik las daar ook spul voor de modelbouw .Maar aluminium blijft een kunst .Wel eerst goed de oxidatie laag weghalen ,dat scheelt een hoop .
De 1000 euro is wel krap als budget voor nieuw .kijk eerst welk apperaat voldoet aan je eisen (buiten het budget) en zoek dan gebruikt op de bekende site's .
Neem eerst een cursus autogeenlassen ,hier zit de basis in voor alle las en hardsoldeer mogelijkheden .

Met een instapmodel(goedkoop) las apparaat kun je wel ijzer en rvs lassen ,maar zul je merken dat de stappen in amperes vaak net te grof is . Ga je uitlaten lassen is het wel makkelijk om ook gas in je uitlaat te laten stromen zodat je geen bloemkolen in de pijp krijgt ,maar een mooie vloeiende doorlas welke de stroming ten gunste komt .

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je hier om advies vraagt als je keuze al bepaald is. Ik heb ook alles staan (MIG, TIG, SMAW en autogeen) en heb professioneel aluminium gelast. Als je denkt dat je zomaar even hele fijne lasjes gaat leggen in aluminium (zeker met één of ander goedkoop apparaat), ga je denk ik van een koude kermis thuiskomen. In het begin mag je al blij zijn als je niet dwars door je mateiaal heen brandt.
Daarnaast kost een gasfles je per jaar iets van 130 Euro (ex BTW) aan huur. Kopen gaat als ik me niet vergis richting de 500 Euro en elke 5 jaar een verplichte keuring.
Verder wil je voor fijn werk toch wel een pedaal en heb je ook een knappe laskap nodig, wil je bij lage amperages je smeltbad nog goed blijven zien.
Toen ik mijn eerste (tweedehands) TIG kocht (een Kemppi), was ik alles bij elkaar zo'n 4500 gulden kwijt.

Ik denk zeker niet dat ik zomaar even lasjes ga leggen in alu, ik heb ook aangegeven bereid te zijn cursus te gaan volgen hiervoor en kan bij een aantal mensen in mijn omgeving terecht voor advies en hulp. Echter hebben deze hun las apparatuur al een eeuwigheid en zijn ze niet thuis in de huidige markt.

Of stahlwerk goedkoop is, duur zijn ze niet dat klopt. Maar goedkoper kan het zeker nog:
Giant WSE200 AC/DC TIG inverter

409 euro.. en dan heb ik wel mijn nekharen overeind staan tevens werd mij geadviseerd om te zorgen dat het las proces goed instelbaar is.

Omtrend de gasfles dit is een eenmalige dure aanschaf (220 euro incl vulling) Daarna is het een omruil programma waarbij de onderhouds en gebruiks kosten zitten in de kosten van het navullen a 60 euro. Dus geen bedrag per jaar.

De keuze op tig heb ik al wel vrij vastbesloten gemaakt dus ja. Mede ook door mijn toepassings gebied ik zal daar iets meer over toewijden wat ik ermee wil gaan doen zowel in het begin als later.

------------------------------------------------------------
Waarvoor wil ik het las apparaat gebruiken?
Dat is voornamelijk framewerk van op dit moment een telekraan, maar mijn insteek is om in de toekomst meer "werkmachines" te bouwen. Veelal is het staal maar de masten van een telekraan zouden bijvoorbeeld kunnen uit aluminium. Dat scheelt aanzienlijk in gewicht. Het solderen van aluminium levert een verzwakking van de materiaal sterkte op en dat is dus iets dat ik niet kan gebruiken in een mast van een telekraan bijvoorbeeld.

Autogeenlassen, daarbij heb je al 2 flessen nodig. Ik heb nu een klein setje voor hardsolderen dat gaat prima met flessen van 1L. Met lassen is het de vraag of het wel op kan tegen wat ik wil bereiken. Tig heb ik voornamelijk gekozen vanwege het schone deel van het werken ermee.

Het is dus niet dat ik tegen adviezen inga, echter heb ik voor mezelf wel een bepaald pad gekozen ja. En met goede argumenten is alles om te buigen.

Misschien zou je kunnen overwegen om een hardsoldeersetje te kopen.
Lassen is aan mij niet besteed, dat komt veel te weinig voor. Maar hardsolderen vind ik wel interessant en ben al een tijd aan het rondkijken voor een setje daarvoor.

Wat vindt jij een leuk setje, en wat zou dat kosten?

Back