Ik had vorig jaar een geweldig idee en dat heb ik nu samen met Jelle (Jib op dit forum) uiteindelijk gemaakt.
Het idee: combat vliegen met laser-guns.
De uitvoering:
We hebben een Arduino Pro mini (handig printje met ATMega processor) gebruikt en daarop een IR LED en een IR ontvanger aangesloten.
Verder hebben we er 2 aansluitingen aangemaakt die naar de ontvanger gaan, eentje voor gas en eentje voor vuur. Dan ontbreekt het mooiste natuurlijk nog: het geluid. Ik vond op deze site hele goedkope geluidsmodules met machine-gun geluiden, helemaal geweldig
. Deze er dus ook op aangesloten met kleine speakertjes erbij.
De werking:
Het programma op de processot luistert continue naar "gas" en "vuur". "gas" geeft hij direct door aan de regelaar. Zodra de input "vuur" hoog is begint hij te schieten. Het geluidsmoduultje gaat aan en hij zend 12 keer per seconde een RC5 IR signaal uit die een specifieke code bevat. (systeem ID + nummer van de unit/speler)
Intussen kijkt hij de hele tijd of er een IR signaal ontvangen wordt. Wanneer hij een RC5 signaal ontvangt dat binnen het gebruikte systeem ID valt weet hij dat hij geraakt is door een andere speler. Hij weet ook welke speler omdat elke speler een eigen nummer meezend. Elke kogel die hij vangt laat de waarde "damage" stijgen en als hij geraakt is begint de motor te sputteren (hij neemt het gas 2 seconden over, maar zal nooit harder sputteren dan de hoeveelheid gas die op dat moment door de bestuurder wordt gegeven). Als hij meerdere kogels achtereen vangt zal hij nog wat langer doorsputteren. Hoe meer schade hij heeft, hoe heftiger de motor sputtert tot het op het laatst een kunst is om hem dan nog in de lucht te houden. Dit duurt altijd hooguit een paar seconden dus als je hem netjes neerzet kan je gewoon weer doorvliegen.
Elke speler krijgt 500 kogels, dat is genoeg voor 40 seconden continue schieten of veel langer als je zuinig bent met je kogels. Als je kogels op zijn moet je herladen, wat je doet door te landen en de accu even los te halen.
De scores (door wie en hoe vaak je geraakt bent) worden opgeslagen in het flash geheugen dat ook bewaard blijft als de accu eraf is.
We hebben gisteren de eerste testen binnenshuis gedaan en het lijkt erg goed te werken. Het bereik van de gun is ongeveer 10 meter, de LED heeft een hoek van 10° wat het niet te moeilijk en ook niet te makkelijk maakt. Ideaal voor het indoorvliegen lijkt mij. Zondag gaan we in Woerden indoorvliegen en dan zullen we zien hoe goed het in de praktijk werkt. Als het bevalt en meer mensen vinden het leuk om mee te doen dan maken we er nog meer. We maken er dan ook een IR interface op de latop bij zodat iedereen makkelijk z'n score (hits) kan bekijken.
Zijn er hier nog mensen die het leuk vinden dit ook zelf te bouwen? Dan wil ik eventueel het schema (erg simpel) en source code ook wel delen. De huidige source code al alleen hoogwaarschijnlijk nog wel flink aangepast worden als we het spel uitbreiden en verbeteren.
Hm, ondersteund dit forum geen plaatjes? vreemd. Dan maar imageshack links:
Het idee: combat vliegen met laser-guns.
De uitvoering:
We hebben een Arduino Pro mini (handig printje met ATMega processor) gebruikt en daarop een IR LED en een IR ontvanger aangesloten.
Verder hebben we er 2 aansluitingen aangemaakt die naar de ontvanger gaan, eentje voor gas en eentje voor vuur. Dan ontbreekt het mooiste natuurlijk nog: het geluid. Ik vond op deze site hele goedkope geluidsmodules met machine-gun geluiden, helemaal geweldig

De werking:
Het programma op de processot luistert continue naar "gas" en "vuur". "gas" geeft hij direct door aan de regelaar. Zodra de input "vuur" hoog is begint hij te schieten. Het geluidsmoduultje gaat aan en hij zend 12 keer per seconde een RC5 IR signaal uit die een specifieke code bevat. (systeem ID + nummer van de unit/speler)
Intussen kijkt hij de hele tijd of er een IR signaal ontvangen wordt. Wanneer hij een RC5 signaal ontvangt dat binnen het gebruikte systeem ID valt weet hij dat hij geraakt is door een andere speler. Hij weet ook welke speler omdat elke speler een eigen nummer meezend. Elke kogel die hij vangt laat de waarde "damage" stijgen en als hij geraakt is begint de motor te sputteren (hij neemt het gas 2 seconden over, maar zal nooit harder sputteren dan de hoeveelheid gas die op dat moment door de bestuurder wordt gegeven). Als hij meerdere kogels achtereen vangt zal hij nog wat langer doorsputteren. Hoe meer schade hij heeft, hoe heftiger de motor sputtert tot het op het laatst een kunst is om hem dan nog in de lucht te houden. Dit duurt altijd hooguit een paar seconden dus als je hem netjes neerzet kan je gewoon weer doorvliegen.
Elke speler krijgt 500 kogels, dat is genoeg voor 40 seconden continue schieten of veel langer als je zuinig bent met je kogels. Als je kogels op zijn moet je herladen, wat je doet door te landen en de accu even los te halen.
De scores (door wie en hoe vaak je geraakt bent) worden opgeslagen in het flash geheugen dat ook bewaard blijft als de accu eraf is.
We hebben gisteren de eerste testen binnenshuis gedaan en het lijkt erg goed te werken. Het bereik van de gun is ongeveer 10 meter, de LED heeft een hoek van 10° wat het niet te moeilijk en ook niet te makkelijk maakt. Ideaal voor het indoorvliegen lijkt mij. Zondag gaan we in Woerden indoorvliegen en dan zullen we zien hoe goed het in de praktijk werkt. Als het bevalt en meer mensen vinden het leuk om mee te doen dan maken we er nog meer. We maken er dan ook een IR interface op de latop bij zodat iedereen makkelijk z'n score (hits) kan bekijken.
Zijn er hier nog mensen die het leuk vinden dit ook zelf te bouwen? Dan wil ik eventueel het schema (erg simpel) en source code ook wel delen. De huidige source code al alleen hoogwaarschijnlijk nog wel flink aangepast worden als we het spel uitbreiden en verbeteren.
Hm, ondersteund dit forum geen plaatjes? vreemd. Dan maar imageshack links:



Laatst bewerkt: